אתמול (ג’) בערב חשפה סקודה את הדור הרביעי של סקודה פאביה, מכונית הסופרמיני (סגמנט B) של היצרנית. פאביה הושקה ב-1999 והדור השלישי הפורש ראה אור בספטמבר 2014. הדור הראשון הוא המצליח ביותר בכל הקשור להיקף המסירות, עם כמעט 1.8 מיליון יחידות מתוך 4.57 מיליון יחידות שנמסרו ללקוחות עד כה. 

סקודה פאביה 2021 החדשה נחשפה רשמית
צילום: סקודה

פלטפורמה, מידות, אוויר
סקודה פאביה הרביעית בשושלת מבוססת על פלטפורמה חדשה עבורה, MQB-A0 של קבוצת פולקסווגן, אותה היא חולקת עם קאמיק וסקאלה וגם עם הדורות העדכניים של A1, פולו ואיביזה ודגמים נוספים בקבוצת פולקסווגן.

הדגם החדש גדול משמעותית מקודמו, ששימר ממדים שהיו אופייניים פעם לדגמי סופרמיני. בסיס הגלגלים שלו גדל ל-256.9 ס“מ, 9.4 ס“מ יותר(!); אורכו כעת 410.8 ס“מ, תוספת של 10.1 ס“מ; רוחבו 178 ס“מ, 4.8 ס“מ יותר. עם זאת, גובהו ירד ב-1 ס"מ, ל-145.9 ס“מ כך שהפרופורציות טובות יותר. המידות הנדיבות, כך סקודה, יוצרות מרחב גדול בהרבה לנוסעים, משפרות את המרווחים עבורם. בנוסף, נפח ההטענה גדל: לתא המטען 380 ליטרים (כ-50 ל‘ יותר), ועם קיפול מושבים הנפח הוא 1,190 ליטרים, (כ-65 ל‘ יותר).

סקודה פאביה 2021 החדשה נחשפה רשמית
צילום: סקודה

קווי העיצוב הבסיסיים דומים לאלה של הדור הפורש, ומזוויות מסוימות הדגם החדש נראה כמו הקודם לאחר מתיחת פנים. אבל השינויים קיימים, ובמבט שני הוא בולטים מאוד: פאביה אימצה את החזית החדשה של סקודה שיש לה הבעה מעט יותר אגרסיבית וגם את יחידות התאורה הזוויתיות והעדכניות של אוקטביה החדשה וקודיאק המחודש, ואלה, מלפנים ומאחור, הן יחידות לד מלאות. החלק האחורי של הגג משתפל באופן מובחן יותר.

סקודה מציעה את פאביה החדשה עם חישוקים בקוטר שנע בין 14 אינץ‘ (חישוקי מתכת רגילה עם חיפויי פלסטיק) ועד 18 אינץ‘ (קלים) עם לא פחות מ-12 עיצובים שונים. שני צבעי מרכב חדשים מצטרפים להיצע — כתום ’תפוז‘ ואפור ’גרפיט‘.

סקודה פאביה 2021 החדשה נחשפה רשמית
צילום: סקודה

בסקודה הקדישו לא מעט כדי לשפר את היעילות האווירודינמית של פאביה ומציינים מקדם גרר של 0.28, טוב בהרבה מ-0.32 בדגם הפורש, ולפי סקודה הנמוך ביותר בסגמנט. מלבד היתרונות הפרקטיים (צריכת דלק, רעשי רוח) בסקודה מציינים גם את אלה העיצוביים בהם ניתן להבחין – פתחי אורור אמיתיים בפגוש מלפנים (כולל תריסים נסגרים), כנף אחורית קטנה וחישוקים מיוחדים בחלק מהגרסאות.

