דרכה של שרת התחבורה מירי רגב בתפקידה הזמני רצופה במהלכים תמוהים ובהכרזות פופוליסטיות, כאלה שנועדו ליחסי ציבור ותו לא. דוגמה אחת היא פיטוריה המתוקשרים של מנכ"לית המשרד קרן טרנר – לאחר שהייתה מספר שנים בתפקיד זה, מבלי שהשרה דיברה איתה, כדי למנות אדם חסר כל ניסיון בתחום ובהיקף. דוגמה אחרת היא הכרזתה כי תעביר את תקציב המטרו של ת"א לפרויקטים מסילתיים ל"חיבור מדינת ישראל", למרות שהטענות עצמן מופרכות, ולשרה אין הסמכות לעשות זאת.

אלא שמעשים כאלה והכרזות דומות, למרות שלא ניתן להתייחס אליהם בקלות ראש, אינם נוגעים בחיי אדם, לפחות לא באופן ישיר. אולם, ההכרזה האחרונה שיצאה מתחת ידה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים נוגעת גם נוגעת.

משרד התחבורה הודיע כי הוא מקדם יישום תקנה שתביא לקיום מבחן רישוי שנתי כל שנתיים לאחר השנה השלישית שבה הרכב עלה על הכביש. מבחן דו-שנתי כזה ייערך עד השנה העשירית, אז יחויב במבחן רישוי כל שנה.

מירי רגב מסכנת את חייכם!


לכאורה מדובר ביוזמה מבורכת, ואני בטוח שלא מעט מעמיתי יהללו אותה – חיסכון של 100 שקלים למבחן עצמו, ובעיקר חיסכון של הזמן הדרוש לעבור אותו.

לצערי, לא אהיה ביניהם, ואני סבור שמדובר במהלך פופוליסטי ובלתי אחראי, כזה שנעשה על-מנת לצבור יחסי ציבור מפרגנים לשרת התחבורה. אולי גם בגלל שאינה מסוגלת לבצע מהלך משמעותי בתקופה הכהונה הקצרה אותה הקציבה לעצמה במשרד שהוא כה גדול ומורכב כמשרד התחבורה.

משרד התחבורה והשרה מסבירים שהסיבה לכך שאפשר לוותר על מבחן כל שנה נעוצה בעובדה שהמכוניות היום בטוחות יותר, מצוידות באבזור בטיחותי, ויש להן מערכות המתריעות על בעיות ומפנות את הנהג למוסך. בהודעה מצוינת גם העובדה שחלק ממדינות אירופה נוהגות כך – טסט בכל שנתיים עד השנה העשירית.


*********************************************************


אולם בטיעונים אלו יש פגמים קשים.

בחלק גדול ממדינות אירופה הכבישים טובים מכבישי ארצנו והטמפרטורות בקיץ נמוכות משמעותית, לכן הבלאי של הצמיגים איטי יותר. רכב עכשווי ידווח על לחץ אוויר בעייתי – אבל לא על סוליה פגומה או שחוקה של הצמיג, לא על דופן סדוקה.

מערכות ניטור ברכב ידווחו לנהג אם נורה שרופה, אבל לא אם הפנסים מכוונים באופן פגום ומסנוורים, או שאיכות התאורה שלהם עלובה בגלל הכיסוי שלהם שהיה פעם שקוף והיום הוא אטום, או סתם הרוס.

מירי רגב מסכנת את חייכם!


הנהג יקבל דיווח אם יש בעיה במערכת ההגה, אבל לא אם הרכב צריך כיוון הגה או כיוון פרונט.
האם כל הדגמים המיובאים לישראל מצוידים במלוא המערכות העדכניות? האם כל הדגמים שיש להם מערכות כאלה, מיובאים לכאן אתן? כולנו, כולל אנשי משרד התחבורה, יודעים שלא, אז מדוע להשתמש בטיעון כזה?

העובדה היא שהמכוניות המודרניות בטוחות יותר, בעיקר (אך לא רק) בהגנה על נוסעיהן, אך האם יש מערכת בטיחות שתמנע אובדן שליטה ברכב שצמיגו הקדמי התפוצץ? יש כזאת שתדאג שרכב שפנסיו מכוונים כלפי מעלה לא יסנוור? יש מכלול שיציל את חייו של הולך רגל שחצה את נתיב הנסיעה של רכב שבלמיו שחוקים?

האם אנשי משרד התחבורה הכניסו לשיקולים שלהם אותו אחוז של כלי רכב הנכשלים במבחן הרישוי השנתי מסיבות בטיחות? האם התייחסו לחלקן של מכוניות שניגשות למבחן רישוי בשנה החמישית, השביעית או התשיעית לחייהן, ונכשלות בו – ומאיזה סיבות? האם בדקו בכלל את אחוז המכוניות הנכשלות? לידיעתם, מדובר בעשרות אחוזים.

ללא טסט שנתי, מאות אלפי מכוניות מסוכנות עלולות לנוע בכבישי ישראל במשך שנה שלמה, בכבישים עם צמיגים, בלמים, מערכת היגוי, מתלים, או אורות בלתי-תקינים.

מירי רגב מסכנת את חייכם!


הפטור ממבחן רישוי הניתן למכוניות בשלוש השנים הראשונות מסוכן פחות, מכיוון שיש להן אחריות של היבואן, והן מגיעות באופן מסודר למוסכים במשך תקופת האחריות. אולם בשנה השביעית? נו באמת!

מה שמביא אותנו לכשל נוסף. מטבע הדברים, מי שקונה רכב בשנתו השביעית עושה זאת מסיבות כלכליות. אחזקה של רכב היא עניין יקר עבורו – והסיבה העיקרית לכך היא, שבישראל ובניגוד לאירופה(!), מחיר החלפים גבוה מאוד. אין בעיה לשמור על הרכב שם, זה מאוד יקר כאן.

והערה אחרונה לשרה לבטיחות בכבישים שהייתה למייצגת הפריפריה: אם תבדוק, תראה שעיקר המכוניות הישנות מרוכזות בעיירות המרוחקות מהמרכז. זאת אומרת, כדי לזכות בקולותיהם של אנשי הפריפריה, לא אכפת לה להעמיד דווקא את חייהם של אלו בסכנה.

וכל זה נועד, לכאורה כדי לחסוך שעתיים ומאה שקלים, פעם אחת בשנה – ולמעשה ליחסי ציבור של כבוד השרה.


*********************************************************************


ההצעה בדבר השינוי המדובר בתקנות תעמוד לשימוע ציבורי. לאחר שהתקנה החדשה תנוסח באופן סופי, תובא לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת.

אני מאוד מקווה שאותה הצעה לשינוי לא תגיע לוועדת הכלכלה, ואם כן חבריה יקברו אותה קבורת חמור. חיי האזרחים בכבישים, החיים שלכם, עלולים להיות בסכנה גדולה בהרבה אם תתקבל.

וכדאי שכולנו נזכור שאת יישומה של התקנה הזו מקדמת שרת הבטיחות בדרכים, הגברת מירי רגב.


מירי רגב מסכנת את חייכם!