מאז קרו דברים רבים. שפע שמות מותג חדשים הוכרזו בסין (והסתערו עלינו) – גם בקבוצת ג'ילי. כעת, כחלק מהארגון מחדש בג'ילי, לינק אנד קו היה לחלק מהמותג הצעיר יותר, זיקר. לא בדיוק הכיוון הרגיל, מכיוון שזיקר, שהוכרז חמש שנים(!) אחרי לינק אנד קו, מבוסס על דגמים של המותג הראשון, ו-001 הוצגה ראשית כדגם תצוגה של המותג הוותיק יותר.
האם זיקר יהיה מעל לינק אנד קו? האם הוא יופנה לאמריקה הצפונית ולינק אנד קו לאירופה? גם דברים אלה אינם ברורים.
בישראל נחנך מותג לינק אנד קו הושק בתחילת 2023 עם השקת הדגם ההיברידי-נטען 01. כעת משיק המותג דגם נוסף, רכב פנאי קומפקטי המכונה '02' והוא כל-חשמלי. עבור המותג עצמו זה לא 02 ראשון; הקודם הוצג ב-2018, עדיין מיוצר בסין, קרוב ל-01. מסיבה זו, הדגם הנבחן כאן נקרא בסין 'Z20'.
האחים והאחיות
ה-02 מבוסס על פלטפורמה חשמלית של ג'ילי המכונה SEA בגרסה הבסיסית/קטנה E שתוכננה בחטיבת הפיתוח של הקבוצה (CEVT) שהמוקד שלה נמצא בשוודיה. אם הפרטים האלה מוכרים – זה לא מפליא. הדגם 02 שהוצג ב-2024 חולק אותה רצפה ומכלולים רבים נוספים עם ארבעה דגמים קרובים הנמכרים בארץ: וולוו EX30, זיקר X, סמארט #1 ו-#3.לדגם זה בסיס גלגלים שאורכו 275 ס"מ (כמו בזיקר X, סמארט #1), אורכו 446 ס"מ, רוחבו 184 ס"מ וגובהו 157 ס"מ. נפח תא המטען 440 ליטרים והמשקל 1820 ק"ג. בניגוד לזיקר X, הדגם 02 מוצע רק עם מנוע יחיד המייצר 272 כ"ס ו-35 קג"מ ובהנעה אחורית. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 5.5 שניות והמהירות המרבית 180 קמ"ש.
ל-02 סוללה של 69 קוט"ש (ברוטו; 66 קוט"ש נטו), הטווח המוצהר 435 ק"מ או 465 ברמת האבזור הגבוהה יותר, והספק הטעינה המהירה הוא 150 קילוואט. פער ההספק נובע מכך שרמת האבזור הגבוהה יותר נצילות המנוע גבוהה יותר ולרכב כונס אוויר אקטיבי המאפשר שליטה משופרת בטמפרטורה של הסוללה.
למבחן קיבלנו את לינק אנד קו 02 ברמת האבזור 'האלו' שמחירה 177,000 שקלים.
פחות משיכה, יותר אווירודינאמי
אולי בשל הצבע, 02 לא משך מבטים, ובהשוואה לזיקר X הוא נראה מעט אנונימי. הפרופורציות נכונות, המבנה משדר הופעה ספורטיבית, ועדיין הוא אינו מושך, לא מעט בגלל החזית הנמוכה החסרה פנים ואישיות. החלק האחורי, דמוי הקופה עם הקורה המשופעת וקו התאורה הנאה, מציג יותר אופי, ועדין אינו מושך למראה כמו דגמים אחרים שאנו מכירים מהקבוצה. ויש יתרונות: מקדם הגרר של לינק אנד קו 02 טוב מזה של אחיו הכמעט תאום: 0.25 מול 0.28.סביבת נהג, מושבים
סביבת הנהג נאה, ואיכות החומרים טובה, בייחוד בחלק העליון. כמו בזיקר X, האזור שבין המושבים מהווה בסיס ליצירתיות: כאן מנשאי כוסות (נמוכים מדי), מעמדים מקוריים לסלולריים עם אפשרות טעינה, תא גדול הכולל כיסוי מגנטי מקורי (אך כולל מדף הזז ברעש).מושב הנהג רך והוא חסר אפשרות לכיוון תמיכת גב תחתון, אך לאורך זמן דברים אלה מפריעים פחות מהצפוי. קל להתארגן עם תנוחת נהיגה טובה, גם אם הדוושות מעט קרובות לטעמי, אבל שדה הראייה לאחור גרוע.
