במסגרת תערוכת דטרויט, שתיפתח לקהל ביום שבת הקרוב (20 בינואר), תציג מרצדס את הדור החדש של רכב השטח המיתולוגי – G קלאס. אל תתנו למראה להטעות אתכם – למרות הדמיון הרב לדור היוצא, מדובר למעשה ברכב חדש לחלוטין אחרי 28 שנים – ודור שלישי בסך הכל לדגם מאז הוצג לפני כמעט 40 שנים! 

כאמור, ל-G החדש הופעה זהה כמעט לחלוטין לזו של G קלאס הקודם – מתבקש לאור מעמדו האייקוני של הדגם, שבמשך עשרות שנים (מאז 1979) שמר על הופעה דומה עד זהה. התוצאה הסופית מעוררת הערכה – רמת הנאמנות למקור גבוהה, ומרשים לגלות כי G קלאס נותר קופסתי למראה גם בעידן של דרישות אווירודינמיקה מחמירות, הנדרשות לטובת הפחתת צריכת הדלק ופליטת המזהמים. למתעקשים, ניתן למצוא הבדלים בהופעה לעומת הדגם הקודם (יחידות תאורה, פגושים ואפילו מיקום פתח מיכל הדלק) – בכל זאת, מדובר בדגם חדש לגמרי.

מבפנים, לעומת זאת, השינוי ב-G קלאס גדול, כנדרש. גם כאן ניתן למצוא אזכורים מדגמי עבר, כדוגמת מוט האחיזה מול הנוסע הקדמי, מיקום מתגי חלונות החשמל ובעיקר – שלושת כפתורי נעילות הדיפרנציאלים (עוד נחזור אליהם). פרט לאלו, תא הנוסעים חדש לגמרי, עם מסך מרכזי בגודל "12.3 ודיפוני עץ ואלומיניום דומיננטיים מבעבר. לוח המחוונים התקני כולל מחוונים אנאלוגיים – אך מי שיחפוץ, יוכל להזמין לוח מחוונים דיגיטלי, על בסיס מסך בגודל "12.3. הקונסולה המרכזית רחבה מבעבר, וידית ההילוכים שהותקנה עליה עד היום הועברה לצדו של גלגל ההגה כמקובל היום במרצדס. להגה, אגב, מנגנון תגבור אלקטרו-הידראולי - ולא חשמלי לחלוטין כמקובל כיום (אבל גם לא הידראולי כבעבר).

מרצדס G קלאס – דור חדש לאייקון, אצלנו עוד השנה


מתחת לפני השטח, השינויים גדולים בהרבה. גם הדור השלישי של G קלאס מבוסס על שלדת סולם – אך לראשונה, G קלאס נוטש את הסרן החי הקדמי לטובת תצורה מודרנית יותר של מתלים נפרדים (עצמות עצה כפולות); מאחור עדיין ישנו סרן חי, עם מוט פנהרד. המפרט כולל בולמי זעזועים אדפטיביים – אך מתלי אוויר, כמיטב המסורת, אינם מוצעים ב-G קלאס. שינוי מבנה המתלה הקדמי אמור לאפשר ניהוג עדיף ביחס לדגם היוצא, כמו גם נוחות נסיעה משופרת – כשאלו יבואו, ככל הנראה, על חשבון מהלך מתלה קצר יותר מבעבר מלפנים. גם העמידות המשופרת של המרכב לפיתול (55%) אמורה לסייע לשיפור התנהגות הכביש - על חשבון הארטיקולציה בשטח.

G קלאס החדש, בגרסת חמש דלתות, גדול מקודמו – בסיס הגלגלים ארוך ב-4 ס"מ (כעת 289 ס"מ), המרכב ארוך בכ-5.5 ס"מ (כעת 482 ס"מ), רחב ב-12(!) ס"מ (כעת 199 ס"מ) וגבוה ב-1 ס"מ (כעת 196.5 ס"מ); בשלב זה, לא ברור מה יעלה בגורלן של גרסת המרכב הקצרה (ייצורה של זו הופסק ב-2013) ושל גרסת השטח המופרעת (Squared, "בריבוע"). מרווח הפנים, לדברי מרצדס, גדל בהתאם – כשבין הנתונים הבולטים יצוין מרווח רגליים גדול ב-15 ס"מ(!) ליושבים מאחור. המשקל העצמי הופחת בכ-170 ק"ג – אולם עדיין לא מדובר בברייה קלה במיוחד, עם משקל עצמי התחלתי של 2350 ק"ג בגרסת G500. 

