חברת מומנטום הוקמה בשנת 2016 כחברה לתועלת הציבור ביוזמת קרן ביחד ובשותפות חברות יבוא הרכב ואיגוד היבואנים. החברה שמה לה כמטרה להפוך את מקצועות הרכב לתחום השכלה והכשרה מבוקש, המאפשר לצעירים וצעירות בישראל מימוש עצמי ותעסוקה איכותית, עם אפשרויות לקידום ולתגמול הולם, לטובת חיזוקו של ענף הרכב וחיזוק הכלכלה הישראלית.

מי שעומדת בראש החברה היא חגית אליאס, מנכ"לית מומנטום בארבעת השנים האחרונות. חגית עוסקת רבות בהסבת ענף הרכב מ"העולם הישן" ל"עולם החדש" על ידי הכשרת עובדים בעלי יכולות וידע מתאימים. חגית, באופן מפתיע, לא הגיעה מתחום הרכב, אך כמות הידע בתחום שספגה בארבעת השנים בהן היא מכהנת בתפקידה, לא מביישת אנשים שעובדים בתחום כבר שנים רבות.

את חגית תפסנו לשיחה בסוף יום מיוחד: יום בו נפתח המחזור השני של פרוייקט 'עתידאים', פרוייקט שזכה להצלחה גדולה במחזור הראשון. זה היה עוד יום עמוס ומלא בעשיה, אבל זה לא מנע מחגית להיות מלאת אנרגיות ולהט ברגע שסיפרה לנו על הפרוייקט הייחודי.

שומרים על המומנטום – מסלול עתידאים בענף הרכב
חגית אליאס, מנכ"לית מומנטום | צילום: יח"צ

בעבר, כך סיפרה חגית, היה נתק מוחלט בין המכללות לבין המעסיקים. בניגוד למדינות גדולות בחוץ לארץ, בהן יש תעשיית רכב מפותחת הכוללת קמפוסי לימוד הנמצאים בתוך יצרניות הרכב הגדולות ומופעלים על ידיהם, בישראל תעשיית הרכב מצומצמת והמכללות פועלות בה באופן עצמאי. מצב זה יצר נתק מסויים בין תכני הלימוד אותם לומדים הסטודנטים אל מול הצורך מצד המעסיקים. בנוסף, בתום הלימודים, הסטודנטים נאלצו לכתת רגליהם בין המעסיקים ולמצוא עבודה. על מנת לתת מענה לשתי בעיות אלו, הוקם מיזם 'עתידאים'.

'עתידאים' הינו מיזם בו שותפים קרן "ביחד", משפחת קרסו, עמותת ידידי עתידים, המכון הממשלתי להכשרה בטכנולוגיה ובמדע, משרד העבודה, הרווחה והשרותים ומפעל הפיס. תכנית 'עתידאים' מכשירה עובדים בתחום ענף הרכב ומאפשרת לימודים במימון מלא לטובת סיוע לאוכלוסיות הגרות בפריפריה ושילובם בענף הרכב. במהלך הלימודים המעסיקים מזהים מראש את הסטודנטים אשר ישולבו אצלם בתום הלימודים וכך לסטודנטים מובטחת עבודה בסיום לימודיהם. הלימודים אגב, כוללים גם התנסות מעשית אצל אותם המעסיקים. משך הלימודים עומד על 17 חודשים בלבד, ובסופם מוענקת תעודת הנדסאי רכב והשמה מובטחת במרכזי השירות בענף הרכב. לטובת מימון התכנית, הסטודנט מתחייב לתעסוקה של לפחות שנה אצל המעסיק.

שומרים על המומנטום – מסלול עתידאים בענף הרכב
צילום: יח"צ

אם כך, מה הייחוד של 'עתידאים' על פני מסלולי לימוד אחרים? יואל קרסו, יו״ר מומנוטום, אשר תרם מליון שקל לטובת הכשרת מוסד הלימוד והקמת סדנא חדשה, סיכם זאת בשני משפטים: ״הייחוד של כיתות בשילוב מעסיקים, בכך שהן יוצרות רצף בין הכשרה לתעסוקה, מותאמות יותר לצורך של המעסיקים. זהו מהלך שבו שותפים רבים - פילנתרופיה, מעסיקים, ארגונים חברתיים, נציגי ממשלה ועוד, חוברים יחד בכדי להציע מענים לשילוב כח אדם מיומן בתעשייה״.

כיתת עתידאים הראשונה נפתחה למעשה בשנת 2020, שנה מאתגרת במיוחד בעקבות מגפת הקורונה. בכיתה למדו 18 סטודנטים וכולם, למרות האתגר הגדול, סיימו בהצלחה והושמו אצל המעסיקים, שרשמו מצידם שביעות רצון גבוהה במיוחד. במסגרת התכנית, שמתקיימת במכללת רופין זו השנה השניה, סגל ההוראה מלווה באופן אישי את הסטודנטים ומספק תגבורים במידת הצורך לשפה האנגלית, ללימודים דיגיטאליים וכו'.

שומרים על המומנטום – מסלול עתידאים בענף הרכב
צילום: יח"צ

במחזור השני של כיתת 'עתידאים' שנפתח כעת, לומדים 16 סטודנטים המייצרים יחד תמהיל מגוון מבחינת דת, גיל, מין, מצב סוציו-אקונומי וכו'. כיתה זו מיועדת למרכזי השירות של היבואנים הגדולים, המשלמים שכר לסטודנטים: קרסו מוטורס, מאיר, מטרו מוטורס, סמלת, תעבורה, טלקאר, דלק מוטורס, חברת דיוק. שיתוף הפעולה הפורה עם המעסיקים מספק לסטודנטים מוטיבציה גבוהה במיוחד משום שהם מודעים לכך שיש מעסיק שמסתכל עליהם במהלך הלימודים ומצפה לקלוט אותם לכשיסיימו.

בסיום השיחה, שאלנו את חגית מה השאיפה שלה בנוגע לתכנית ומה (אם בכלל) צריך לשפר.

לדבריה, פרויקט עתידאים יצר שינוי משמעותי אצל המעסיקים. אם בעבר המעסיקים חיפשו אנשים בעלי נסיון ורקע טכני ומרבית ההכשרה נעשתה אצלם תוך כדי העבודה, כיום, המעסיקים מבינים שקליטת הנדסאי רכב שלמד תכנים רלוונטיים, הוא הדבר הנכון לעשות, ולכן הם משקיעים בכך לא מעט משאבים. לדעתה של חגית, בנוסף לכיתת ההנדסאים, כיתה נוספת להכשרת טכנאים תהיה שיפור משמעותי בתכנית. כמו כן, שכפול הכיתות והגדלת מספר הסטודנטים הם חלק מהיעדים שהציבה לעצמה חגית לשנים הקרובות.

כל מה שנותר לנו הוא לברך על התכנית, על העשייה ולאחל המון בהצלחה בהמשך הדרך.
 
שומרים על המומנטום – מסלול עתידאים בענף הרכב
צילום: טסלה