עבור מי שעוקב אחרי מערכת היחסים בין סיאט לקופרה, מרץ היה חודש מעניין במיוחד. בתחילת החודש נחתו בישראל גרסאות מוחלשות לקופרה לאון (150 ו-190 כ"ס) במחירים מופחתים בהשוואה לגרסה שכולנו כבר מכירים (300 כ"ס), ובסופו נודע לנו כי סיאט לא תציג דגמים חשמליים עד 2026. נשמע כמו מקרה קלאסי של 'ויקום המלפפון ויכה את הגנן'.
 

רקע

העניין הוא שכל העניין של ביצועים וספורט התחיל בסיאט עוד לפני 50 שנים עם דגמים, מרוצים וניצחונות בראלי ובכביש. כבר ב-1985 נוסד 'סיאט ספורט', וב-1996-1998 רשם היצרן הספרדי שלוש זכיות רצופות באליפות הראלי העולמית. בשנה הראשונה לזכייה, עם איביזה 'קיט קאר', הוצג דגם זה גם בגרסת קופרה ספורטיבית; Cupra, ר"ת של Cup Racing. ב-2005 הייתה גרסת קופרה גם ללאון, וזו זכתה באליפות העולם למכוניות תיור ב-2008 ו-2009.

Cup Racing
זוכרים את המדבקות האלו? | צילום: Seat

באמצע העשור הקודם דובר על קופרה שתהיה יותר מאשר גרסה, בהמשך עלה הרעיון של תת-מותג בשם זה, ולבסוף הוחלט על מותג יוקרה-ספורטיבי נפרד, וזה הוכרז בתחילת 2018. האם ההשראה הייתה בעיקר DS של סיטרואן, אולי גם פולסטאר של וולוו שעברו דרך דומה? ייתכן. האם זה פשוט התבקש? סביר מאוד.

בכל אופן, דגם ראשון היה גרסת ביצועים לאטקה, עם מפרט טכני ומפגן ביצועים מכובדים. שנתיים מאוחר יותר התייצב דגם מקורי ראשון, פורמנטור, בעיצוב מקורי וספורטיבי – גם בגרסת ביצועים, גם בכזאת רגילה. בהמשך, לאון קופרה החזקה התייצבה גם היא ברשימת הדגמים של המותג החדש. לבסוף הוכרז כי המשפחתית החשמלית של סיאט תהיה משל קופרה, הלא היא בורן.

קופרה חוגגת שנתיים של עצמאות
לפני המקצה הראשון | צילום: עמית אגרונוב

 

עלייתה של קופרה

מותג קופרה החל את פעילותו בישראל שלוש שנים לאחר שהוכרז, במרץ 2021. בתחילה היה זה אטקה אך בהמשך התייצב כאן פורמנטור ולאחר מכן לאון. מי חביב הקהל? עד כה עלו כ-4,000 רכבי קופרה על כבישי ישראל, ובאופן די מפתיע רובם פורמנטורים (ואולי לא בעצם, תראו איך הוא נראה). בין מותגי היוקרה, קופרה כיום היא חמישית לאחר עלייה של כ-40% ביחס לשנה הקודמת, זאת לאחר טיפוס מרשים של 140% ב-2022 ביחס לשנה הראשונה שבה פעלה. סיאט, מנגד, עם ביצועי מסירות פחותים (נכון, משבר אספקה וכל זה, ובכל זאת).

בבוקר שלמחרת אותה הודעה קיבלנו הזמנה להצטרף ליום מסלול של קופרה במוטורסיטי, סמוך לשדה תימן, בסימן החגיגות שלה לציון שנתיים של עצמאות מקומית למותג הספורטיבי. טיימינג זה הכל בחיים. אפילו יותר חשוב מתזמון.

 סיאט איביזה קופרה דור ראשון
הקופרה הראשונה בהיסטוריה | צילום: Seat
 

חוויה במסלול

השעה ארבע אחר הצהריים, ופרט לרכבים הפרטיים של הלקוחות בכניסה למוטורסיטי עמדה שורה של כל רכבי ההדגמה של קופרה בישראל נכון לרגע זה – אטקה, פורמנטור ושלושת גרסאות הלאון.

אני סאקר של כחול כהה, אז הרכב שאיתו עליתי להקפה הראשונה היה פורמנטור VZ. למרות היותו רכב פנאי, הכניסה אינה נוחה במיוחד לאנשים גבוהים אבל המושבים הקדמיים מעניקים תמיכה צידית מעולה ותמיכת ירכיים נאותה הודות לבסיס המושב הארוך.