מרצדס G קלאס – דור חדש לאייקון, אצלנו עוד השנה


זוויות המרכב נותרו טובות, אם כי בחלק מהמקרים נרשמת ירידה לעומת הדור הקודם – מרווח הגחון גדל ל-24.1 ס"מ, במקום 23.5 ס"מ – אולם בעוד שהנתון בדגם הישן נמדד מתחת לבית הדיפרנציאל בסרן, הנתון בדגם החדש מתייחס למרווח הגחון בין הסרנים; מתחת למתלה הקדמי, מרווח הגחון הינו 27 ס"מ. כמו כן, זווית הגישה פחות טובה מבעבר (31 מעלות, במקום 36) וכך גם זווית הבטן (154 מעלות, במקום 156), אולם זווית הנטישה עדיפה (30 מעלות, במקום 27). גם כושר חציית מעברי המים גדל מ-60 ס"מ ל-70 ס"מ. 

בהיבט מערכות ההנעה, מרצדס חושפת בשלב זה מידע רק על גרסה אחת – G500. גרסה זו מצוידת, כמו הדגם היוצא (מאז 2015), במנוע 4.0 ליטר V8 עם שני מגדשי טורבו, המפיק 422 כ"ס/ 4750 סל"ד ו-62.2 קג"מ/ 2000 סל"ד. אל מנוע זה מחוברת תיבת תשעה הילוכים אוטומטית (עד היום – תיבת שבעה הילוכים) עם הילוך כוח (לא נמסר יחס ההעברה) המופעל באמצעות כפתור בקונסולה המרכזית. נתוני ביצועים מלאים טרם פורסמו, אולם צריכת הדלק שופרה ב-10%, ועומדת על 9 ק"מ/ל' בתנאי מעבדה. בהמשך, צפויות להיחשף גרסאות מנוע נוספות – כולל גרסת דיזל (שתוצע עם מנוע דיזל שונה מבעבר) וגרסת ביצועים (G63 AMG).

מרצדס G קלאס – דור חדש לאייקון, אצלנו עוד השנה


הכוח מועבר אל ארבעת הגלגלים באופן קבוע, וכמו בעבר - כל אחד משלושת הדיפרנציאלים ניתן לנעילה מלאה, ייחודו של G קלאס מזה שנים. לטובת שיפור יעילות מערכת ההנעה בתנאי שטח, נוסף מצב בשם G'' למפת ניהול מערכת ההנעה – מצב זה משולב באופן אוטומטי עם השימוש בהילוך הכוח או עם נעילת אחד הדיפרנציאלים, ומאפשר אופטימיזציה של תיבת ההילוכים ומצב המצערת (בגרסאות עם מנוע בנזין) לטובת נסיעת שטח. כן, יש יותר אלקטרוניקה – אבל מצא חן בעינינו שמרצדס השאירה בידי הנהג יכולת לתפעל את הרכב באופן מסורתי-עצמאי, ולא נכנעה למערכות תפעול אוטונומיות לשטח. 

אפרופו מערכות אוטונומיות – G החדש יוצע עם מערכות בטיחות מתקדמות, כמובן, אולם כרגע לא ברור אילו מערכות יוצעו; בדגם הנוכחי הוא מוצע עם מערכת לניטור שטחים מתים ובקרת שיוט אדפטיבית.

מכלמוביל, יבואנית מרצדס, נמסר כי מרצדס G קלאס החדש יוצע בישראל החל מהרבעון האחרון של השנה. מהדגם הייחודי והיקר – שמחירו בישראל מתחיל כיום ב-975,000 שקלים – נמסרו במהלך כל שנת 2017 ארבע יחידות בלבד בייבוא רשמי.