התפתחות דרמטית בפרשת השחיתות ברנו-ניסאן: יו"ר הקונצרן המודח, קרלוס גוהן, נמלט ממאסר ביפן והגיע ללבנון - ככל הנראה תחת זהות בדויה. עם הגעתו לשכנתנו מצפון הודיע בעצמו על הבריחה וטען כי הוא לא מוכן להיות "מוחזק כבן ערובה" על-ידי מערכת חוק "מושחתת". משפטו של גוהן אמור היה להתחיל בעוד מספר חודשים ביפן, כך מדווחת סוכנות הידיעות רויטרס. ליפן אין הסכם הסגרה עם לבנון.

בריחת גוהן ממאסר הבית בו היה נתון היא שלב בלתי צפוי נוסף בפרשה, שידעה לא מעט הפתעות. בנובמבר 2018 גוהן נעצר במפתיע עם נחיתתו ביפן, ובתום חקירה ממושכת הוגשו נגדו כתבי אישום חמורים על שחיתות - כולל ניצול כספי קונצרן הרכב לצרכיו האישיים ורישום כוזב של הוצאות.

"אני עכשיו בלבנון ולא אוחזק יותר כבן ערובה על-ידי מערכת החוק המושחתת של יפן, שם מונחת אשמה, האפליה רווחת וזכויות אדם בסיסיות נשללות", כך אמר גוהן בהצהרה שמסר הבוקר (ג'). "לא ברחתי מהצדק - ברחתי מאי-צדק ומרדיפה פוליטית. אני יכול עכשיו סוף-סוף לתקשר בחופשיות עם התקשורת, ואני מצפה להתחיל בכך בשבוע הבא".

דרמה ביפן: יו
צילום: רנו-ניסאן

גוהן כבר השמיע טענות דומות דרך פרקליטיו בעבר. בכירים במערכת המשפט בטוקיו דחו אותן וטענו כי מערכת המשפט המקומית אינה אכזרית וכי גוהן לא זכה ליחס שונה מכל חשוד אחר.

בשלב זה לא ברור כיצד גוהן, שהפקיד את דרכוניו אצל עורכי דינו, ביצע את תרגיל ההימלטות המפתיע. גוהן הוא אזרח של ברזיל, לבנון וצרפת. תחת תנאי מאסר הבית הוא נדרש למתקן איתור, להפקיד את דרכוניו ולשלם ערבות בסך תשעה מיליון דולר. לפי מקורות ששוחחו עם סוכנות הידיעות רויטרס, גוהן הגיע לביירות במטוס פרטי מאיסטנבול ביום שני האחרון. לרשויות ההגירה ביפן אין כל תיעוד שלו עוזב את המדינה, כך מדווחת רשת NHK היפנית, אך אדם הדומה לו נכנס ללבנון בשם אחר - כך לפי מקור לא מזוהה ברשויות הבטחון הלבנוניות.

אחד מעורכי דינו, יונישירו הירונאקה, אמר כי דרכוניו של גוהן עדיין בידיו. בראיון לרשת NHK הוא הוסיף כי גילה שגוהן ברח מהתקשורת וכי מדובר "בהתנהגות בלתי נסלחת".

למרות ההאשמות החמורות שמיוחסות לו ביפן והעובדה שפוטר מכל תפקידיו ברנו-ניסאן, גוהן נהנה עדיין מתמיכה ציבורית בלבנון. במדינה פורסמו שלטים ובהם נכתב "כולנו קרלוס גוהן" - תמיכה באחד מאנשי העסקים המצליחים בעולם בעל אזרחות לבנונית. גוהן נולד בברזיל להורים לבנונים וגדל בבירות, וגם לאחר עלייתו לתפקידים בכירים שמר על קשר הדוק עם מדינת הארזים.