מותג N של יונדאי נכנס לעידן חדש עם הצגתו של דגם חשמלי ספורטיבי ראשון - איוניק 5N, אשר נחשף באופן רב משמעות בפסטיבל המהירות של גודווד - החגיגה השנתית הגדולה בעולם של ספורט מוטורי.

ה-N בנויה כמובן על הבסיס המכאני של האיוניק 5 הרגילה, אך עברה שינויים מפליגים כדי להתמודד עם הררי הכוח הנוסף ולהעניק חווית נהיגה מחוברת ומלהיבה מהמקובל בכלים חשמליים.
 

לא עושה סתם פוזות

החברה מתגאה כי כל האלמנטים הוויזואליים של הדגם הינם שימושיים ותורמים לאווירודינמיקה; מלפנים זוכה האיוניק ל"מסיכת N" גראפית, שלצידה שבכה מחוררת ושלושה כונסי אוויר אקטיביים שנועדו לקרר את הבלמים, ומאחור ישנם ספוילר ודיפיוזר שמסייעים לשלוט בזרימת האוויר - ולא סתם לעשות כאילו.

יונדאי איוניק 5N
צילום: יונדאי

הפגושים המוגדלים מאריכים את הרכב ב-2.5 ס"מ מלפנים ו-5.5 ס"מ מאחור, והגלגלים העצומים מעניקים לה יציבה רחבה וקרבית מזו של הגרסה העממית. לבסוף, נוספו צבעי מרכב חדשים לבחירה, כולל התכלת קופת-חולים המזוהה עם המותג N, כחול מט ועוד כל מיני צבעים של בנים.

בתא הנוסעים תמצאו מושבי באקט שהונמכו כדי לספק תנוחת נהיגה משופרת, שליטה על מצבי הנהיגה מגלגל ההגה - ופונקציית זיהוי תמרורים שתמליץ לכם לשלב למצב N הספורטיבי כאשר מזוהה תמרור של כביש מפותל...

יונדאי איוניק 5N מושבים
צילום: יונדאי
 

לא חסודה, אבל מתחזקת

השלדה זכתה ל-42 נקודות ריתוך נוספות ו-2.1 מטר של דבק כדי לשפר את קשיחות המרכב. תושבות המנוע והסוללות חוזקו, כמו גם תת השלדות מלפנים ומאחור.

מערכת המתלים תוכננה מחדש כדי להעניק ניהוג דינאמי יותר, ולהנמיך את מרכז הכובד ככל האפשר, וחוברת למערכת היגוי ייעודית ל-5N, עם מנוע חשמלי על מוט ההיגוי ומהלך קצר יותר, אשר מבטיחה לשפר את הפידבק מהכביש.

יונדאי איוניק 5N מתלים, מציגים וחישוקים
צילום: יונדאי

אותם חישוקי 21 אינץ' עצומים עטופים בצמיגי פירלי P-Zero במידות 275/35 בכל הפינות.
מערכת הבלימה זוכה לדיסקים בקוטר 400 מ"מ מלפנים ו-360 מ"מ מאחור, עם קאליפרים מונובלוק קדמיים בעלי ארבע בוכנות.

כמובן שיש גם בלימה רגנרטיבית שכוילה במיוחד לנהיגת מסלול, עם נתון האטה מרבי של 0.6g, אשר לטענת יונדאי, מבטל את הצורך בדיסקים קרבון קראמיים.

יונדאי איוניק 5N סביבת נהג
צילום: יונדאי

בקרת היציבות מציעה מצב ESC Sport, ודוושת האוץ כוילה כדי להתאים את הרגנרציה של הבלמים וכוחות ההאטה בכניסה לפניה, כדי לסייע לרכב הגדול והכבד (כ-2.2 טון) להיכנס לפניה באופן חד יותר - ותהרגו אותי אם אני מבין איך זה עובד, כי בבית הספר בעיירה הציורית חדרה לא למדנו פיזיקה.

יונדאי איוניק 5N בקרת יציבות
צילום: יונדאי
 

מחשבת מסלול מחדש

כדי לשמר כוח בנהיגת מסלול רצופה ולמנוע התחממות יתר, הותקנה ב-5N מערכת קירור ייעודית, הכוללת שטח קירור מוגדל בחזית, מצנן שמן מנוע משופר (כן, מסתבר ששיקרו לכם כל השנים - גם למנוע חשמלי יש שמן מנוע) ומקרר סוללות משודרג.

