אין לי מושג מה גרם לנהג לסטות ימינה ולהתנגש בגדר הבטיחות. הסיבה גם לא ממש משנה. עם זאת ברור שהנהג טעה. הוא סך הכול בן אדם ובני האדם טועים. אני גם לא יודע מדוע נהג הרכב שמאחוריו לא הצליח לחמוק מהפגיעה בו. יתכן ולא שמר מרחק, או שהתבלבל ממראה עיניו, מכונית הסוטה מהנתיב ומוטחת אליו חזרה אינו מחזה יומיומי ואינו פשוט לצפייה. הנהג הופתע, התבלבל ויתכן שגם הוא טעה.

מה שכן ברור הוא שגדר הבטיחות נכשלה במילוי תפקידה. תפקידה הוא למנוע הרוגים ופצועים ולא למנוע פגיעות בגוף המכונית, ובכך נכשלה הגדר כישלון חרוץ. אבל היא נכשלה שלא באשמתה. זו גדר שתוכננה לבלום מכוניות הפוגעות בה ולהטיח אותן בחזרה לכביש וזה בדיוק מה שהיא עשתה. זו לא אשמתה, אלא אשמת המתכננים של כביש 6 שכדי לחסוך בעלויות, לא התקינו גדר בטיחות שקורסת מקומית עם הפגיעה של מכונית בה, לופתת בצד המכונית הפוגעת ובאמצעות חיכוך בולמת אותה תוך מטרים ספורים. המכונית אמנם מושמדת אך נוסעיה לא נפגעים בחומרה בה נפגעו קורבנות התאונה האחרונה בכביש 6. כן, יש גדרות כאלו, הן תקניות גם בארץ. תפקידם הוא, לכפר על תאונות שנגרמות על ידי בני אנוש, להציל את חייהם.

גדר הבטיחות אשמה!
תאונה, אילוסטרציה

גדרות כאלו הוצגו לאחראים על הבטיחות בכבישים בישראל כבר לפני שנים ארוכות. אולם כנראה שלא הותקנו בכביש 6. אין לכך סליחה. לא לבעלי כביש 6 ולא לרשויות התחבורה, שמתירים שימוש בגדרות כאלו. חייבים להדגיש שגדרות כאלו לא רק שאינן מעניקות בטיחות, לפעמים ההפך הוא הנכון, הן מחמירות את רמת הפגיעה. לא מעט גורמים בישראל, וביניהן אנחנו באוטו אבל גם מהנדסי תנועה במשטרת ישראל, התריעו על כך, אך ההתרעות נפלו על אוזניים שנאטמו בשל שיקולי תקציב.

אני קורא לאחראים על הבטיחות בכבישי ישראל ובראשם, נכון להיום, השר בצלאל סמוטריץ', להודות בטעות שכבר עלתה בהרבה קורבנות, ולתקנה לאלתר, לפני שעוד נשים, גברים וילדים יהרגו לשווא.