מפגש עם אדריאן ואן הוידונק, סגן נשיא בכיר לעיצוב בב.מ.וו, הוא תמיד אירוע מעניין, שלא לומר מרתק. השיחה עימו קולחת ומעניינת ואף פעם לא נגמרת בזמן הקצר שהוקצב על ידי אנשי יחסי הציבור. באותן דקות קשה להאמין שהאיש שמדבר ברוגע ובשלווה עומד בראש פירמידת העיצוב של קבוצת ב.מ.וו ושהוא האחראי לעיצוב של דגמי ב.מ.וו, כולל האופנועים, מיני ורולס־רויס. ואן הוידוק ההולנדי הגיע לב.מ.וו ב־1992. תחת שרביטו של כריס בנגל המפורסם הוא היה האחראי לעיצוב ה־Z9, מכונית תצוגה שהראתה ב־1999 את הכיוון השנוי במחלוקת אליו ילכו ה־7 של 2001 ואחיותיה, כמו ה־5 של 2003.  
"אנחנו עובדים כעת על מכוניות שתגענה ב־2020 ולאחריה, וזה דור מעניין", מספר ואן הוידונק כשאני שואל על אתגרי העתיד. "הן תהינה יותר אינטליגנטיות, מחוברות, ידעו לנהוג באופן אוטונומי ויהיו יותר חשמליות. ובתוך כל זה אנחנו עדיין רוצים ליצור עיצוב אמוציונלי אבל גם כזה שייראה לאנשים כשינוי. חשוב לזכור שכמעט כל דבר ישתנה ואנחנו צריכים לתת לכך ביטוי עיצובי, כזה שאנשים יאהבו ויגרום להם לרצות להשתמש באותה מכונית".
 
האם מדובר מבחינת ב.מ.וו במהפכה בעיצוב?
"המשמעות היא שנראה בדגמים האלה שינויים גדולים יותר ממה שראינו בעשור האחרון. העיצוב מתקדם כל הזמן, ואנחנו דוחפים קדימה בכל המותגים שלנו. אבל כאשר המהירות של השינויים הטכנולוגיים כה גבוהה, יהיה לכך ביטוי גם בעיצוב של העשור הבא".  
הצגתם סדרה של רכבי תצוגה בשם Vision Next 100 למותגים שלכם. מה למדתם מהם?
"למדנו הרבה. הפרויקט מתח את גבולות הדמיון שלנו כמעצבים כי היינו צריכים להסתכל שלושה דורות קדימה. כשהראינו את הסדרה, הדבר מתח גם את גבולות הדמיון של הציבור, וגם את אלה של המנהלים והמהנדסים. כשאתה אומר למהנדסים 'אנחנו רק בודקים רעיון שיתאים לעוד שלושים שנה' הם לא מתלהבים לעשות זאת. אבל בצורה הכוללת הזו זה נתן גם לחברה להבין לאן הולכים. המכוניות אולי לא יהיו כך, אבל זה נתן מוטיבציה למהנדסים להזדרז ולהגיע לשם".
 
מה כל כך חשוב בהן לדעתך?
"יש בהן המון רעיונות לעתיד. אולי לא נוכל להשתמש בכולם אבל זה כמו מגדלור. אתה לא חייב ללכת בדיוק לשם כי אז גם תיפגע ממנו, אבל זה הכיוון. כל מכונית הפגינה טכנולוגיה חדשה, אבל באופן נכון ללקוח של המותג. הן השתמשו באותם דברים באופן כללי אך הראו איך אפשר ליצור להם עיצוב שונה והתנהגות שונה".

