בשנת 2022 נמסרו בישראל 268,145 מכוניות (עד משקל 3.5 טון), כך עולה מנתוני איגוד יבואני הרכב. לאחר מסירות דצמבר, שעמדו על 11,442 יחידות, מסכם שוק הרכב שביבוא רשמי, את השנה החולפת עם ירידה של 7.8%, מחצית משיא הירידה באוגוסט (15.4%).

שינוי משמעותי בשוק הרכב השנה היה עם הכניסה המסיבית של רכב חשמלי, שעיקרה בחודשים האחרונים של השנה. סך הכל נמסרו 27,671 יחידות לנתח שוק של 10.3% ולגידול של פי 2.5 ביחס לשנה הקודמת. עם תחילת הרבעון הרביעי השנה, עמד נתח השוק החשמלי על כ-6%, כך ששיעורו גדל ב-65% לערך תוך שלושה חודשים.

לקראת סוף השבוע תתפרסם ידיעה מורחבת ומפורטת על שוק הרכב בישראל 2022.

סיכום 2022 – סך המסירות ירד, החשמליות בעלייה
צילום: אדר לב-ארי
 
כלל השוק

שנת 2021 הייתה שנת השיא במסירות רכב בישראל וזו התסיימה עם 290,845 מכוניות שעלו לכבישים. בעיות אספקה של יצרנים הביאו לכך שהיקף המסירות ירד, והיה לכך ביטוי במהלך השנה עם הכרזתם של יבואנים אחדים על הפסקת ההזמנות לדגם אחד ואפילו מספר דגמים.

נדגיש כי נתוני המסירות מתייחסים רק לאלה של יבואני המותגים בישראל, ולא ליבוא מקביל, זעיר או אישי. בנוסף, השנה נכללות בנתון המסירות הכולל גם מוניות, וזה עמד על 3,613 יחידות, נתון נמוך במעט מזה שבסוף 2021 שהיה 3,725 מוניות. בהשוואה הכוללת גם נתוני השנה שהסתיימה.

סיכום 2022 – סך המסירות ירד, החשמליות בעלייה
צילום: רונן טופלברג

מגמת חשמל
השינוי המשמעותי בשוק הרכב הישראל הוא בכניסה המסיבית יחסית של רכב חשמלי שנעשתה בהובלתם של שחקנים חדשים לגמרי בזירה המקומית, בעיקר שלושה מהם, כאשר מקורם של שניים בסין, ג'ילי ו-BYD, וטסלה מייצר שם.

ג'ילי, שהחל לפעול כאן קצת יותר משנה הוא המותג התשיעי בהיקף המסירות, נתון הבולט עוד יותר על רקע העובדה שהוא משווק דגם אחד בלבד; טסלה, שדשדש במהלך השנה, מסיים אותה במקום העשירי; BYD, שהחל לפעול רק לפני שלושה חודשים, מסר תוך חודשיים מספיק מכוניות כדי שיתמקם במקום ה-18. שלושה מותגים אלה מסרו במהלך השנה 15,910 מכוניות, 57.5% מכלל שוק הרכב החשמלי. 

סיכום 2022 – סך המסירות ירד, החשמליות בעלייה
צילום: עזרא רפאל

ב-2019 החל השוק הישראלי התחיל לדבר "חשמל", אז נמסרו קצת יותר מ־600 יחידות; ב-2020 עלה הנתון לכמעט 1800 מכוניות; ב-2021 התחולל השינוי הגדול: 10,850 מכוניות, 3.75% מכלל המסירות באותה שנה; השנה הנתון כאמור גדול בהרבה, 27,664 יחידות, גידול פי 2.5 ל-10.3% מכלל השוק.

עוד בעולם החשמל ב-2022
השנה נמסרו 49,963 מכוניות היברידיות – לטויוטה 26,130 יחידות, ליונדאי 13,617 יחידות; מספר המכוניות ההיברידיות-נטענות (עם מנוע בנזין) שעלו לכביש הוא 13,390, והמובילים הם MG עם 5047 מכוניות, קיה עם 4,501 מכוניות.


סך כל המכוניות המחושמלות שנמסרו השנה עומד על 91,129 יחידות, נתון המהווה 34% מכלל השוק השנה.

סיכום 2022 – סך המסירות ירד, החשמליות בעלייה
צילום: בן חסון

עיקר השוק
יונדאי משמר את הדומיננטיות שלו עם נתון מסירות הגבוה מ-40,000 יחידות וירידה קלה עקב בעיות מלא. קיה, שעלה למקום השני לפני מספר חודשים על חשבון טויוטה הודות לרמת הספקה גבוהה מאז אוגוסט, עם ירידה הקטנה מזו של כלל השוק. טויוטה מסיים את השנה עם ירידה גדולה יותר; קיה המוביל בתחום דגמי הפנאי מסר גם את רב המכר בין הדגמים, אלא שכאן מדובר במיני פיקנטו, עם 8,818 יחידות.