בכל מקרה, עם פרצוף כמו שלו אני מוכן לסלוח.

קופרה - חוויה במסלול
נשבע שבמציאות זה יותר כחול | צילום: עמית אגרונוב

רגע לפני שאני מניע את הרכב, בואו ניפטר בזריזות מהנתונים היבשים. פרט לגרסאות החדשות עם מנוע הטורבו-בנזין 1.5 ליטר, הפורמנטור שאני יושב בו ויתר רכבי ההדגמה מגיעים עם המכלולים המוכרים – טורבו-בנזין 2.0 ליטר המפיק 300-310 כ"ס וכמעט 41 קג"מ, תיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים. ההנעה בדגמי הפנאי החזקים כפולה, במשפחתית היא קדמית.

כל אלה משגרים את פורמנטור VZ מעמידה ל-100 קמ"ש ב-4.9 שניות ועד ל-250 קמ"ש; אגב, שיא המומנט זמין פה החל מ-2,000 סל"ד ונשאר כזה עד כמעט 5,500 סל"ד, ומשם מתחיל שיא ההספק שנשאר כזה עד ל-6,500 סל"ד; זוהי רצועת כוח כבדה ועבה של 4500 סל"ד, והפעם העובי כן קובע.

פורמנטור במסלול
שולח כוח גם אחורה | צילום: עמית אגרונוב

אמנם לא נהגתי באף רכב של המותג מאז הקיץ שעבר, אבל אין צורך בתקופת הסתגלות. התפעול של הרכב אינטואיטיבי למדי, והוא משרה ביטחון גם שמתקרבים למגבלות. הביצועים מעולים, תגובות הבלמים והמצערת לינאריות והורדת הכוח יעילה.

@auto_magazine_il קופרה חוגג שנתיים כמותג עצמאי, אז הם החליטו להשוויץ בדרך הכי טובה שיש #cupra  #formentor #Leon #ibiza #trackday ♬ TV Static (Version 7) [Television No Signal White Noise] [Sound Effect] - Finnolia Sound Effects


מערכת ההנעה הכפולה בפורמנטור מבוססת האלדקס (Haldex) כמו בדור הקודם של גולף R (דור 7) – היא יכולה לשלוח כוח לגלגלים האחוריים ולקדמיים, או רק לאלה הקדמיים, אך לא לפצל בין שני הגלגלים האחוריים כמו בגולף דור 8. לא שיש בזה צורך, התחושה היא שב-90% מהזמן ההנעה היא קדמית בלבד, כאשר המערכת שולחת כוח אחורה רק בעת שימוש בבקרת שיגור או בתנאים בהם המחשב מזהה איבוד אחיזה.

קופרה ישראל
פחות 4x4 = פחות משקל | צילום: אדר לב-ארי

הדבר המתבקש עכשיו הוא לבדוק כיצד 300 סוסים מריצים רכב בלי העזרה של ההנעה הכפולה, אז בזמן שהבלמים בפורמנטור מתקררים, קפצתי ללאון.

ההבדל במשקל בין הדגמים מורגש מהשנייה הראשונה, הלאון קלה בקצת מעל ל-150 ק"ג (1490 ק"ג לעומת 1645 ק"ג בפורמנטור) מה שמאפשר לה לנוע בקלילות יחסית לאחיה המוגבה. יש פה גם פחות צמיג, ההיגוי קל ונעים יותר. אחרי שהקפת חימום הושלמה אפשר להתחיל לכייף. לחיצה על בורר מצבי הנהיגה מעבירה את הרכב למצב 'Cupra' שמספק דחף חזק יותר ותגובות חדות יותר, ובו זמנית מכניס צלילי מנוע לתא הנוסעים דרך מערכת השמע. נכון, אף אחד לא אוהב פייק ניוז, אבל אני חייב להודות שהסאונד בהחלט הוסיף לאווירה.

קופרה ישראל במסלול מוטורסיטי
לאון המקצוען | צילום: עמית אגרונוב

אני יכול להמשיך לקשקש על ההבדלים בין המכוניות או על היתרונות או החסרונות של הלאון על המסלול לעומת אחיותיה, אבל ברשותכם אשים את חווית הנהיגה שלי בצד. הרי אם רציתם חוות דעתם מקיפה הייתם קוראים את מבחני הדרכים שביצענו לדגמי קופרה ב-2021 (לאלו שפספסו, הנה הלינקים, תהנו).

