מחפשים לקנות רנו קליאו יד שנייה? הסקירה הזו תעזור לכם לעשות זאת בחכמה. זו הסקירה השנייה בסדרת סקירות הרכב המשומש שלנו בעזרת צי הרכבים של ליס4יו, ובקרוב יועלו כאן מדריכים נוספים עם מידע שימושי על הדגמים המבוקשים ביותר בשוק המשומשות הישראלי. הסקירות מובאות הן בכתב והן באמצעות סקירת וידאו.

בסקירה הקודמת: מאזדה 3 יד שנייה – המדריך המלא.
_________________________________

רנו קליאו היא להיט מכירות באירופה – מדובר בסופרמיני הנמכרת ביותר שם במשך לא מעט שנים, גם ב-2018, והיא הדגם המצליח ביותר של רנו.

בארץ, לעומת זאת, ההצלחה במכירות יותר מוגבלת, עם כ-2700 מסירות בשנה בממוצע – כמחצית מהמסירות של הסופרמיני הנמכרת ביותר. עם זאת, רנו קליאו – שהדור החדש שלה הוצג בשבועות האחרונים – הוצעה במבחר גדול יחסית של גרסאות, ואלה יכולות לתת מענה למגוון רחב של לקוחות.

גרסאות, רמות גימור
הדור הרביעי של קליאו מוצע בישראל מיוני 2013, עם שתי תצורות מרכב (האצ'בק, סטיישן – שזמינה מאוקטובר 2014), חמישה סוגי מערכות הנעה (1.2 ליטר, ידני – עד 2017; 0.9 ל' טורבו, ידני; 1.2 ל' טורבו, אוט'; 1.6 ל' טורבו, אוט'; דיזל 1.5 ל', אוט' – בסטיישן בלבד, מנובמבר 2016) ושלוש רמות גימור עיקריות: 'אקספרסיון'/'לייף' בסיסיות, 'אקספרסיון פק' מאובזרת ו'קולקשן'.

רנו קליאו יד שנייה – המדריך המלא


ביולי 2017 החל שיווקו של הדגם המחודש, עם שינויים קלים בעיצוב החיצוני ומנועי טורבו בנזין מעודכנים; מאז העדכון הוצעה בישראל גרסת RS רק בגרסת 'טרופי' – הגרסה הספורטיבית הקיצונית ביותר מבין שלוש הרמות הקיימות.

פרט לרמת הגימור 'לייף', בכל רמות הגימור מערכת מולטימדיה מקורית עם מסך בגודל "7, כולל עברית ומערכת ניווט מקורית – אך ללא שיקוף/צימוד. מרמת הגימור האמצעית 'אקספרסיון פק' יש ארבעה חלונות חשמל, כניסה והנעה ללא מפתח ומנגנון קיפול חשמלי למראות הצד. רמת הגימור 'קולקשן' כוללת בין היתר בקרת אקלים דיגיטלית, חישוקי "16 קלים ושילובי צבעים מבחוץ ומבפנים (לרמת גימור זו מראות צד בצבע שחור). 

לדגם 5 כוכבי ריסוק במבחן הבטיחות – אך המבחן נערך במתכונת ישנה יחסית, ב-2012. מערכות בטיחות מתקדמות מקוריות לא הוצעו כלל לאורך כל חיי הדגם.

רנו קליאו יד שנייה – המדריך המלא


רכישה
לפי מחירון לוי יצחק (אפריל 2019), מחירי קליאו מתחילים בכ-21,500 שקלים לגרסה ידנית (מיוני 2013; כל המחירים כוללים התחשבות במועד העלייה לכביש; המחיר מתייחס לגרסת מנוע 1.2 ליטר) ובכ-40,000 שקלים לגרסה אוטומטית (מנוע 1.2 ליטר טורבו). מחיר גרסת סטיישן בנזין מתחיל בכ-50,000 שקלים, מחיר גרסת סטיישן דיזל מתחיל בכ-70,000 שקלים, מחיר גרסת RS מתחיל בכ-60,000 שקלים.

המחירים, לפי מחירון יד2, דומים לאלו של לוי יצחק, פרט לשתי הגרסאות הקיצוניות – מחיר גרסת RS מתחיל בכ-75,000 שקלים (גבוה ב-27% ביחס ללוי יצחק) ומחיר גרסת 1.2 ליטר הידנית מתחיל ב-29,000 שקלים – גבוה ב-36% ביחס למחירון לוי יצחק.

