רכב מאפשר לאדם להשתלב טוב יותר בקהילה ובמעגל העבודה, וליהנות מאיכות חיים טובה כמה פשוט להיות נייד ועצמאי כשיש אפשרות להגיע בקלות לכל מקום, לנסוע לעבודה ובחזרה, לטייל או לערוך סידורים.

אלא שיש ציבור שלם של נשים וגברים שאינם יכולים לנהוג ברכב רגיל. אדם בכיסא גלגלים, לדוגמה, לא יכול להתיישב במושב הנהג. אדם שיש לו מוגבלות מוטורית לא תמיד יכול לשלוט היטב בסיבוב הגה או בתפעול מערכות אחרות ברכב. 

כדי שאדם נכה או עם מוגבלות יוכל להיות באמת נייד ועצמאי הוא צריך רכב; אבל לא רכב רגיל, וגם לא רכב מונגש שמתאים לאדם עם מוגבלות אחרת - אלא כזה שמותאם במדויק למגבלותיו וליכולותיו.
 

עולם שלם של אפשרויות ופתרונות

הבעייתיות הטמונה בכך שלא כל רכב מתאים לכל סוג של מוגבלות מביאה לעיתים קרובות לכך שאנשים עם מוגבלויות פשוט מוותרים על העצמאות שבניידות. רבים כמעט ולא יוצאים מהבית, לא טורחים לחפש עבודה, לטייל או לבלות, ואיכות החיים שלהם ושל בני משפחתם נפגעת.

הידרופיקס
צילום: הידרופיקס

זהו בדיוק הקהל שאליו פונה הידרופיקס, חברה ישראלית המציעה עולם שלם של אפשרויות ופתרונות הנגשה לרכבים. הידרופיקס, הפועלת בתחום כמעט חמישה עשורים, מתמחה בהתאמה של כל סוגי הרכבים לכל סוגי המוגבלויות; זאת, באמצעות מחשבה קפדנית, תכנון פרטני, התקנת מגוון רחב של אביזרים והטמעת שיטות טכנולוגיות עדכניות ליצירת נגישות חסרת תקדים בעולם הרכב.

כששמענו על החברה, היינו חייבים להגיע להידרופיקס ולראות את זה מקרוב. פגשנו את דניאל מור, מנכ"ל ומייסד החברה, וראינו כיצד ג', לקוח בכיסא גלגלים חשמלי, יוצא לנסיעת מבחן ברכב שהותאם במיוחד עבורו: עם ג'ויסטיק לנהיגה ולוח בקרה עם מסך מגע. 

"הידרופיקס היא לא רק החלוצה בתחום בישראל, אלא גם ייחודית ביכולותיה לספק פתרונות היקפיים וממוקדים לכל צורך", אומר מור. "אפשרות לישיבה בכיסא גלגלים במקום במושב רגיל, נהיגה עם ג'ויסטיק, חיבור לחמצן ברכב ועוד. אנחנו גאים ביכולת שלנו לספק רכב נגיש בהתאמה אישית לכל איש ואישה, לכל מוגבלות ולכל יכולת, על מנת לאפשר להם ביטחון וניידות מרביים". 

הידרופיקס טכנולוגיה
צילום: הידרופיקס
 

תחושת הערך והמסוגלות

"יש הרבה אנשים עם מוגבלות שמתייאשים ומפסיקים להאמין בכך שהם מסוגלים לנהוג. מבחינתנו, לאפשר לציבור גדול בישראל לנהוג ברכב שמאפשר להם עצמאות מלאה, תחושת ערך ומסוגלות, גם אם יש להם נכות קשה - זו שליחות אמיתית", אומר מור.

"מיליון פעמים נשברתי לרסיסים", כתבה לקוחה מרוצה בדף הפייסבוק של החברה. "אם לא הידרופיקס, הייתי ממשיכה לחיות במציאות בלתי נתפסת וממשיכה להיות אסירה בביתי. אני פונה לכל הנכים במדינת ישראל: אל תתייאשו. קבלו ייעוץ והכוונה".

האמת? יצאנו מהידרופיקס פעורי פה. נדהמנו לראות אנשים, אפילו עם מוגבלויות שנראות מהצד כל כך קשות עד שנדמה כאילו אין סיכוי שיוכלו לנהוג – עולים על הרכב ונוהגים כמו כל אדם אחר. ובעצם, ברגע שהרכב אובזר והותאם במדויק ליכולות של הנהג, אין סיבה לא ליהנות מהנסיעה. הרי המגבלה היחידה שבאמת צריך לשים לב אליה היא מגבלת המהירות.

הידרופיקס טסלה
צילום: עזרא רפאל