מאחור מרווח הרגליים הולם, תנוחת הישיבה מעט נמוכה ומסעד המושב מוטה לאחור כדי לסייע למרווח ראש סביר. פתחי האוורור נמצאים בקורות. מחברי חגורות הבטיחות נוטים לשקוע בבסיס המושב וקשה לנוסעים לחלצם משם ולחגור.
לתא המטען נתון נפח סביר מינוס, כשבפועל הוא מוגבל בשימושיות שלו בגלל רצפה גבוהה. מתחת לה מסתתר תא פחות שימושי.
הנדסת אנוש ומערכות בטיחות
הקרבה לזיקר מורגשת ברעיונות שלעיתים מקוריים מדי ובמרכיבים עצמם. כך תאורת מפות לא ממוקדת בצורה ריבועית שמתאימה יותר למכונית סלון, כך איתות האזהרה המוסתר לידה בתקרה, כך פתיחת הדלתות באמצעות לחצן ותפעול שמשות מבלבל עם פקדים מקוריים.בלינק אנד קו ניסו לעזור ללקוח עם פחות אופציות ברכישה ופחות מורכבות בסביבת הנהג ובתפריטים. כאן למשל כיוון מראות הצד נעשה באופן רגיל, אבל יש לא מעט דברים שהם לא. כך הכניסה למצבי הבלימה הרגנרטיבית (יש רק שניים) הנשלטים מהצג, דרך שינוי תחנה ברדיו, ועד לבחירה בקשיחות ההיגוי – כל אלה דורשים יותר מדי לחיצות.
מבחינתי הבעיות התחילו מעט קודם. במצבי אור מסוימים הצג אינו מספיק קריא (הכיתובים אינם מספיק גדולים או מודגשים) ויש השתקפויות. הצג גם אינו רגיש כנדרש ללחיצות ולא מגיב מהר, ועד לעדכון התכנה אינו משקף מכשירי אנדרואיד. גם בקרת האקלים היא סיפור: כיוון הפתחים נעשה מהצג וזה מאוד לא נוח (יש תחושה שהמפוח רועש ונוטה להפעיל פתחים בעצמאות מסוימת). מטסלה הגיע גם הרעיון שאין צורך בכיסוי לגג הזכוכית; לינק לפחות מספקת כיסוי קבוע אך יש צורך להרכיבו ידנית, ואני ויתרתי על התענוג.
עוד דוגמא ל"האם ניסיתם זאת?" היא רצועת אור תלת-ממדית לרוחב סביבת הנהג (רעיון דומה לזה שבזיקר) עם 63 יחידות לד. זה נראה נהדר אבל בכביש חשוך הדבר עלול להציק, בייחוד כאשר הוא מתחיל לשנות עוצמות במקביל לאיתות או לדברים אחרים. המחוונים קטנים, ותצוגות חשובות ממש קטנות. עבר חצי יום עד שהבנתי שבפינה מסתתר מצב הניהוג שבחרתי. התפעול מגלגל ההגה דורש הסתגלות וגורם להפעלות שגויות, גם אם הוא נוח מזה שבזיקר.
הרכב מצדו מתריע ומעלה עדויות מצולמות לצג על קרבה מופרזת של מכוניות; זה פקק, כן? ובכלל, ברגעים כאלה קשה להבין ממה אני אמור להיזהר, בעיקר כאשר כולם ממהרים ואין זמן להתחיל בסדרת הניתוקים וההתאמות שאת חלקם הרכב אמור לזכור.
תיקון ההיגוי עיקש ולפרקים נראה כאילו הוא מנסה להיכנס לצרות. צריך לנתק מה שניתן ולהתעלם מהשאר. לא פלא שהמערכת ב-02 טוענת שאיני מרוכז ומוסיפה עוד צפצוף. איך, איך אהיה מרוכז עם כל אלה? ובכן, הדברים ישופרו, אך לפי מיטב המסורת הסינית הדבר יקרה רק אחרי עדכון התכנה הבא.
המון כוח, אפילו שהתרגלנו
אנחנו אומרים לא פעם שבעידן הנוכחי של הרכב החשמלי איבדנו את הפרופורציות לגבי נתוני ההספק. כלומר, נתונים כמו 272 כ"ס ו-35 קג"מ המציינים את מה שהגלגלים האחוריים מקבלים, עלולים לגרום לפיהוק. אבל זו טעות.כלומר, אכן, בלחיצה ראשונה ולא ממש עוצמתית, התגובה אינה חדה, עניין הבולט בייחוד במצבי הניהוג ה"חלביים". אבל לחיצה מלוא מהלך המצערת – והנה רכב מבצע במהירות ובעוצמה ובדיוק כפי שמכריז נתון ההאצה. וגם בהמשך: ה-02 צובר מהירות בקצב מצוין, שומר על הכושר גם בעליות והאצות הביניים שלו מעולות. כמו בדגמים חשמליים רבים מאוד, במהירויות המאוד גבוהות, קצב ההתקדמות פחות מרשים, ועדיין, מה שיש הוא בהחלט משובח.
