חברת מדיה סטאר הפועלת בחדרה מזה 15 שנים, עוסקת בתחומי החומרה והתוכנה מ-2016, ומציעה כעת את זבוב (zzVooV) – מערכת משולבת למידע והתרעה על פעילותם של אמצעי אכיפה שונים בזמן אמיתי.
 
על כוס קפה
רועי תוהמי, בעלי החברה, מספר במפגש שערכנו עימו בחדרה, כי הגלאי הראשון שמדיה סטאר ייצרה, רואד סטאר, נעשה בשיתוף פעולה עם יצרנים טייוונים. הגלאי השני שלה, זבוב, פותח בישראל. הסיבה לפיתוח המקומי, לפי תוהמי, הייתה כדי להתגבר על כשלים של מערכות מחו"ל ואחראיות להתרעות שווא, הנובעים מכך שאלה אינן מתאימות לנעשה בישראל בתחום האכיפה, כמו תדרים.  
 
תוהמי מציין כי זבוב היא מערכת פתוחה הכוללת חיישנים מלפנים (תקניים) ומאחור (אופציה), מוטמעים בפגושי הרכב כמו חיישני חנייה, מסך ברכב, יישומון סלולרי מבוסס אנדרואיד ואפל, ופועלת במספר שפות: עברית, ערבית, רוסית, אנגלית. המערכת מתריעה דרך וויז וגוגל מפות, וממשיכה לצוף גם כאשר עוברים לפעולות ותצוגות אחרות במולטימדיה. בנוסף לתצוגה הוויזואלית, נשמעת התרעה דרך מערכת השמע של הרכב, וזו מוכרזת דרך אחת השפות הנ"ל.

זבוב – גלאי מכמונות מהירות

 
מערכת זאת מיועדת להתריע באמצעות חיישניה על מכמונות רדאר (דבורה) ומד-מהירות לייזר (ממל"ז), ודרך GPS על מצלמות א'3 (גטסו), מערכות אכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית ודיבור בסלולרי בצמתים.
 
תוהמי טוען ל"כמעט אפס התרעות שווא", בין השאר בגלל אותה התאמה ייעודית לתדרים המקובלים בישראל. לפי תוהמי, המערכת מסננת התרעות שווא, בעיה בדגמים מסוימים עם מערכות בטיחות אקטיביות, באופן יעיל ביותר. 
 
תבנית המערכת – חיישנים קבועים ברכב וניהולם דרך אפליקציות וסלולרי – מאפשרת גמישות תפעולית בניהול המערכת, קלות בשדרוגים עתידיים, עדכונים אוטומטיים, כולל מיקום משטרה (כמו בוויז) ועוד.
 
על הכביש
מעבר לחידושים העכשוויים – צמצום התראות שווא וממשק ידידותי דרך הסלולרי – המערכת אמורה להתגבר בעיקר על מכמונת המהירות מבוססת הרדאר דבורה (Bee 3 IL) ועל מדידת המהירות הנעשית באמצעות מכשיר לייזר (LTI 20-20).
 
גלאי רדאר ידועים מזה עשרות בשנים, ואחת הסיבות ליעילותם היא בעובדה שעל-מנת לגלות רכב הנוסע במהירות מסוימת ומעלה, המכמונת צריכה לפעול באופן רציף; כלומר, המערכת מכריזה על פעילותה בפני הגלאי עוד לפני שהנהג נכנס לתחום פעילותה.

זבוב – גלאי מכמונות מהירות

 
מנגד, שימוש בממל"ז אינו מחייב הפעלה רצופה, ותפעול ראשון של אקדח הממל"ז יביא לציון המהירות על גבי הצג של האקדח, יחד עם זיהויו על-ידי הגלאי. כלומר, גלאי הלייזר מודיע לנהג שהוא נקלט על-ידי השוטר, אבל במקרה של מהירות מופרזת, ההתרעה הזו כבר אינה רלוונטית; הוא נתפס.
 
תוהמי אומר כי יעילות הגילוי של זבוב מבוססת על טכניקת העבודה של השוטרים מחד ועל מיקום החיישנים מאידך. טכניקת העבודה של השוטרים – "ירי" ממרחק גדול, מספר הפעלות, תפעול לא מדויק גם בטווחי העבודה המותרים, הצורך לכוון לפגוש (בעיקר למספר) – היא זו שעושה את מערך ההתרעה ליעיל. המערכת יעילה לטווח של כ-1400 מטרים – הרבה מאוד מעבר לטווח המרבי המותר לצורכי אכיפה העומד על 300 מטרים. בנוסף, למערכת זווית קליטה רחבה, והיא יכולה לכן לדווח גם על "ריצה" של קרן לייזר בצידי הפגוש וגם בצידי הרכב.
 
כדי להתרשם מיכולת הזיהוי של המערכת, יצאנו לכביש שומם הקרוב לחדרה, ושם, ממרחק 1100 מטרים כיוון תוהמי את הממל"ז הפרטי שלו למכונית שלו שבתוכה ישב עובד של החברה. דרך הסלולרי נשמע, בקול רם וברור, קול המתריע על תפעול ממל"ז. כלומר, המערכת לזיהוי תפעול ממל"ז הגיבה הרבה יותר מוקדם (ורחוק) מתפעול תקני של המכשיר לצורכי אכיפה.

זבוב – גלאי מכמונות מהירות

 
מקפלים מכשור
ככל שניתן היה להתרשם מההדגמה, זבוב מגיב מוקדם מאוד לתפעול לייזר. כל עוד הממל"ז פועל לפני שהרכב נכנס לטווח של 300 מטרים ו/או לא נעל בתפעול ראשון, זבוב יתריע על הימצאותו בשטח באופן יעיל למדי, זאת בנוסף לזיהוי מכשירי רדאר, כמו-גם ציון מכמונות בתצוגה בסלולרי או בצג המולטימדיה ובהתרעה קולית.
 
מחיר מערכת זבוב החל מ-5000 שקלים, ופרטים ביחס אליה ניתן לקבל באתר www.zzvoov.com