גלגל ההגה מצויד בכפתורים לארבעה מצב נהיגה ייעודיים, כולל מצב "בוסט חיוך" (N Grin Boost) שבו מתקבל דחף מרבי מהמנועים למשך עשר שניות, ובו מתקבלים גם ההספק והביצועים המרביים - 650 כ"ס, 78.5 קג"מ ו-3.4 שניות מאפס למאה - לעומת 609 כ"ס, 75.4 קג"מ ו-3.5 שניות במצב הרגיל. המהירות המירבית תישאר זהה בשני המצבים ועומדת על 258 קמ"ש.

יונדאי איוניק 5N נתונים
צילום: יונדאי

ההשוואה המתבקשת היא לאחות לפלטפורמה, קיה EV6 GT, שמייצרת 585 כ"ס ומציגה ביצועים כמעט זהים. לקיה יש סוללת 77.4 קוט"ש שמספיקה לטווח רשמי של 424 ק"מ. יונדאי עדיין לא פרסמה נתון טווח, אך ה-5N זוכה לסוללה של 84 קוט"ש, שבוודאי תסייע להשיג טווח שמתקרב ל-500 ק"מ.

טעינה מהירה של 10 עד 80 אחוז תארוך כ-18 דקות.

יונדאי איוניק 5N מהירות
צילום: יונדאי
 

מציאות מדמה

תיבת ההילוכים מדמה את ההתנהגות של התיבה כפולת המצמד בדגמי הבנזין, מעניקה תחושת טלטלה בין "העברות ההילוכים" ואפילו רמות שונות של בלימת מנוע - הכל במטרה להעניק חווית נהיגה מערבת ומוכרת יותר. התכונה הזו מגיעה בשילוב עם מערכת המפיקה שלושה צלילי תאוצה לבחירה, האחד כשל מכונית בנזין ספורטיבית, ושניים חשמליים-עתידניים יותר בהשראת מטוסי קרב - ככה שאפילו עייזר והמיידלע היו מרגישים בבית...

ראיון יונדאי איוניק 5 N
צילום: אוהד אלגוב

מערכת ההנעה מספקת חלוקת מומנט משתנה לפנים/אחור, אשר ניתנת להתאמה על פני 11 רמות שונות, ובציר האחורי מותקן דיפרנציאל מוגבל החלקה אלקטרוני.

שני אלו מאפשרים ליונדאי להציע פונקציית "אופטימיזציית דריפט" אשר מסייעת לנהג לשמור על זווית החלקה. ואם אתם מתקשים לפצוח בהחלקה מלכתחילה, יש גם פונקציית "בעיטת מומנט דריפט" (נשבע בהן צדק!), המדמה טכניקה של זריקת קלאץ' ברכב ידני כדי לשבור את אחיזת הגלגלים האחוריים.

יונדאי איוניק 5N במסלול
צילום: יונדאי

יש גם מצב ייעודי למסלול, N Race, המעניק לנהג שליטה ישירה יותר על צריכת האנרגיה; אפשר לבחור בתת-מצב "ספרינט" הנותן עדיפות לקירור ומסייע לנהג לתזמן מדידת זמני הקפה כשהמערכת במיטבה. לעומתו, תת-מצב "סיבולת" ממקסם את הטווח על ידי הפחתת הכוח במסלול, כדי למנוע הצטברות חום במערכת בסשנים ארוכים יותר. יש גם תת-מצבים המיועדים להעניק ביצועים מקסימליים לפרקי זמן קצרים במיאוץ דראג או במסלול. בקיצור, החבר'ה ביונדאי מבינים אפילו לליבו של חוליגן תימני.

מחירים ומועדי שיווק טרם פורסמו. אבל יש לשער שהתג יתקרב לחצי מיליון שקלים. זה לא מעט עבור יונדאי, אבל על הנייר, בהתחשב בביצועים, בירידה המטורפת לפרטים ובהבטחה הדינאמית - לא בטוח שהיא לא מצדיקה את זה. 

יונדאי איוניק 5N מחיר
צילום: יונדאי