הצד הפחות מרשים הוא פעולה לא מספיק זורמת בזחילות המורגשת בעיקר בחניות אבל גם בפקקים. חלק מכך קשור לבלימה הרגנרטיבית שחסרה מעט דיוק ועקביות.
יום מאושר
הרכב התעורר עם 460 ק"מ ובקצב התנועה רשמנו בין 5.6 ל-5.8 ק"מ/קוט"ש – לטווח הנע בין 350 ל-380 ק"מ, ואלה נתונים מעט טובים מאלה של זיקר. כשהוספנו קטע מאמץ קצר ירדנו ל-5.1 ק"מ/קוט"ש, טווח של 330 ק"מ.רגע האושר במבחן היה כשתפסנו יום טוב בעמדת הטעינה המהירה. ראינו שם לרגע הספק טוב אפילו מזה של 150 הקילוואט המובטחים. באופן מוזר הספק הטעינה עלה וירד, ובכל זאת הגענו תוך 45 דקות מ-14% ל-94. בהחלט נאה. חבל שאחוזי הסוללה לא מוצגים במחוונים אלא רק, ודרך מספר לחיצות, בצג.
הנעות החיים
הכיול הבסיסי של הבולמים רך, דומה לאמריקאיות של פעם, והרכב סופג היטב שיבושים קטנים, טלאי כביש וכיו"ב, מעניק במצבים כאלה נוחות נסיעה טובה.עם זאת, אותה רכות שאינה משוככת כראוי, גורמת לרכב לנוע מדי על ציר האורך, ולאחר מעבר על פסי האטה בעיר ונסיעה בכביש עם גלי אספלט מחוצה לה, נוצר נדנוד ממושך; במהירויות גבוהות, הדבר פוגע גם בביטחון. רעשי הכביש והרוח בולטים; לרכב אין מסגרות לשמשות.
בנסיעת שבילים, הרכב מעט "עסוק" בגלל אותה תנועת מרכב, אך כאשר מתרגלים מגלים התנהלות סבירה והרכב מפגין חוסן מבני נאה.
אחת ההפתעות שזימנו האחים לפלטפורמה היא ההנעה האחורית שאופייה ודרך התנהלותה מודגשות. בדגם זה, עם כיול המתלים/בולמים הנ"ל, המרכב רוכן בפנייה הראשונה ואינו מרוסן, ואותם מעטים ספורים שירצו, יהססו לבחון באמת את השפעת הכוח לאחור. גם ההיגוי עצמו, שאינו מעביר תחושות ולא מאוד מדויק ולעיתים קל מדי אינו מעודד לנהיגה כזאת. ועם זאת, כאן זה צפוי מזה שבזיקר X.
פעולת הבלמים אינה נשכנית, וההיזון של פעולת הדוושה אינו ברור בהתחלה. אבל לאחר שמתרגלים, ולמרות שהפעולה קהה, מדובר במערך בלימה שהוא טוב מזה המקובל בדגמים חשמליים רבים.
הבלימה הרגנרטיבית לא תמיד צפויה, והדבר יכול להפריע בעיר ובכביש המתפתל. עם זאת, ובניגוד לזיקר X ושני דגמי סמארט, שם חשנו לעיתים היחלשות של ממש בכוח הבלימה הזאת עם הפניית ההגה, כאן התופעה בלטה פחות.
חשבון פשוט
כמו שלמדו בדגמים של מותגי קבוצת פולקסווגן, יש מחיר ליחסי קרבה, גם בפנייה לצרכן. בפועל, לינק אנד קו 02 אינו אינו שונה באופן משמעותי מזיקר X – שיש לו בין היתר חניה אוטומטית ותצוגה עילית, ומנגד טווח קטן יותר ומערכת שמע נחות – ועדיין מחירו זול ב-7000 שקלים, ומגיע ל-14,000 שקלים אם בוחרים ברמת האבזור הנמוכה יותר, שאינו שונה משמעותית.הסיכום מוצא אותנו עם אותם משפטי סיכום ומסקנות המוכרים מדגמים סיניים קרובים אחרים – ממדים נאים, אבזור רב, ביצועים מצוינים יחד עם חסרונות בהנדסת האנוש, מרכיבים לא מלוטשים, פעולת מתלים. כאשר מול כל אלה עומד המחיר, כאמור 177,000 שקלים, מחיר מושך ביחס לשוק.