קווסטר (QUESTAR) – חברה טכנולוגיה אוטומוטיבית ישראלית הפועלת ביותר מ-20 מדינות – הכריזה על טכנולוגיה חדשה לניטור מצב הרכב הנקראת VHM (ר"ת של Vehicle Health Management; 'ניהול בריאות הרכב').

לפי קווסטר, המערכת מספקת מידע על כל המכלולים ברכב כך שהטיפולים בו נעשים לפי מצבם בפועל, ולא לפי הנחיות קבועות מראש. יכולת זאת מאפשרת חיזוי בעיות כאשר מתפתחת תקלה, ומנגד מאפשרת לדחות טיפולים כאשר אין צורך בהם. מערכת זאת, כך קווסטר, מאפשרת טיפול מיטבי בכל רכב ורכב לפי מצבו, ומעבר לחיסכון הכספי הישיר, הרי ברכב מסחרי יש לכך השלכות נוספות על תפעול הציים והמשמעויות הכספיות הנובעות מכך. 

מידע זה יעיל הן לבעל הרכב היחיד, הן למנהלי ציי רכב, ורב ערך מאוד ליצרניות רכב. אלה, באמצעות מידע מצטבר, יכולות לטפל בבעיות נוצרות לפני שאלה מחייבות ריקול, דבר שעולה להן הון עתק. בנוסף, הן יכולות לבדוק מערכות בזמן תכנון הרכב ופיתוחו. 

עקרון הפעולה
המערכת של קווסטר מרכזת מידע מכל מערכות הרכב, משווה את המתקבל לנדרש, ובינה מלאכותית מעבדת אותו ומתריעה בהתאם. יש לכך משמעויות מיידיות הן בבטיחות, הן במניעת זיהום. קווסטר טוענת לממשק משתמש יעיל וליכולת העברת מידע בכל פלטפורמה. החברה רשמה עד היום 30 פטנטים על המערכות שפיתחה.  



מידע מחכים
לפי נתונים שהעבירה קווסטר, הרי עלויות הריקול השנתיות הן 20 מיליארד דולר; מימוש אחריות על רכב בשנה נאמד ב-45 מיליארד דולרים; עלויות תחזוקה של ציי רכב מסחריים היא 150 מיליארד דולר ועלות זמן ההשבתה של ציים כאלה נאמדת ב-1.8 טריליון דולר. בדוגמה שמביאה קווסטר, היא מתייחס לריקול של 737,000 כלי רכב של פורד בחודש אפריל, בשל דליפת שמן, העלולה לגרום לשריפה במנוע ולבעיות נוספות. 

בהקשר זה, מציינת קווסטר כי המערכת שלה הייתה בניסוי שנערך שבועיים בחברת קווים, המפעילה 1500 אוטובוסים עירוניים ובין-עירוניים. במסגרת זאת נמצא כי 10% מהאוטובוסים לא היו תקינים – שתי בעיות בהם זוהו על-ידי המערכת, לא היה להן ביטוי במערכות המחשוב של הרכב והן לא נרשמו בהיסטוריית הטיפולים שלו.

הראשונה הייתה צריכת שמן מוגברת, ואילו השנייה הייתה כשל בניקוי מסנן החלקיקים שבמערכת הפליטה, מכיוון שתהליך הפעולה לא הושלם; בשני אלה נעשה טיפול יזום שחסך הוצאות כבדות בהרבה בהמשך.

עוד אומרים אנשי קווסטר כי בקרב לקוחות החברה בעולם, נרשמה הפחתת הוצאות משמעותית ביותר: חלקי חילוף, 30%; צריכת דלק, 10%; תאונות, 20%; זמן מבוזבז, 75%. 

קווסטאר היא חברה חדשה שנוצרה בסוף 2021 בעקבות רכישת סייפרייד על-ידי טרפילוג. כידוע, טרפילוג עסקה בתחומי רכב וצברה דאטה במשך 15 שנים, וסייפרייד מצדה מתמחה בבינה מלאכותית ולימוד מכונה.