פורד קוגה – מבחן דרכים (הנעה קדמית, 1.5 ל' טורבו) - אוטו

 
עיצוב ונראות
אומנם הקוגה כבר לא צעירה – מתיחת פנים כבר הוצגה בארה"ב ואמורה להגיע אלינו בסוף השנה – אך העיצוב זורם ונאה, והצבע הכחול של רכב המבחן הולם אותו במיוחד. העובדה שמדובר ברכב לא נפוץ תורמת גם היא לאפקט ההגעה.
 
אנחנו אהבנו יותר את חישוקי ה-17" של גרסת הטרנד הבסיסית על אלו של גרסת הטיטניום שנבחנה (18") בזכות עיצוב אלגנטי יותר. הם גם אמורים לתרום לנוחות בעיר כבונוס.

1589695


תא נוסעים ואבזור
תא הנוסעים עודכן מעט מאז המפגש האחרון שלנו עם הרכב, כשהשינויים מתרכזים באזור הקונסולה המרכזית, ובראשם מערכת המולטימדיה החדשה, ולא בטוח שמדובר בשינויים לטובה. הקונסולה עתירת הפקדים מזכירה את זו של הפוקוס שלפני מתיחת הפנים – עמוס בעין ומעט מסורבל לתפעול. מערכת המולטימדיה בהתקנה מקומית מבוססת אנדרואיד וכוללת את אפליקציית וויז (ועקרונית יכולה להריץ גם כל אפליקצית אנדרואיד אחרת).  היא מתממשקת בקלות עם הטלפון הנייד, אך המסך רחוק מאוד מהנהג, ומקשה על תפעול המערכת במגע. ההתקנה ברכב ההדגמה בוצעה ברמה נמוכה (גומיות לא הוחזרו למקומן כראוי ומכסה הפלסטיק שבראש הקונסולה לא הורכב כראוי וקרקש בנסיעה) והמסך סבל מהשתקפויות.
 
 
 
למעט התלונות על איכות ההרכבה של מערכת המולטימדיה, תא הנוסעים עשוי היטב, עם הרכבה מוצקה וחומרים איכותיים. הקונסולה הרחבה גוזלת חלק ממרחב הברכיים של הנהג והנוסע שלצידו, כך שגם אם לא באמת חסר מקום\ התחושה (לפחות בקרב הבוחנים הגדולים יותר) הייתה צפופה. גם מאחור הקוגה לא מצטיין, בעיקר בגלל מרווח סביר בלבד לברכיים ומושב נוקשה ולא נוח. תא המטען מציע נפח ממוצע – 456 ל' – ופתח הטענה רחב, אך הפגוש הבשרני מקשה על הטעינה. נציין כי גרסאות ההנעה הקדמית (גם ברמת ה'טיטניום' המאובזרת) חסרות את הפתיחה ללא מפתח של תא המטען. חבל.
 
ברמת הגימור הבסיסית, Trend (החל מ-160,000 שקלים), הקוגה מגיע עם האבזור המקובל – חישוקי 17", מערכת מולטימדיה בהתקנה מקומית הכוללת וויז, מצלמת נסיעה לאחור, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי אוורור מאחור, מחשב דרך, גלגל הגה מצופה עור. הגרסה הנבחנת, טיטניום (החל מ-173,000 שקלים), מוסיפה חיישני גשם ותאורה, גג שמש פנורמי ונפתח, תאורת אווירה (נאה למדי) בתא הנוסעים, כוונון חשמלי למושב הנהג וחישוקי 18".

1589696
 
 

נוחות נסיעה
הקוגה מספק נוחות נסיעה טובה למדי ברב המצבים. המתלים עובדים בצורה בוגרת ונעימה, ומתמודדים היטב עם מרבית השיבושים, גדולים וקטנים כאחד. רק לעיתים נדירות חודר שיבוש לתא בצורה לא נעימה, כנראה "בזכות" החישוקים הגדולים. אל הנוחות הטובה מצטרף גם בידוד רעשים טוב – רוח, צמיגים ומתלים – לכדי נסיעה נינוחה למדי.

גם בשביל הנוחות הטובה נשמרת, אך החישוקים הגדולים והצמיגים נמוכי החתך פוגעים בתחושת הביטחון.

