יצרנית הרכב ג'י.איי.סי (GAC), אחת מעשר היצרניות הגדולות בסין,  תגיע לישראל בתחילת השנה הבאה. חברת יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה ולקסוס, תנהל את זיכיון ג'י.איי.סי בישראל, כאשר בשלב ראשון יושקו מכוניות חשמליות ממספר דגמים. לצורך כך יוניון מוטורס מקימה חברת בת נוספת, שתכונה "אוריון מוביליטי" (Orion Mobility).
 
דגמי ג'י.איי.סי ראשונים יושקו בישראל ברבעון הראשון של 2020. ביבואנית בחרו להשיק את המותג עם כלי הרכב החשמליים של היצרנית, שחלקם ממותג בסין תחת השם "איון" (Aion) ואחרים תחת שם המותג הרגיל (GAC).
 
תחת איון, מותג חדש שהושק ב-2018, מוצעים ה-"S", משפחתית עם בסיס גלגלים של 275 ס"מ, ו-"LX" - רכב פנאי גדול עם בסיס גלגלים של 292 ס"מ, שהצטרף למבחר השנה. לחשמליות של איון מבחר של רמות הספק וטווח, כאשר הגרסאות הבכירות מסוגלות לנסוע עד 650 ק"מ לפי תקן המבחן האירופי הישן (NEDC).

מכוניות GAC חשמליות בדרך מסין לישראל

איון S
 
תחת מותג ג'י.איי.סי, משווקת מאז 2017 גרסה חשמלית של רכב פנאי קטן יותר (בסיס גלגלים של 256 ס"מ). זה מכונה GE3, ומשווק לצד גרסה חשמלית של ה-GS4 - רכב פנאי קומפקטי ותיק יותר עם בסיס גלגלים של 265 ס"מ. אלו הם כלי הרכב שעשויים להוות את הבסיס להשקת המותג בישראל.   

ההכרזה על תחילת הייבוא חלק מגל צפוי של כלי רכב חשמליים שיגיע מסין. זאת תודות לתקינה מקילה, שמאפשרת מכירת כמויות מוגבלות (עד 400 יחידות מכל דגם) של מכוניות חשמליות, גם אם אלו לא עומדות בדרישות התקינה האירופית או האמריקנית. שינוי זה פותח אפשרויות לא מעטות ליבואניות הרכב, שמחזיקות בשלל זיכיונות ייבוא למותגים חשמליים, שעד כה לא התממשו לפעילות עסקית.

מכוניות GAC חשמליות בדרך מסין לישראל
ג'י.איי.סי GE3

 
מי את GAC?
ג'י.איי.סי, ר"ת של גואנגזו אוטומוטיב קומפני (Guangzhou Automotive Company), היא יצרנית רכב סינית ותיקה שהוקמה ב-1955, וכיום היא אחת מעשר הגדולות במדינה, בה פועלות מאות יצרניות - החל מזעירות ועד לענקיות בקנה מידה בינלאומי.
 
היצרנית הסינית GAC משתפת פעולה עם יצרניות מוכרות דוגמת הונדה, טויוטה, מיצובישי ופיאט קרייזלר. במסגרת שיתוף הפעולה היא מייצרת חלק מכלי הרכב של היצרניות הזרות לשיווק בסין, שיתוף פעולה שעד אשתקד היה כורח המציאות ליצרנית זרה שרצתה לייצר בסין. כיום תקנה זו כבר אינה בתוקף.
 
ג'י.איי.סי מייצרת חלק ממכוניותיה גם עבור שווקי ייצוא, בהם דרום אמריקה והמזרח התיכון. לאחרונה הודיעה גם על כוונה להתחיל בשיווק דגמיה בארה"ב וקנדה והקימה מרכז מחקר ופיתוח צפון אמריקני - אם כי פעילות זו מתעכבת בשל מלחמת הסחר בין סין לארה"ב.
 
הפעילות בארץ
דור פיקל, מי שהיה מנהל המכירות של לקסוס בישראל, יהיה מנכ"ל חברת אוריון מוביליטי. אולם התצוגה המרכזי ייפתח ביגאל אלון 65, בתל-אביב, בסמוך לאולם טויוטה. הכוונה היא להשיק את האולם ואת המכוניות הראשונות כבר בחודש בפברואר 2020. המכוניות ישווקו בארץ תחת שם המותג GAC, שעשוי להיות המותג הראשון בארץ שיציע רק מכוניות חשמליות. ביבואנית לא מתכוונים בזמן הקרוב לנסות ולייבא דגמים עם מנועי בנזין של היצרנית.
מכוניות GAC חשמליות בדרך מסין לישראל

בגלל שלא כל תהליכי התקינה הסתיימו, עדיין לא ידוע מה יהיה טווח הנסיעה שיוצע בארץ. ביוניון מוטורס מעריכים עם זאת כי אלו יהיו טובים מכפי שהישראלים הורגלו ממכוניות חשמליות "עממיות".
 
בעוד חלק מהדגמים שייובאו יוצעו תחת התקינה המיוחדת לייבור במספר נמוך, ביבואנית נערכים גם לתקינה מלאה ולא מוגבלת, שתאפשר מכירה סדירה של דגמים מסוימים. עדיין לא ברור מי מבין הדגמים המדוברים יגיע כבר בתחילת הדרך, אבל הכוונה היא לשווק עד סוף השנה הראשונה מבחר של שלושה או ארבעה כלי רכב. כדאי להזכיר ש-GAC צפויה להציג כלי רכב חשמליים נוספים בסין במהלך 2020.

בדרך לעידן החשמל
השקת פעילות אוריון מוביליטי היא חלק מהיערכות יוניון מוטורס לעידן הרכב החשמלי. לפני מספר חודשים היבואנית השיקה חברת בת בשם "EV-אדג'" (EV-edge), שאחראית להקמת תשתית טעינה לחשמליות.

חברה זו זכתה לאחרונה בסכום המקסימלי הניתן בתמיכת משרד האנרגיה, לפריסת עמדות טעינה, זאת לטובת כמות העמדות הגדולה ביותר במגזר הציבורי-למחצה וכן למספר רב של עמדות טעינה מהירות. EV-אדג' צפויה להקים בשנה הקרובה כ-900 עמדות טעינה בפריסה ארצית.