חיים משותפים
קליאו מצטיינת בהופעה מרשימה מבפנים ומבחוץ, מעניקה לנהג אבזור שופע ברוב רמות הגימור ומציעה תא מטען גדול יחסית (300 ליטר בהאצ'בק; 445 ליטר בסטיישן). בסטיישן גם פסי הטענה בגג המסייעים בהעמסה עילית (גגון, מנשאי אופניים). המרחב מלפנים נדיב, וקל למצוא תנוחת נהיגה נוחה בזכות הגה מתכוונן בשני צירים ומושב נוח. 

רנו קליאו יד שנייה – המדריך המלא


לצד אלו, קליאו סובלת ממרחב מצומצם במושב האחורי – למרות ממדים גדולים יחסית – ומנוחות נסיעה נמוכה, בגלל כושר ספיגת שיבושים ובידוד רעשים לקויים.

גרסת RS מלהיבה לנהיגה אך לא מערבת כמו הדור הקודם לה (דור שלישי), התיבה הדו-מצמדית איטית וגסה (אין אופציה ידנית) ונוחות הנסיעה – ב'קאפ' ובמיוחד ב'טרופי', להן מרכב מונמך ומוקשח לטובת שיפור היכולת הדינמית – נוקשה במיוחד.

ביצועים
למרות נתונים מרשימים בגרסאות טורבו בנזין (0.9 ליטר, 1.2 ליטר), הביצועים אינם הצד החזק של קליאו – שני המנועים סובלים מרצועת כוח צרה, עם חוסר מוחשי בכוח מחוץ לטווח היעיל (מתחת ל-2500 סל"ד, מעל 5000 סל"ד); עם זאת, בדגם המעודכן (מיולי 2017) טופלו נקודות תורפה אלו. צריכת הדלק, גם לפני העדכון וגם אחריו, לא מרשימה – כ-13.5 ק"מ לליטר בגרסה הידנית וכ-11 ק"מ לליטר בגרסה האוטומטית.

רנו קליאו יד שנייה – המדריך המלא


גרסת הדיזל נעימה יותר לשימוש יום-יומי ביחס לגרסת הבנזין האוטומטית, הודות למומנט נדיב יותר המושג בסל"ד נמוך יותר. צריכת הדלק בגרסה זו יוצאת מן הכלל – 19.5 ק"מ לליטר במבחן.

גרסת RS, עם 200 כ"ס, חזקה וכוללת בורר מצבי-ניהוג המאפשר בין היתר מצב ידני מלא לתיבת ההילוכים ובקרת יציבות מנותקת לגמרי. מאמצע 2017 מוצעת רק גרסת 'RS טרופי', עם הספק ומומנט משופרים (220 כ"ס, עד 28.6 קג"מ). צריכת הדלק בשתי הגרסאות – כ-9 ק"מ לליטר.

שגרת אחזקה, עלויות
לקליאו מרווח טיפולים טוב – שנה/30,000 ק"מ. קיבולת השמן בכל המנועים גדולה יחסית – בין 4.1 ליטר ל-4.8 ליטר. מעבר להחלפת השמנים והמסננים המקובלת, בגרסאות 0.9 ו-1.2 ל' טורבו, יש להחליף רצועת אביזרים (כולל מותחנים) ומצתים בכל 3 שנים/90,000 ק"מ. 

רנו קליאו יד שנייה – המדריך המלא


רוב המנועים מצוידים בשרשרת תזמון, פרט לבנזין 1.2 ליטר ולדיזל 1.5 ליטר בהן קיימת רצועה אותה יש להחליף אחת למספר שנים (ב-1.2 ליטר – כל 5 שנים/120,000 ק"מ, בעלות של כ-1600 שקלים; כולל החלפה גם של הרצועה וגם של המותחנים; בדיזל 1.5 ליטר – כל 6 שנים/160,000 ק"מ, כולל החלפת משאבת מים).

תחזוקה שוטפת
עלות הביטוח
סבירה בגרסאות המנועים קטנים וגבוהה למדי בדיזל. את גרסת RS לא ניתן לבטח דרך חברת ביטוח 'רגילה', אלא באמצעות סוכני ביטוח המתמחים בכלי רכב ספורטיביים/מיוחדים.