קופרה לאון – מבחן דרכים
קופרה פורמנטור – מבחן דרכים

קופרה אטקה – מבחן דרכים

הדגש החשוב פה הוא התגובה של בעלי הרכבים, הלקוחות. אלו שנוסעים בהם ביום-יום במשך חודשים ושנים. איך הייתה החוויה עבורם?

קופרה מבחני דרכים
או, עכשיו רואים שזה כחול | צילום: עמית אגרונוב

לא צריך להיות חנון של המותג או פריק של נהיגה בשביל שהרכבים האלה יגרמו לחיוך אצל הנהג, אבל עבור לא מעט מהלקוחות הייתה זו התנסות ראשונה בנהיגת מסלול. מדריכי 'לאון דרייב' שליוו את היום השרו ביטחון ורוגע אצל המשתתפים ואפשרו לתרגל קווי מסלול ומבטים נכונים.

אני חייב להודות שהיה תענוג לצפות בתגובות של המשתתפים; בתום הסבב הראשון הנהגים חוזרים למגרש החנייה, ומתמקמים בשורה בזמן שהבלמים מתקררים (מזל שאי אפשר להעביר ריח בכתיבה). שני נהגים יוצאים מזוג פורמנטור בצבע שחור – "איזה כלי מדהים יש לנו!", צועק הנהג הראשון לחברו כאשר החיוך נשאר מרוח על הפנים של שניהם.

החלטתי להיות חצוף ולהידחף להם לשיחה, שהשורה התחתונה שלה הייתה – 11 הדקות שבילו במסלול אפשרה להם ללמוד ולהשתפר יותר מאשר בכל השנה האחרונה בה הרכב היה בבעלותם. ואני? אני יצאתי מחוזק בדעתי שהערך של הדרכות נהיגה הוא עצום, לא רק עבור חובבי רכב, אלא כל נהג ונהגת ישראליים באשר הם.

מותג קופרה
רכבי הדגמה ממתינים לעלייה למסלול | צילום: עמית אגרונוב

 

קו סיום

מעטים המותגים שיכולים לחגוג חוזק כזה וקהילת לקוחות כזאת בשלב כל כך מוקדם בחייו. אולי זה בגלל אופי המוצר, אולי זה בגלל שיש פה דור שלם שגדל על דגמי הביצועים של סיאט/קופרה בניינטיז ואולי עוד לא גיליתי את הסיבה האמיתית בכלל.

המותג הצעיר פרסם את נתוני המכירות הטובים ביותר שלו ב-2022, עם 150,000 מסירות בכל העולם, כמעט כפול מכלל המכירות שלו בארבע השנים הראשונות לקיומו. הצלחה זו הובילה את קבוצת סיאט לרשום רווחים תפעוליים לראשונה מאז 2019 ולהציג מחזור של 10.5 מיליארד יורו - המחזור השני בגודלו בהיסטוריה בת 73 השנים של החברה. ברור כשמש שמשהו השתנה ביחסי הכוחות, ולא בטעות.

סיאט
בכל דור ודור | צילום: Seat

במהלך מסיבת העיתונאים השנתית של הקבוצה בברצלונה מסר מנכ"ל מותג קופרה, וויין גריפית'ס שהוא גם נשיא סיאט, כי "אנחנו לא יכולים לחשמל את שני המותגים בבת אחת – סיאט תתמקד במנועי בעירה פנימית, קופרה בחשמל".. ואני שואל, לא יכולים או לא רוצים? המילים של גריפית'ס הדהדו בראש שלי במהלך כל יום הנהיגה.

אחרי שדגמתי את מה שיש לקופרה להציע על מסלול, והייתי עד לתגובות של הלקוחות, יצאתי מחוזק בתחושה שלי שלאבא ולאמא בהנהלת קבוצת פולקסווגן יש ילד מועדף חדש. אמנם צריך לעשות הפרדה בין סיאט העולמית כיצרנית לבין מה שאנחנו רואים בישראל (בכל זאת, קצת מעל 5,500 מסירות ב-2022 לא הולכות הרגל), אבל אין ממה לחשוש, כי שקיעתה של סיאט באירופה היא למעשה עלייתה של קופרה בעולם כולו.

קופרה ישראל מוטורסיטי באר שבע
תהיו אמיצים, תקנו רכב באדום | צילום: עמית אגרונוב