האם אתה מוצא משהו משותף בפילוסופית העיצוב של שלושת המותגים שלכם?
מה שמשותף לשלושת המותגים זה שכל אחד מהם מנסה ליצור עיצוב שהוא אותנטי עבורו, והדבר נוצר באמצעות הקפדה על הפרטים הנכונים. ב.מ.וו היא מאוד דינמית, כנהג אתה בשליטה מלאה, סביבת הנהג משקפת זאת וגם כשהיא עומדת היא נראית זזה. רולס־רויס שונה. יש לה מנוע חזק מאוד אבל אין מד סל"ד אלא "מד כוח" שמראה, כמעט תמיד, שאתה מנצל רק חלק קטן מהפוטנציאל. ההגה דק וגדול ומשדר לך שאתה ג'נטלמן, העיצוב מבוסס על 'חלקים גדולים' אבל הוא עדיין הוא אלגנטי. מיני מייצגת את הנאות החיים ומתאימה לאורח החיים האקטיבי, והעיצוב שמח. זו מכונית שמראה שאינך לוקח את עצמך ברצינות. ועדיין היא נראית יוקרתית. בכל אחד מהמותגים שפת העיצוב מתאימה לאופן בו המכונית נוסעת וזה חשוב".
 
נראה שבשנים האחרונות מרצדס התקדמה מהר בעיצוב ואתם נותרתם שמרנים. מה דעתך?
"השוק מאוד תחרותי והמתחרים מאוד טובים. אבל גם אנחנו דחפנו מאוד חזק ולבטח לא היינו שמרנים. הצגנו ראשונים תפיסות חדשות כמו ה־X6, המצאנו תת־מותג חשמלי כמו i, שכולם אמרו שלא יעבוד ועכשיו הם מחקים אותנו. אם תסתכל על ה־5 וה־7 שתיהן שייכות בברור לאותו DNA אבל מציעות פתרונות עיצובים שונים. כך שאנו מפרידים יותר ויותר בין הדגמים. לאחרונה הצגנו את קונספט X2 המפגין קו שונה מזה של X4 ו־X6. כל מכונית כרגע היא דרך להביא עוד חידוש. יש אלמנטים עיצובים ב־5 שלא תראה ב־5 וב־7. אבל בסופו של דבר, כן, התחרות קשה".
 
האם זה הזמן לשינוי גדול יותר?
"אני חושב שתוך שנתיים תראה שההופעה של ב.מ.וו משתנה לגמרי ושלכל מכונית תהיה אישיות נפרדת. כל דגם חדש יהיה הזדמנות לחדש. לפני עשור או שניים חברות היו עושות כל עשר שנים שינוי גדול אבל כעת הסביבה משתנה מהר ולכן אנחנו צריכים להאיץ את הקצב".

האם הצלחת תחום הפנאי משפיעה על עיצוב המכונית הרגילות?
"סדרת ה־X היא סיפור הצלחה ואחראית כעת לשליש מהמכירות שלנו. כשהתחלנו היה קשה לאנשים לקבל זאת, אך היום זה נראה נורמלי ועם זאת לסדאן יש עדיין תפקיד. אנחנו תמיד מנסים לבדל את דגמי ה־X כך שלא יראו כסדאן מוגבהת, ותמיד יש להם טיפול שונה בפגושים ובחלקים נוספים".
 
האם ניתן ללמוד מה־5 החדשה וממתיחות הפנים האחרונות משהו לגבי הכיוון בב.מ.וו?
"ה־5 היא לב המותג והדור החדש חד יותר מבעבר ויותר מקושט בחזית. המכונית הפכה יותר מדויקת וחדה, קצת יותר שרירית ויותר מודרנית. היא מראה את רמת הדיוק והחדות שאנחנו מסוגלים ליצור, ומרכיבים אלה יעברו הלאה לדגמים הבאים, ועם זאת דגמי הסדאן שלנו יתרחקו זה מזה. גם הממשק יתפתח כי ההתקדמות הטכנולוגית מאוד מהירה".
 
עד כמה ישפיע החשמל על העיצוב?
"חטיבות כוח חשמליות יכולות להביא לשינוי משמעותי בעיצוב, אבל חשמליות נטענות פחות. במכונית חשמלית לגמרי ניתן ליצור עיצוב מאוד שונה, וב־i הראינו שאנחנו יכולים לעשות הרבה שינויים, ואלה יגיעו למכונית הרגילות שלנו. מבחינתנו i זה תת־מותג שמייצג חדשנות, והדבר עוזר לנו לבדוק ולהציג דברים חדשים".
 