נתח השוק של שלושת המותגים הראשונים – יונדאי עבר 40,000 יחידות, טויוטה וקיה מעל ל-35,000 יחידות – ירד מ-49% במהלך השנה ל-43.9% בסופה. מאזדה הרביעי, הרחק מאחור (קצת יותר ממחצית מהשלישי) ועם העלייה הטובה ביותר בעשירייה הראשונה (ולא, הנתון של ג'ילי אינו רלוונטי השנה). בהקשר זה ובהקבצה זו, רק סיטרואן עם גידול מוחלט ונכבד למדי.  

שני מותגים כאן, סקודה וסוזוקי, רשמו ירידה הגדולה בהרבה מזו של כלל השוק. 
 
מסירות ינואר-דצמבר 2022, עשרת המותגים המובילים

סיכום 2022 – סך המסירות ירד, החשמליות בעלייה
צילום: מערכת אוטו
 
מעבר לעשירייה
בהקבצה זו שינוי אחד במיקום המותגים – וכמו בחודשיים הקודמים הוא בעל משמעות מעבר לנתונים עצמם. אל ג'ילי שעלה לעשירייה הראשונה בחודש הקודם הצטרף טסלה (שעלה מהמקום ה-13, לשם הגיע מהמקום ה-21 חודש קודם), מה שגרם לכך שפיג'ו מצא עצמו במקום ה-11. מותג MG לאחר עלייה משמעותית ביותר, סיאט ושברולט עם ירידות גדולות ביותר, מרצדס עם ביצועים מכובדים. מותג BYD, הפעיל כאמור חודשיים וקצת ובמקום ה-18, מסר רק 48 מכוניות פחות מרנו(!). סובארו, רנו ופולקסווגן לאחר ירידות ניכרות, ניסאן (מקום 20) לאחר צניחה: 3,554 מכוניות ב-2022, בהשוואה ל-11,338 יחידות בשנה הקודמת לה.

אלה המסירות של חמשת המותגים במקומות 11-15 בינואר-דצמבר 2022 (בסוגריים: נתוני ינואר-דצמבר 2021): פיג'ו – 5,642 יחידות (7,577 יח'); סיאט – 5,555 יחידות (11,453 יח'); MG – 5,081 יחידות (2,956 יח'); מרצדס – 4,743 יחידות (4,129 יח'); שברולט – 4,721 יחידות (8,265 יח').

מותגי יוקרה
מותג מרצדס מסיים את השנה בגידול משמעותי במסירות, מוביל את פלח מותגי היוקרה ובפער גדול ביחס לבאים אחריו, גם בניכוי מסחריות/מוניות (3,925 מכוניות). מותג ב.מ.וו מסר מעט פחות מכוניות בהשוואה ל־2021, ופלח השוק שלו גדל. אודי, המותג המוביל בשוק היוקרה מזה שני עשורים, הרחק במקום השלישי, אך לאחר שיפור; כעת הירידה כרבע, עד לפני מספר חודשים הייתה שליש. מותג קופרה מסכם שנה טובה עבורו, ראשונה בשיווק מלא, עם מקום רביעי בין מותגי היוקרה ונתון מסירות מכובד ביותר. ג'יפ עם נתון מעט טוב פחות מזה שבשנה הקודמת, טוב מכלל השוק.

מסירות מותגי יוקרה ינואר-דצמבר 2022, חמשת המותגים המובילים
 
 
סיכום 2022 – סך המסירות ירד, החשמליות בעלייה
צילום: מערכת אוטו
 
עוד ביוקרה
לקסוס ממש קרוב לרמת המסירות ב-2021, וולוו ירד בקצת יותר מרבע, קדילאק ממשיך להשתפר, כולל עלייה מוחלטת (10%), וג'נסיס המצליח מכפיל ביצועים ביחס ל-2021. לנד רובר במקום העשירי מבין מותגי היוקרה לאחר ירידה של קרוב לחמישית ביחס לשנה הקודמת.

מבין מותגי היוקרה, נמצאים במקומות 6-10 המותגים הבאים, וצמודים להם נתוני המסירות בינואר-דצמבר 2022 (בסוגריים: נתוני ינואר-דצמבר 2021): לקסוס – 1,845 יחידות (1,854 יח'); וולוו – 1,678 יחידות (2,270 יח'); קדילאק – 736 יחידות (658 יח'); ג'נסיס – 661 יחידות (333 יח'); לנד רובר – 575 יחידות (703 יח').
 
סיכום 2022 – סך המסירות ירד, החשמליות בעלייה
צילום: אלי שאולי