הכבדה בגרמניה, עם פתיחת מפעל בחבל הרור שבגרמניה בשם St. Antony, והיא הוותיקה בחברות הבורסה הגרמנית. ב־1808 נוצר שילוב בין המפעל הזה לבין שניים נוספים. מפעלי מתכת נוספים הוקמו וחברו למיזם הזה במהלך המאה ה־19, וב־1908 נקבע שמו המוכר: MAN (ר"ת של Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg; מפעל מכונות אוגסבורג־נירנברג). החברה בנתה גשרים (כולל גשר הרכבת הגבוה בגרמניה ב־1857), רכבת תלויה (1901), מכונות דפוס לעיתונות ועוד ועוד.

האריה ממינכן - האוטובוסים של מאן
צילום: מאן

רודולף דיזל המציא את המנוע הנושא את שמו בעשור האחרון של המאה ה־19 כאשר עבד במפעל מאן. מאן מצידה הייתה ראשונה עם מנוע כזה במשאית, וזו הוצגה בתערוכת ברלין ב־1924. מאן שהחלה לייצר משאיות עוד בעשור הקודם, הציגה מספר שנים מאוחר יותר אוטובוס עם מנוע כזה.

עם השנים רכשה מאן מפעלי אוטובוסים נוספים, כולל נאופלאן, וזכתה בתואר "אוטובוס השנה" שש פעמים, בתחרות הנערכת מאז 1990, כולל ב־2020 Lion's Coach.

האריה ממינכן - האוטובוסים של מאן
צילום: מרסלה ציון, אלבום המשפחה

ישראל
מספר שנים לאחר קום המדינה התבססו בישראל האוטובוסים של ליילנד לדגמי טייגר השונים שלהם. הם היו יעילים מהדורות הקודמים מכיוון שחלל הנוסעים השתרע למלוא כל אורך הרכב, אבל עם הזמן הם היו, ובכן, למיושנים יותר ויותר.

באמצע שנות השבעים החל קואופרטיב דן לייבא לישראל את האוטובוסים של מאן שהביאו עימם מפרט לא מוכר עד אז, כולל ריטרדר, רצפה נמוכה ובעיקר פעולה שקטה. בנוסף לאוטובוסים העירוניים, יובאו גם אוטובוסים לתיירות עבור יונייטד טורס וגם לקווים הבין־עירוניים שנוספו לדן עם השנים. בהמשך, יובאו אוטובוסים מוגמרים של מאן מיצרני מרכבים כמו איריזר, אבל רובם הורכבו בארץ, על־ידי הארגז ומרכבים. ההיצע של מאן בישראל בתחום התחבורה הציבורית גדל, וביותר ממובן אחד, עם הכנסתם לשירות של אוטובוסים מפרקיים.

האריה ממינכן - האוטובוסים של מאן
צילום: מאן

דגמים לעיר ולסביבתה
מאן מציעה בישראל שני אוטובוסים לעיר, האחד הוא A22 נמוך־רצפה; השני הוא RC2 נמוך־כניסה — שניהם מורכבים בהארגז או במרכבים. המנוע הוא D15 בנפח 9 ליטר, לאוטובוסים אלה 35 מקומות ישיבה. מאן משתבחת בכושר תמרון טוב, ברמת רעש נמוכה, בסביבת עבודה ידידותית לנהג ובנוחות גבוהה לנוסעים. היא מוסיפה על כך ומציינת כי הדגמים שלה חסכוניים בצריכת הדלק.
דגמים לקווים בין־עירוניים

דגמים אלה מבוססים על שלדת RR8 והם מיועדים ל־51 ועד ל־60 מקומות ישיבה. המנוע בשירות הוא D15 בנפח 9 ליטר בהספק של 360 כ"ס או 400 כ"ס.

האריה ממינכן - האוטובוסים של מאן
צילום: מאן

אוטובוסים לתיירות
בישראל מוצעים מספר דגמים של אוטובוסים לתיירות, הם מבוססים על שלושה מקורות, ולרשות הלקוח מגוון רחב של מושבים, סוגי ריפודי וצבעים.

מוטה אטומיק. אטומיק הוא שם האוטובוסים המוגמרים של חברת MOTA הפורטוגזית המבוססים על שלדת RR2. אלה מוצעים בשני דגמים, כל אחד מהם בשתי גרסאות אורך.

אטומיק 3 הוא דגם שבו פועל מנוע D26 בנפח 12.5 ליטר המייצר 420 כ"ס. דגם זה מוצע ב־2 גרסאות אורך: 12.2 מטרים ו־13.1 מטרים, ל־46 עד 59 נוסעים לפי הגרסה ודרישות הלקוח.

האריה ממינכן - האוטובוסים של מאן
צילום: מאן

אטומיק 7 הוא אוטובוס תיירותי מפואר, גם הוא בנוי על שלדת מאן RR2 ומוטמע בו מנוע D26 בנפח 12.5 ליטר בהספק 420 כ"ס. גם דגם זה מוצע בשתי גרסאות אורך של 12.2 מטר ו־13.1 מטרים, כאן עם 51-55 מקומות ישיבה, בהתאם לבקשת הלקוח.

איריזר i6 הוא דגם תיירותי הבנוי על אותה שלדת מאן RR2, וגם הוא מצויד במנוע D26 בנפח 12.5 ליטר ל־420 כ"ס. דגם זה מוצע ב־2 גרסאות אורך, 12.35 מטר ו־13.35 מטר ל־51 עד 59 מקומות ישיבה לפי הזמנה.

האריה ממינכן - האוטובוסים של מאן
צילום: מאן

מאן Lion's Coach. זהו אוטובוס תיירות אינטגרלי של מאן עצמה, כאמור זוכה בתואר "אוטובוס השנה הבין־לאומי" ב־2020, ויש לו 59 מקומות ישיבה. המנוע הוא D26 בנפח 12.5 ליטר ובהספק של 420 כ"ס.

לפי מאן, האוטובוסים האלה נמצאים בקדמת הטכנולוגיה, החומרים שלהם מכובדים ורמת הגימור גבוהה. עוד מוסיף היצרן ומדגיש הנדסת אנוש מתקדמת לנהג, איכות נסיעה גבוהה הודות לרמת רעש נמוכה בזכות בידוד טוב, נוחות גבוהה בסיוע בולמים ומתלים מתוחכמים. האוטובוסים מצוידים במערכות בטיחות מתקדמות, תאורות LED פנימית וחיצונית, מערכת מולטימדיה. 

האריה ממינכן - האוטובוסים של מאן
צילום: מאן
האריה ממינכן - האוטובוסים של מאן
צילום: מאן
האריה ממינכן - האוטובוסים של מאן
צילום: מאן
האריה ממינכן - האוטובוסים של מאן
צילום: מאן
האריה ממינכן - האוטובוסים של מאן
צילום: מאן