תחרות טיפוס הגבעה השנתית בפייקס פיק, אחד מהמירוצים הוותיקים, המרתקים והאותנטיים ביותר בספורט המוטורי העולמי, הפכה בשנים האחרונות לאירוע יחצ"ני שמושך יצרני רכב רבים לשבור כל מיני שיאים חסרי חשיבות, לעיתים ללא אף מתחרה באותה קטגוריה... מגוחכת במיוחד היא התחרות על תואר רכב הפנאי הסדרתי המהיר בעולם בפייקס פיק, שגם השנה הייתה כר למלחמת יוקרה מפוקפקת - ורשמה בעיקר מפסידה אחת גדולה.
 

המירוץ אל העננים

פייקס פיק, או 'פסגת פייק', היא אחת מהנקודות הגבוהות ביותר בהרי הרוקי בקולורדו, ומתנשאת ל-4300 מטרים. לקראת סוף המאה ה-19 נסלל כביש עפר פרימיטיבי לפסגה ובשנת 1916 התקיים המרוץ הראשון כדרך לעידוד התיירות להר.

המירוץ התנהל במשך עשורים כאירוע אמריקאי מקומי, אך בשנות ה-80' נוספה קטגוריית ראלי שמשכה את מיטב הנהגים של התקופה, מצוידים במפלצות גרופ B משופרות, ואלה שברו את שיאי המסלול שנה אחר שנה והביאו לו תהילה גלובלית. ב-1988 היה זה ארי ואטאנן ששבר את השיא עם פיג'ו T16 405 והפך את המירוץ לפולחני, בזכות סרטון הטיפוס עטור הפרסים Climb Dance.

פייקס פיק 2023
צילום: ppihc

בתחילת שנות האלפיים, בעקבות לחצים של ארגונים ירוקים על פגיעת דרך העפר בצמחייה ובבעלי חיים, החל להיסלל כביש אספלט לפסגה באופן הדרגתי, כאשר שנה אחר שנה משתדרג המסלול.

ב-2012 הושלמה סלילת האספלט לכל אורך המסלול – עניין ששינה משמעותית את הרכב המשתתפים וסוגי כלי הרכב המתחרים – ושיאי המסלול נשברו שוב ושוב, עניין שדירבן את מחלקות היח"צ של היצרנים לנסות ולזכות בתואר הרכב הסדרתי המהיר ביותר במספר קטגוריות שונות.

אורך המסלול הוא 19.9 ק"מ וכולל טיפוס של 1440 מטר. להשלים את המסלול בזמנים הסובבים סביב 10 דקות הוא לא עניין פשוט, ולא רק בגלל שהטיפוס כולל 156 פניות וקטעים רבים ללא מעקה בטיחות; האתגר העיקרי הוא דווקא מזג האוויר, שעשוי להשתנות מספר פעמים במהלך המירוץ.

פייקס פיק 2023
צילום: ppihc

בעוד למרגלות ההר יכול להיות חם ודביק, הפסגה עשויה להיות קרה ומושלגת (גם בקיץ), ובין לבין יש תמיד סיכוי לגשם וערפל. בנוסף, לקראת הפסגה ריכוז החמצן באוויר נמוך – מה שגורם למנועי בעירה פנימית לאבד עד ל-40% מתפוקתם בדרך למעלה, ולעלייה בפופולריות של מתחרות חשמליות, שאינן סובלות מבעיה זו.
 

המנצחים והמפסידים

קטגוריית "Exhibition" (מפגן ראווה, בתרגום מאוד חופשי) משכה הרבה תשומת לב השנה, ואת הבכורה לקח נהג המירוצים המפורסם טאנר פאוסט (לשעבר מנחה טופ גיר אמריקה, אלוף פורמולה דריפט, פעלולן בסרטים ועוד) עם גרסה מיוחדת לפייקס פיק של ראדפורד 62-2 (מכונית ספורט בריטית המבוססת על לוטוס אקסיג') שהעפילה לפסגה בזמן מרשים של 9:37.326 דקות. לא פחות מרשים הוא שאת המקום השני בקטגוריה כבש רנדי פובסט (עוד נהג מירוצים מעוטר וסלבריטאי מוטורי, שמשתתף קבוע בסרטונים של 'מוטורטרנד' וג'ייסון קאמיסה), עם גרסה משופרת וקצת מוזרה של טסלה מודל S פלייד. פובסט סיים את המסלול בזמן מצוין של 9:54.901 דק', שיפור אדיר לעומת 11:24.604 דקות שקבע בשנה שעברה.

פייקס פיק 2023
צילום: ppihc

בקטגוריה הקלאסית של פייקס פיק, "Open Wheel" (ששלטה בהר בימים שהמשטח היה בחלקו עפר והכלים המהירים ביותר היו באגים עתירי כנפיים) זכה קודי ואשולץ עם רכב מבנייה עצמית בעל מכלולי פורד, שטיפס לפסגה ב-9:19.192 דקות. ואשולץ היה מהיר בכ-35 שניות (!) מהמתחרה הבא בקטגוריה, והתקרב מאוד לזמנים של קטגורית Time Atack 1 שמעליו - אשר נוצחה על ידי דיוויד דונהיו בפורשה 911 GT2 RS קלאב ספורט בזמן של 9:18.053 דקות.

