מרצדס הכריזה על השקתה של מכונית הפאר החשמלית EQS, דגם ראשון שלה המבוסס על הפלטפורמה הייעודית EVA (ר"ת של Electric Vehicle Architecture). EQS הוצגה כקונספט ב-2019, ונחשפה באופן הדרגתי החל מסוף 2020.

מרצדס תציג בהמשך על אותה פלטפורמה את מכונית הסלון החשמלית EQE, ושני דגמי פנאי בהתאמה: EQS SUV ו-EQE SUV.

1642520
צילום: מרצדס

המספרים הקובעים
הדגם החדש מוצע כבר כעת בשתי גרסאות: EQS450 עם מנוע יחיד המייצר 333 כ"ס (245 ק"ו) ו-57.9 קג"מ וההנעה אחורית; EQS580 עם 2 מנועים לתפוקה כוללת של 524 כ"ס (385 ק"ו) ו-87.2 קג"מ ולהנעה כפולה. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש בגרסה החלשה יותר 6.3 שניות, בחזקה 4.3 שניות, והמהירות המרבית בשתיהן 210 קמ"ש. גרסת AMG עם הספק 762 כ"ס (560 ק"ו) תוצג בהמשך.

ל-EQS סוללות עם אנרגיה של 107.8 קוט"ש לטווח מוצהר עד 770 ק"מ (תקן WLTP). ניתן לטעון אותן במטען מהיר של 200 ק"ו ל-80% ב-30 דקות, ל-300 או 280 ק"מ (לפי הגרסה) תוך 15 דקות. בהמשך תציע מרצדס סוללות לטווח של 1000 ק"מ כמו-גם סוללת 90 קוט"ש. לפי מרצדס, הסוללות הן בטכנולוגיה חדשה, ושיעור הקובלט בהן צומצם ל-10%.

1642527
צילום: מרצדס

חלק ניכר מאותו טווח מכובד, כך מרצדס, מבוסס על מקדם גרר נמוך במיוחד, זה כרגע הטוב בסוגו והנתון, 0.2, מרשים ביותר. בנוסף, ל-EQS בלימה רגנרטיבית יעילה במיוחד, וגם היא אמורה להוסיף לטווח החשמלי. ל-EQS450 הספק בלימה של 253 כ"ס (186 ק"ו), ל- EQS580 הספק של 394 כ"ס (290 ק"ו). לפי מרצדס המערכת תאפשר האטה-עד-בלימה, לנהיגה בפועל עם דוושה אחת.

מעבר לחשמל
בסיס הגלגלים של EQS הוא 321 ס"מ (כמו S קלאס בגרסתה הארוכה). אורכה 522 ס"מ (בארה"ב, 5 ס"מ יותר), רוחבה 193 ס"מ, גובהה 151 ס"מ. נפח תא המטען 610 ליטרים (ועד 1770 ליטרים), המשקל העצמי הוא 2485 ו-2585 ק"ג לפי הגרסה. להשוואה, אורכה של S קלאס בגרסתה הארוכה 529 ס"מ, רוחבה 195 ס"מ, גובהה 150 ס"מ, נפח תא המטען הוא 550 ליטרים והמשקל העצמי 2040 ק"ג.

1642524
צילום: מרצדס

גם ל-EQS היגוי כפול, וניתן לבחור בין שתי זוויות הפניה של הגלגלים האחוריים, 4.5 ו-10 מעלות, לקוטר סיבוב של 11.9 ו-10.0 מטרים בהתאמה. לדגם החדש מתלי אוויר תקניים כמו ב- קלאס החדשה; בשלב זה EQS אינה מוצעת עם המערכת המתקדמת יותר הכוללת שליטה אקטיבית במרכב, אופציה הקיימת כבר ב-S קלאס.

מרצדס EQS תוצע במהלך 2022 עם יכולת אוטונומית בשלב 3, וכבר כעת היא בעלת יכולת אוטונומית במתאר נהיגה פשוט ועד 60 ק"מ.

1642523
צילום: מרצדס

מכונית פאר
EQS תוצע עם מפרט אבזור הנוחות שיש ב-S קלאס, ותוסיף עוד. כך למשל, ניתן לפתוח את ארבע הדלתות ולסגור אותן במחוות ידיים, עניין חשוב מכיוון שמפתח הדלת גדול לכניסה נוחה, וכשהיא פתוחה לגמרי לא ממש נוח להגיע אליה. מרצדס הציגה כבר לפני מספר חודשים את מערך התצוגה והשליטה הייחודי ל-EQS, שהוא מבנה אחוד שאורכו 141 ס"מ ומשתרע מדלת לדלת. במערך זה לוח מחוונים "12.3, צג מרכזי "17.7, צג לנוסע "12.3.

מרצדס מציינת כי רכיבים רבים במשקל כולל של 80 ק"ג עשויים חומרים ממוחזרים, ואלה כוללים, בדי ריפוד, חיפויי רצפה, צינורות, כבלים, וגם האלומיניום במכסה המנוע.

1642526
צילום: מרצדס

החשמל שם והאוטו כאן
מרצדס תציע שבעה דגמים מחושמלים כבר בשנה הבאה, ותשלים מערך דגמים מלא מבוסס חשמל תוך שלוש שנים. החברה מכוונת לכך שבסוף העשור 50% מהייצור יהיה של גרסאות היברידיות-נטענות או של דגמים כל-חשמליים. לקראת 2040, ולפי תכנית Ambition 2039, כל הדגמים שתייצר החברה יהיו בהנעה חשמלית.

מרצדס EQS תגיע לישראל תוך מספר חודשים, תשווק כאן במחצית השנייה של השנה.

1642521
צילום: מרצדס