נוסעים, מסכים
בניגוד לעיצוב החיצוני, המשמר את הצללית של הדור הקודם, סביבת הנהג חדשה לחלוטין, דומה לאלה שבדגמי סקודה החדשים (קאמיק, סקאלה, אוקטביה) ומוסיפה עליהן. המרכיב המרכזי כמובן הוא מסך המולטימדיה (נרחיב מיד), פס רוחב צר וצבעוני מוסיף עניין ויזואלי לסביבת הנהג הזו ובקצוות פתחי מיזוג עגולים ומעוטרים. תאורת אווירה תוסיף להופעה בלילה, גג פנורמי יוצע כאופציה.

סקודה פאביה 2021 החדשה נחשפה רשמית
צילום: סקודה

במרכז מסך מולטימדיה חצי-צף בגדלים 6.5 אינץ‘, 8 אינץ‘ או 9.2 אינץ‘ בהתאם לרמת הגימור. אנשי סקודה מציינים את ממשק המולטימדיה החדש, הכולל קישוריות עדכנית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. תפעול מערכת המיזוג נותר מחוץ למסך, ולראשונה מוצעת בפאביה אופציה לבקרת אקלים דו-אזורית. לוח המחוונים ברמות הגימור הבסיסיות מכני וכולל מחשב דרך עם מסך בגודל 3.5 אינץ‘, וברמות הגימור הגבוהות מוצעת אופציה ללוח מחוונים מוקרן בגודל 10.25 אינץ’.

תחת הסלוגן המוכר, ”סימפלי קלוור“ מציינת סקודה כי גם בפאביה (ובדומה לאוקטביה) יש שקע USB-C במראה המרכזית לטובת מצלמת דרך, כיסים ייעודיים לניידים בגב המושבים הקדמיים, אביזרים להטענת חפצים בתא המטען, שליטה על התאורה מאחור גם מלפנים ועוד.

סקודה פאביה 2021 החדשה נחשפה רשמית
צילום: סקודה

מנועים, תיבות, בטיחות
לפחות בשלב זה סקודה פאביה מוצעת ללא מנועי דיזל, ועם זאת סקודה אינה מתייחסת לגרסה מחושמלת כלשהי. היצע המנועים יתבסס בעיקר על מנוע הבנזין 1.0 ליטר 3 צילינדרים של קבוצת פולקסווגן, וזה מוצע בארבע רמות הספק. בגרסה האטמוספרית למנוע זה הספק של 65 כ“ס או 80 כ“ס, המומנט 9.5 קג“מ זהה, והתיבה ידנית עם 5 הילוכים. גרסה מוגדשת של מנוע זה מייצרת 95 כ“ס ו-17.8 קג“מ, וזו מצוידת באותה תיבה. 

הגרסה החזקה יותר של מנוע זה – 110 כ“ס ו-20.4 קג“מ – מוצעת עם תיבה ידנית 6 הילוכים או דו-מצמדית 7 הילוכים. עם התיבה הרובוטית פאביה בגרסה זו מאיצה מ-0 ל-100 קמ“ש ב-9.5 שניות, וצריכת הדלק המוצהרת שלה עומדת על 18.1 ק“מ לליטר. בראש ההיצע מנוע הטורבו-בנזין 1.5 ליטר 4 צילינדרים המוכר של קבוצת פולקסווגן, חדש בפאביה. מנוע זה מייצר 150 כ"ס ו-25.5 קג"מ ויש לו פונקציית ניתוק צילינדרים בשיוט. הביצועים טובים בהרבה, 7.9 שניות ל-100 קמ"ש, אך צריכת הדלק המוצהרת קרובה, 17.85 ק“מ לליטר.

סקודה פאביה 2021 החדשה נחשפה רשמית
צילום: סקודה

המעבר לפלטפורמה העדכנית אפשר לשלב בפאביה מערכות בטיחות מתקדמות. לצד 9 כריות אוויר, תוצע הסופרמיני החדשה עם בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, שמירת נתיב נסיעה ועוד.

סקודה פאביה 2021 החדשה נחשפה רשמית
צילום: סקודה