פורד רכבה גם היא על גל יחסי הציבור של פייקס פיק, אבל אנחנו סולחים לה כי היא עשתה זאת עם רכב ממש מגניב: גרסה 4.2 של הסופרוואן המיתולוגי. מה שהתחיל את חייו בשנות השבעים (!) כמרכב של טרנזיט שהולבש על מכלולי פורד GT, הפך בגרסתו הרביעית לוואן מירוץ חשמלי עם 2000 כ"ס ותאוצה למאה קמ"ש בפחות משתי שניות. פורד קבעה עימו שיאי מקטעים באימונים וניסתה לחטוף את שיא הגבעה האבסולוטי מפולקסווגן ID R - אך כשלה ברגע האמת. פולקסווגן ומכונית המירוץ שלה קבעו את הזמן הטוב ביותר אי פעם במעלה הגבעה בשנת 2018, עם תוצאה היסטרית של 7:57.148 דקות. פורד קיוותה לשבור את השיא השנה, ואפילו שכרה את אותו נהג, רומן דומא, אך הוא לא הצליח לנצח את עצמו והעפיל לפסגה תוך 8:47.682 דקות בלבד. ועם זאת, זה היה הזמן המהיר ביותר בקטגוריה הפתוחה.

את המקום השני בקטגוריה והשלישי בדירוג הכללי לקחה אלפין הצרפתית, שייצרה הרבה באזז על השתתפותה עם גרסה ייחודית לפייקס פיק של ה-A110 - עם 500 כ"ס, מכלולי GT4 ואווירודינמיקה אגרסיבית. רפאל אסטייר הביא אותה לפסגה בזמן של 9:17.412 דקות, מקדים במעט את הפורשה של דונהיו מהקטגוריה שמתתתיו, ורושם הישג נאה במירוץ הבכורה למותג.

פייקס פיק 2023
צילום: ppihc

אולם הזמן המהיר ביותר של 2023 נקבע בקטגוריה נטולת המגבלות, Unlimited, בה רובין שוט (הנהג הבריטי הראשון שזכה בפייקס פיק 4 פעמים) העפיל לפסגת ההר בזמן של 8:40.080 דקות בוולף TSC-FS - באגי עם 600 כ"ס ששוקל 520 קילו...

שוט היה אמור לנהוג עבור אסטון מרטין בתחרות, אבל המכונית לא הייתה מוכנה בזמן למירוץ, והוא הצליח להשיג את הבאגי המדובר כרכב חלופי ימים ספורים לפני התחרות. מדהים. 

פייקס פיק 2023
צילום: ppihc
 

השיאנים

זוכרים שלפני שהתשתי אתכם במאות מילים כתבתי שהמירוץ אחר שיאי פייקס פיק הופך לעיתים למגוחך וחסר חשיבות - אז עכשיו תבינו בדיוק למה אני מתכוון; השיא הראשון שנשבר השנה היה לרכב הדיזל המהיר ביותר, שיא שנשבר על ידי ראדיקל SR אומללה שהושתל בה מנוע דיזל, וננהגה לפסגה בידי גרגור בלאכון תוך 10:25.071 דקות - מהר בכמעט דקה מהשיא הקודם שנקבע ב-2020.

שיא נוסף היה בקטגוריה חדשה ל-2023, "טנדרים/ואנים סדרתיים חשמליים" ונקבע על ידי ריוויאן R1T, שהיה המתמודד היחיד בקטגוריה... הזמן שהוא קבע, 11:23.983 דקות, יישבר ככל הנראה כבר בשנה הבאה, כאשר שאר יצרני הטנדרים החשמליים הטריים (פורד, טסלה, ראם ו-GM) ינסו לקחת ממנו את הבכורה.

אחרון חביב הוא השיא למכונית סדרתית, שהוחזק בעבר על ידי אשף פייקס פיק ריס מילן, בבנטלי קונטיננטל GT - לא הרכב הסדרתי הכי ספורטיבי בנמצא, בלשון המעטה, מה שמדגיש את החשיבות המפוקפקת של ההישג. השנה נשבר השיא שוב על ידי מיודענו מילן, שנהג הפעם בב.מ.וו M8, והעפיל לפסגה ב-10:12.024 דקות, מהר בכ-6 שניות משיאו הקודם. זו הייתה שמחה חלקית עבור היצרנית הבווארית, שעשתה פאדיחה בקטגוריה אחרת.

פייקס פיק 2023
צילום: ppihc
 

קטגוריית המגניבים

היו לא מעט מכוניות מגניבות במירוץ השנה, גם אם לא בהכרח המהירות ביותר.
הדריפטר המפורסם "מד מייק" חרך את המעלה המתפתל עם מאזדה 3 בעלת מנוע ארבע-רוטורי והנעה אחורית, שצרח לפסגה עם 1400 כ"ס מוטרפים בזמן של 10:34.980 דקות - זמן שהספיק עבור מקום חמישי בקטגוריית הראווה.

לוסי בלוק, אשתו של קן בלוק המנוח, סגרה את העשיריה הראשונה בקטגוריה הבלתי-מוגבלת עם זמן של 11:25.315 דקות בבאגי חשמלי (ששוקל רק 615 ק"ג ומייצר 300 כ"ס), ואילו בתה, ליה בלוק בת ה-16, הביאה כבוד לאביה במפגן ראווה עם ה"הוניפגאסוס" המפורסם שלו.

אבל אין ספק שאת הסיפור המעניין/משעשע של המירוץ של 2023 עשתה ב.מ.וו שניסתה לשבור את השיא בקטגוריית ה-SUV עם ה-XM לייבל רד האימתני - הרכב הבלעדי הראשון של חטיבת M מאז ה-M1 האייקונית, שהרגיז את כל הטהרנים בעולם (מודה באשמה). לא ברור אם זה מזג האוויר המתעתע, הנהג שהגזים או צלע ההר שהחליטה לעצב מחדש את הפרונט הכעור של ה-XM, אבל זה נגמר בתאונה מביכה ובתרגיל יחצ"ני כושל. או כמו שאנחנו קוראים לזה, צדק פואטי.

פייקס פיק 2023
צילום: ppihc