תחרות אוטו השנה 2024 הגיעה לסיומה, וזו השנה ה-29 ברציפות מאז יצאה לדרך. כבכל שנה, גם הפעם צוות הכתבים של 'אוטו' התכנס לשורת דיונים ארוכה אשר בסופה, ובשקלול קולות הקוראים, נבחרה הזוכה גדולה בתחרות עליה תוכלו לקרוא כאן בהרחבה. לצד הפרס הגדול נבחרו גם הזוכות והזוכים בקטגוריות השונות. בכל קטגוריה וקטגוריה נשקלו המתמודדים הראויים ביותר ודורגו לפי פרמטרים רבים המהווים שיקול בקניית רכב: יחידות הנעה, ביצועים, צריכת דלק, נוחות נסיעה, התנהגות כביש, בידוד רעשים, אבזור, תמורה ועוד. ובכל סגמנט וסגמנט נבחר בסוף זוכה אחד ויחיד.

והשנה, הזוכה בתואר 'אוטו השנה של ישראל 2024 בקטגוריית קניית השנה' הוא – זיקר X.

התחום החשמלי ממשיך להכות גלים בשוק הרכב הישראלי – עוד ועוד דגמים מצטרפים אל ההיצע המקומי, ולא פעם הסגמנט הזה מייצר הזדמנויות עבור מותגים חדשים לגמרי בשוק הישראלי, ובכלל. כזו היא זיקר, יצרנית רכב צעירה אשר נוסדה בשנת 2021. מדובר במותג שהוא חלק מקבוצת ג'ילי בה ניתן למנות גם את סמארט, וולוו, פולסטאר ועוד.

זיקר X – קניית השנה 2024
צילום: אלי שאולי

העובדה כי זיקר היא חלק מקבוצה כה גדולה ומשמעותית (מדובר ביצרנית הרכב בבעלות פרטית מהגדולות בסין) מאפשרת לה גישה לפלטפורמה חשמלית מתקדמת. על הפלטפורמה נפרט ממש בקרוב, רק נזכיר שכאשר ליצרנית כבר יש בסיס טכנולוגי מוצלח ביד – זה מותיר לה יותר זמן ומשאבים להתעסק עם כל מה שמסביב. ובהחלט רואים שזיקר "התעסקה" גם התעסקה.

הביטו בתמונות, מדובר ברכב בעל עיצוב ומופע ייחודיים מכל זווית, ותודה למרכב העיצוב האירופאי של היצרנית שאחראי על כך. בחזית "סבכה" מלבנית מבוחנת, יחידות תאורה גבוהות וצרות. הפרופיל מיוחד גם הוא בזכות משחק מעניין של קו החלונות לצד קורה C מושחרת וקו גג משתפל. מאחור מופע נאה במיוחד עם יחידות תאורה נאות המזכירות כמה ממותגי היוקרה הבולטים ביותר בעולם. האמינו לנו, הוא מיוחד עוד יותר במפגש פנים-אל-פנים בכביש.

זיקר X – קניית השנה 2024
צילום: אלי שאולי

גם בפנים המופע המיוחד ממשיך. מול הנהג גלגל הגה כמעט מרובע המייצר המון עניין ומזכיר את הסמל  של המותג. המוטיב המרובע ממשי בתאורת המפות, משתלב היטב עם מסך המולטימדיה הענק ולוח המחוונים הנאה והפקדים המקוריים בעיצובם מוסיפים בהחלט. התוצאה מאוד עדכנית בעיצובה, נקיה ואלגנטית.

נכון, אנחנו מדברים על הזוכה בתואר 'קניית השנה' ולא בפרס העיצוב – לרוב מדובר בשני תחומים הסותרים אחד את השני, אך לא במקרה הזה. למרות שמדובר ברכב המתומחר באופן אטרקטיבי ביחס לתמורה וביחס למתחרים זה לא מפריע לו להיות מסובב ראשית אמיתי. אם היה מדד של תמורה-לעיצוב הזיקר X היה בראש הטבלה.

זיקר X – קניית השנה 2024
צילום: אלי שאולי

אבל הזיקר הוא יותר מרק פנים יפות. מרחב הפנים מצוין ביחס לסגמנט ולמימדים, המושב האחורי ממש הצליח להפתיע אותנו. על כך מוסיף הזיקר תנוחת נהיגה טובה ומושבים מוצלחים למדי יחד עם מגוון נאה של תאי אחסון.

יחידת ההנעה גם היא תורמת חזקה לסעיף התמורה. כבר בגרסת הבסיס ישנו מנוע חשמלי המפיק 272 כ"ס ו-35 קג"מ – וכן, זה הרבה כמו שזה נשמע. הביצועים מצוינים בכל מצב עבור רכב עם ייעוד משפחתי וגם הרבה מעבר לכך. לזכותו לא רק ביצועים טובים אלא גם אופן ביצוע מוצלח ונעים ביום-יום. 

זיקר X – קניית השנה 2024
צילום: אלי שאולי

כל הביצועים הללו לא באים על חשבון הטווח – בזכות סוללת 69 קוט"ש (ברוטו) הטווח הרשמי מגיע עד כ-450 ק"מ בין טעינות. במבחן הדרכים המאומץ שלנו השיג הזיקר כ-335 ק"מ בממוצע – מדובר בנתון מצוין שכן מבחני הדרכים שלנו נעשים בתנאים מכבידים, בפועל בחיי היום-יום אנו מעריכים כי ניתן להשיג טווח גבוה יותר. 

בקיצור מדובר ברכב פנאי חשמלי עם ביצועים מצוינים, טווח נאה, מרחב מצוין לנוסעים ועיצוב מתקדם ומיוחד (לחוץ ולפנים) המותיר ניחוח יוקרתי. למרות זאת, מחירו התחילי של זיקר X דווקא קרוב מאוד למחיר של רכבי פנאי קומפקטיים עממיים חלשים יותר, מעוצבים פחות – מה שהופך את התמורה הכוללת שמציע הזיקר הזה לטובה במיוחד ביחס אליהם.

לסיכום, מכל הסיבות האלה שהזכרנו כאן, זיקר X הוא הזוכה שלנו בתואר 'אוטו השנה של ישראל 2024 בקטגוריית קניית השנה'.

זיקר X – קניית השנה 2024
צילום: אלי שאולי