לכל הגרסאות גלגל חלופי, פרט ל-RS. שימו לב כי מנגנון נשיאת הגלגל סבוך לתפעול – הגלגל מותקן מחוץ לרכב, מתחת לתא המטען, תוך שמנגנון הוצאת הגלגל נמצא בחלק הפנימי של תא המטען. תהליך שליפת הגלגל והחזרתו מצריכה שימוש בכבל – ונדרשת צפייה בסרטון הדרכה.

רנו קליאו יד שנייה – המדריך המלא
תא המטען של הסטיישן

ואם כבר מדברים על גלגלים וצמיגים – ל-RS צמיגים במידה נדירה יחסית, מה שמקשה על איתור שכאלו (שניים-שלושה מותגים בלבד) ומחירם יותר מכפול ביחס לצמיג 'רגיל'.

לגרסאות טורבו (0.9 ל', 1.2 ל', RS) מערכת 'עצור-וסע' המחייבת שימוש במצבר EFB שמחירו יקר יותר ב-30% ביחס למצבר רגיל.

תקלות נפוצות
כל המנועים (בנזין 1.2 ליטר – D4F; טורבו בנזין 0.9 ל' – H4BT; טורבו בנזין 1.2 ל' – H5FT; דיזל 1.5 ליטר – K9K) הם מתוצרת רנו, בעוד שמנוע הטורבו בנזין הגדול הוא מתוצרת ניסאן (1.6 ל' – MR16DDT). 

כדאי לבדוק היטב את מנועי הטורבו בנזין – 0.9 ו-1.2 ל' – הן באמצעות בדיקת הספק והן באמצעות סקירת היסטוריית הטיפולים. הסיבה: כשל אפשרי במותחנים ההידראוליים של שרשרת התזמון, מה שעלול להוביל לצריכת שמן גבוהה במקרה הטוב ולנזק לשסתומים ולמנוע במקרה הרע.

רנו קליאו יד שנייה – המדריך המלא


מנוע הדיזל נחשב אמין מאוד, אך יש לקחת בחשבון שבכלי רכב עם נסועה גבוהה (כ-200,000 ק"מ) יידרשו המזרקים טיפול – שיפוץ או החלפה – כמקובל במנועי דיזל בעלי הזרקה ישירה/מסילה משותפת; מדובר במחיר של כמה אלפי שקלים למזרק, מ-2000 שקל למזרק אחד משופץ ועד 4000 שקלים למזרק חדש (ויש ארבעה).

תיבת ההילוכים האוטומטית, בכל הגרסאות, היא רובוטית דו-מצמדית – תיבה של 'גטרג' מסדרה 6DCT250 (אותה תיבה כמו בפורד פוקוס, למשל). תיבות מסוג כזה בכלל אינן ידועות כמאריכות חיים, ונסיעה עירונית ופקוקה מקצרת את חיי התיבה (שחיקה מוגברת של המצמדים, חימום מחשב תיבה).

מצמדים, כידוע, הם רכיב מתבלה ויצריכו החלפה מדי כמה עשרות אלפי קילומטרים – תלוי באופן השימוש. אבל הטיפ הכי חשוב הוא לגבי השימוש בתיבה – בנסיעה פקוקה, מומלץ להתקדם עם הרכב מבלי ללחוץ על דוושת הבלם. לחיצה על דוושת הבלם גורמת לשילוב חלקי של המצמדים, כך שנסיעה איטית עם בלמים גורמת לשחיקה מיותרת שלהם. כדאי גם לבדוק מדי פעם עדכוני תוכנה למחשב התיבה – זה מאריך את חייו.

רנו קליאו יד שנייה – המדריך המלא


כדאיות, גרסה מומלצת
רנו קליאו תתאים בעיקר למי שנוסע רוב הזמן לבד או בזוג, ואלו ייהנו ממרחב גדול מלפנים ומאבזור שופע (בעיקר ב'אקספרסיון פק' וב'קולקשן'). 

מבין שפע הגרסאות, המומלצת היא גרסת 0.9 ליטר טורבו עם תיבה ידנית, מהדגם המעודכן (אחרי יולי 2017); לפי לוי יצחק שוויה של אחת כזו הוא כ-62,000 שקלים, אולם המחירים בפועל נמוכים יותר ומתחילים בכ-50,000 שקלים. גרסה זו מציעה את היתרונות של קליאו, במחיר נמוך ביחס למחיר המופיע במחירון ובלי התיבה האוטומטית הבעייתית.

הופיעה בגיליונות 321, 326, 330, 334, 379

תודה ל-ליס4יו על הסיוע בהכנת הכתבה