התנהגות ובטיחות
הקוגה מציע יכולת טובה בתחום התנהגות הכביש – ההגה מדויק, גם אם מעט קל, התגובות להעברת משקל והרפיה מדוושת הגז טובות ומדודות ובלמים חזקים, שמציגים התנגדות מרשימה לדעיכה, משלימים את החבילה. בחבילה פוגמים המתלים הרכבים שמאפשרים זוויות גלגול גדולות מדי, ומתקשים לרסן את המאסה תחת עומס. ועדיין, יחסית לקטגוריה, מדובר ביכולת טובה מהממוצע.
 
למרבה הצער, הקוגה לא כולל מערכות בטיחות מתקדמות כלשהן – אלה אולי יגיעו עם מתיחת הפנים.
 
 

מנוע וביצועים
את מנוע ה-1.6 ל' המקורי החליף לפני מספר חודשים מנוע 1.5 ל' עם נתונים כמעט זהים: 24.5 קג"מ בטווח שבין 1500 סל"ד ל-4500 סל"ד ו-182 כ"ס ב-6000 סל"ד, לעומת 24.4 קג"מ ב-1600-5000 סל"ד ו-180 כ"ס ב-5700 סל"ד. כצפוי, ההבדל בביצועים זניח.

כשמדובר בכלים גדולים וכבדים שכאלה (1615 ק"ג) מנועי הטורבו הגמישים עדיפים על פני אחיהם האטמוספרים. מנוע האקובוסט הקטן של פורד פועל בצורה חלקה, עם מספיק כח זמין בסל"ד נמוך ויכולת נשימה טובה בסל"ד גבוה. הוא גם שקט למדי ויחד עם הליניאריות בה הוא מספק את כוחו, הרושם הראשוני הוא שהוא פחות חזק מהצפוי, אך מחט המהירות מספרת את הסיפור האמיתי.
 
גם המעבר להנעה קדמית עבר חלק עבור הקוגה. למעט לוחמת מומנט מורגשת ביציאה חזקה מהמקום, קשה לחוש באובדן ההנעה לסרן האחורי. במדינתנו מעוטת הגשם וכמעט נטולת השלג (אלא אם אתם גרים בגולן) יתרון המשיכה של ההנעה הכפולה כמעט ולא בא לידי ביטוי על הכביש – והקוגה הוא במילא לא בעל נטיית שטח בולטת. אך את ההבדל בצריכת הדלק – 13.5 ק"מ לליטר בכפולת ההנעה לעומת 14.5 ק"מ לליטר – הנובעת מהבדל המשקל (היא מוסיפה 71 ק"ג למשקל) והחיכוך, דווקא כן מרגישים.
   
1589694
 
 
 
התיבה משתפת פעולה עם העברות חלקות ברב הזמן, ולמעט הילוך שלישי מעט ארוך אין לנו תלונות כלפיה. לרעה נציין את התפעול הידני האופייני לפורד, דרך כפתור על תיבת ההילוכים. לא אהבנו אותו בעבר ואנחנו עדיין לא אוהבים אותו. זה פשוט גרם לנו לא להשתמש במצב הידני, גם כשזה התבקש.

צריכת הדלק הממוצעת במבחן המאומץ עמדה על 8 ק"מ לליטר, בשיוט רגוע הגענו לכ-14 ק"מ לליטר.

סיכום ותמורה
פורד שיפרה מאוד את החבילה שמציעה הקוגה – הוא אחד מהכלים הנוחים והמעודנים בקטגוריה, הביצועים טובים, רמת האבזור מיישרת קו עם המקובל גם אם לא מבריקה, והתנהגות הכביש מהנה למדי ביחס לרכב פנאי. הקוגה לא חף מפגמים, כמובן, והבולט שבהם הוא תא נוסעים פחות מרווח מהמקובל. לא היינו מתנגדים גם למערכות בטיחות מתקדמות, לפחות כאופציה.
 
אך נראה שהבעיה העיקרית של פורד קוגה היא שהוא "מאחר את הרכבת" – הדגש בקטגוריה עבר היום לגרסאות המוזלות, וכך שוב יוצא שהקוגה נמצא מחוץ לזירה הלוהטת בתחום רכבי הפנאי.
 