האם נראה מכוניות יוקרתיות או גדולות יותר בב.מ.וו. למשל סדרה 9?
"אני תמיד אוהב לעשות משהו חדש ואנחנו רוצים לעשות משהו מיוחד בקצה המבחר שלנו. הודענו שנעשה X7 ואנחנו רואים מקום לעוד משהו מיוחד. הצגנו בזמנו את מכונית התצוגה גראן לוסו (2013; א.ש) גם כדי לראות איך אנשים מגיבים לקופה גדולה. זה התקבל טוב, אנחנו רואים מקום לצמוח למעלה ויש לנו תוכניות. נדבר על כך בעתיד".
 האם מיני תמיד תישאר עם אותו פרצוף או שזה יכול להשתנות?
"אנחנו יכולים לשנות זאת אבל צריך להיות זהיר. יש למיני מסורת גדולה, אנשים 'סולחים' לה על הכביש וצריך לשמור על האופי שלה. אבל אופי אפשר לשמר בכמה דרכים וכל מותג צריך להתקדם. מיני השלימה כעת את השקת הדור הנוכחי ואנחנו מתקדמים. יש לה עתיד מזהיר כי זה מותג סימפטי עם טכנולוגיה מודרנית. אנחנו יכולים לשנות קצת ולהקטין קצת פרטים מסוימים. השאלה היא כמה אתה שומר מהחזית ומהפנים המזוהות האלה — וזה משהו שאנחנו עובדים עליו ממש כעת.
 
"הסופר לג'רה (מכונית תצוגה דו־מושבית פתוחה מ־2015; א.ש) הראתה שמיני יכולה לעלות קצת במעמד מבחינת השוק, אבל ליד ב.מ.וו היא עדיין מותג קטן. גם במכירות. אנחנו מגיעים ליותר ויותר לקוחות ובניגוד למיני המקורית זה מותג גלובאלי. אנשים אוהבים אותו כי שמרנו על האופי וזה בסיס טוב לעבוד על הדור הבא".
 
מה עם מיני קטנה יותר?
"כשאנחנו מדברים על העתיד של מיני אנחנו מדברים גם על חשמל. כשנגיע לשם המיני תוכל להיות קטנה יותר מאשר כיום. כרגע המיני היא הכי קטנה שאפשר עם עמידה בתקנות הבטיחות בכל העולם ולא רק באירופה, בייחוד אם שומרים על ארבעה מושבים. אתם הרי יודעים שהמיני הישנה אולי הייתה מאוד מהנה אבל בטח שלא בטוחה ברמות של היום. אבל בעתיד, כאשר המכוניות תהיינה יותר חכמות, אולי נוכל להוציא חלק מהמיגון ואז היא תוכל להיות קטנה שוב".
ומה עם התפתחות העיצוב ברולס־רויס?
"המכוניות של רולס־רויס מעוצבות לנצח והופכות להיסטוריה מיד כאשר הן מוצגות. אנחנו רוצים משהו מודרני אבל גם חסר גיל וזמן. כל רולס־רויס חדשה תהיה יותר מודרנית, אנחנו בהחלט הולכים לעתיד — אבל צריך גם לשמור על אותה תחושה שהיא מעבר לזמן ולתקופה".
 
ב.מ.וו עוברת יותר ויותר לשימוש בהנעה קדמית. מה זה אומר מבחינתך?
"זו תחנה בזמן שעברנו לפני כמה עם ה־GT2 וה־X1, למדנו את הנושאים והתמודדנו איתם. זה לא היה חדש לנו והראינו בדגמי מיני שאנחנו יודעים ליצור מכונית הנעה קדמית שהיא מהנה, וכשהגיע הזמן לעשות X2 זה לא היה קשה".