 
 

שווה לשקול גם:

מחיר
0
שנת דגם
2019
שווי שימוש רציף
אחריות
שלוש שנים
שנת השקת הדגם
2013

תיאור

מקומות ישיבה
5
מספר דלתות
5
מרכב
SUV
קבוצת רישוי
קבוצה 4

מידות

אורך
452.4
רוחב
183.8
גובה
171.3
משקל
1615
בסיס גלגלים
269
נפח תא מטען (ליטר)
456
נפח תא מטען קיפול שורה שנייה (ליטר)
1653
נפח תא מטען קיפול שורה שלישית (ליטר)
נפח מיכל דלק
60

צמיגים

קוטר/חתך/רוחב
235/55/17

מנוע וביצועים

נפח מנוע (סמ"ק)
1498
סוג מנוע
טורבו בנזין
תצורת מנוע
טורי
מספר צילינדרים
4
הנעה
קדמית
הספק מירבי (כ"ס)
182
סל"ד להספק מירבי
6000
מומנט מירבי (קג"מ)
24.4
סל"ד למומנט מירבי
1500
0 ל-100 קמ"ש (שניות)
9.9
מהירות מרבית (קמ"ש)
200
תיבת הילוכים
אוטומטית פלנטרית (רגילה)
מספר הילוכים
6

צריכת דלק

צריכת דלק - בינעירונית
16.7
צריכת דלק - עירונית
11.6
צריכת דלק - ממוצעת
14.5
דרגת זיהום אוויר
14
צריכת דלק - אמיתית
11.7
צריכת דלק - מבחן אוטו

בטיחות

מבחן ריסוק אירופאי
5 כוכבים
בלמים
ABS + EBD + BAS
מספר כריות אוויר
7
בקרת יציבות אלקטרונית ESP
יש
עיגוני ISOFIX
יש
ביטול כרית אוויר לנוסע
אין
מערכת לבלימת חרום עצמאית
אין
מערכת לניטור רכב בשטח מת
אין
מערכת להתרעת עייפות נהג
אין
מערכת להתרעת סטייה מנתיב
אין
חיישני לחץ אויר
יש
מערכת זיהוי תמרורים
אין
פנסים עוקבי פנייה
אין
עמעום אורות גבוהים אוטומטי
אין
אבזור בטיחותי נוסף
מערכת mobileye לזיהוי והתרעה בפני תאונות דרכים, מערכת עזר לזינוק בעליה

אבזור

חלונות חשמל
4
מערכת מיזוג אוויר
בקרת אקלים + פתחי אוורור מאחור
גג שמש
אין
חישוקים קלים
יש
בקרת שיוט
יש
ריפוד
בד
חימום במושבים
אין
כוונון מושבים
ידני
פנסי חזית
רגילים
פנסי ערפל קדמיים
יש
עזרי חנייה
אין
חיישני גשם
אין
חיישני תאורה
אין
תאורת אווירה
אין
קיפול מראות חשמלי
אין
מערכת עצור סע
יש
מחשב דרך
יש
הגה וידית הילוכים מצופים עור
יש
כניסה ללא מפתח
אין
מערכת חנייה אוטומטית
אין
אבזור נוסף כלול במחיר
ספויילר אחורי, מסילות גג
אבזור נוסף בתשלום

מולטימדיה

מערכת שמע
מקורית + שליטה מההגה
טלפון
דיבורית בלוטות'
מסך מולטימדיה
אין
מערכת ניווט מובנית
אין
חיבור לאינטרנט
אין
חיבורי אודיו
USB
נגן DVD
אין

דגם פורד קוגה
גרסה קוגה 1.5 ל' טורבו, אוט', Trend
מחיר 0
0 ל-100 קמ"ש (שניות) 9.9
מהירות מרבית (קמ"ש) 200
תיבת הילוכים אוטומטית
צריכת דלק - ממוצעת 14.5
נפח תא מטען (ליטר) 456
דרגת זיהום אוויר 14

תגובות גולשים:

לכתבה זו התפרסמו תגובות