לפני כמעט שנה הפתיעה קיה את שוק הרכב הישראלי כאשר הציגה גרסת 1.6 ל' מוזלת לספורטאז'. רכב הפנאי הקומפקטי שלה קיבל מחיר קרוב לשל משפחתית, והתוצאה הייתה הצלחה מטאורית במכירות הדגם, שכמעט שלשו את עצמן, והגיעו לכ-11,000 כלים. השוק הצביע ברגליים והמתחרים ששו להצטרף לתת-הקטגוריה החדשה שנוצרה. רבים תהו האם כאשר יוצג הדור החדש הוא יצליח לשמור על מחיר כה תחרותי – והתשובה, כך מתברר, היא "בהחלט!". קיה ספורטאז' אמנם התייקר ב-3000 שקלים ל-138,000, אבל הוא לא רק גדול ומרווח יותר אלא גם מצויד הרבה יותר – עם הפתעה נעימה בתחום הבטיחות.

קיה ספורטאז' - מבחן דרכים (1.6 ל', אוטו')
צילום: רונן טופלברג

עיצוב ונראות
אחד מכלי הנשק החשובים של ספורטאז' היוצא היה העיצוב הנאה של פיטר שרייר, עם הניחוח האירופאי. קיה ספורטאז' החדש שומר על קשר ברור עם הדגם היוצא במבט מהצד, אך החזית והחרטום חדשים. האחוריים המפוסלים מודרניים יותר, וקווי המכונית קבלו יותר נפח ותצורה עכשווית. עם זאת עיצוב החרטום החדש פחות לטעמנו, עם שבכה גדולה ומגושמת ומעליה אשכולות פנסים בולטים, שמעלים זיכרונות (לא נעימים) מהדור הראשון של הקאיין. ועדיין – מדובר ברכב נאה שנראה גדול וחסון מבעבר.

קיה ספורטאז' - מבחן דרכים (1.6 ל', אוטו')
צילום: רונן טופלברג

פנים הרכב
בסביבת הנהג עבר הספורטאז' עדכון מהותי. המחוונים מודרניים יותר וכוללים צג מידע, והעיצוב מקורי ומשדר חוסן – אבל לא כולם אהבו את החיתוך האנכי של הדשבורד. איכות החומרים, הגם ששופרה מהותית, עדיין אינה ברמה הגרמנית (בייחוד מבחינת התחושה) למרות שהכל מאסיבי ומוצק. לתחושה לא מסייע גם הגוון השחור ששולט בתא הנוסעים, דיפון הפלסטיק לדלתות או מערך המיזוג שנראה מעט מיושן.

מצד שני, למרות שמדובר בגרסת הכניסה רשימת האבזור נאה, ומעבר לאבזור הבטיחותי (נעסוק בהמשך) כוללת מערכת מולטימדיה בהתקנה מקומית (עדיין בגרסאות אב-טיפוס, ולכן אולי סובל מהשתקפויות) עם מצלמה אחורית, בלוטות' ושליטה מההגה; פיצול מיזוג לאחור; שמשות כהות, וחישוקים קלים ("16). התוצאה היא שתא הנוסעים ממש לא נותן תחושה ספרטנית או בסיסית.

תנוחת הנהיגה הגבוהה מייצרת את אשליית השטח הנדרשת והיא נוחה למדי. עם זאת מושב הנהג לא היה נוח במיוחד לחלק מהבוחנים. לעומת זאת לא היתה מחלוקת לגבי מושב הנוסע מלפנים – הוא פשוט נמוך מדי, וגרר תלונות מכל מי שישב בו. מאחור המרחב טוב והמשענת מתכווננת, אך גם כאן המושבים מעט נמוכים מדי, עניין שמוחמר בשל קו החלונות הגבוה. תא המטען גדל ונראה שימושי, אך הוא מעט רדוד ובעל רצפה גבוהה – שניהם בשל העובדה שהצמיג הרזרבי הוא בגודל מלא (ואפילו עם חישוק קל!).


קיה ספורטאז' - מבחן דרכים (1.6 ל', אוטו')
צילום: רונן טופלברג

נוחות נסיעה
קיה ספורטאז' מציג כיול מתלים נוקשה, שפוגע בנוחות הנסיעה בעיר. הצמיגים גבוהי החתך אומנם עוזרים לספוג את המהמורות הקטנות, אבל שיבושים בינוניים ומעלה, בעיקר אלו בעלי השפה החדה, משדרים בעיטה אל תא הנוסעים. במהירויות בין עירוניות המצב טוב יותר, אך נסיעה על כביש משובש היא עדיין עניין קופצני למדי.

למרות שהספורטאז' החדש שקט ומעודן מבעבר, עדיין רעשי הכביש והרוח מעט גבוהים מהרצוי, וגם בידוד רעשי המנוע לא מושלם.


קיה ספורטאז' - מבחן דרכים (1.6 ל', אוטו')
צילום: רונן טופלברג

התנהגות ובטיחות
גם בסעיף ההתנהגות מציג קיה ספורטאז' יכולת נאותה. ההגה אינו מבריק וסובל מתחושה מלאכותית ומשקל מעט קל. אך יחד עם זאת הרכב מגיב נכון ומבצע היטב, ואפילו מוכן לשחק אם מבקשים יפה.

אחד הקלפים החזקים בספורטאז' החדש הוא ציודו, כבר בגרסת הבסיס, במערכות בטיחותיות מתקדמות. המפרט כולל מערכת בלימה אוטונומית המזהה גם הולכי רגל. היא מסוגלת למנוע תאונה עד מהירות יחסית של 50 קמ"ש, אך גם במהירות גבוהה (עד 180 קמ"ש) יותר המערכת תבלום כדי להקטין את הנזק; יש גם מערכת שמירת נתיב, שיודעת לא רק להתריע אלא גם להחזיר את הרכב לאמצע המסלול (ההתערבות שלה בנהיגה היא עניין שדורש הסתגלות), ועמעום אוטומטי לאורות גבוהים.

 

קיה ספורטאז' - מבחן דרכים (1.6 ל', אוטו')
צילום: רונן טופלברג

מנוע וביצועים
המנוע הוא אותו 1.6 ל' הזרקה ישירה שפגשנו בסוף חיי הדור היוצא (כעת עם 132 כ"ס). הוא עודכן לטובת הפחתת פליטת המזהמים (ירד לקבוצה 12 בדירוג הירוק), הורדת צריכת דלק (ב-21% לפי היצרן) ועידון. על הכביש הוא עומד בציפיות. הספורטאז' אינו חורך אספלט אך מייצר ביצועים נאותים, ומלווה זאת רב הזמן בתחושה נעימה. בשיוט הוא שקט ומעודן מבעבר, אך עדיין כאשר המצערת נלחצת, הוא מרגיש מאומץ ואפילו מעט רועש. תיבת ששת ההילוכים מתפקדת היטב, עם החלפות הילוך נעימות ותגובות מהירות כשצריך.

צריכת הדלק בנסיעה רגועה יחסית נעה סביב ה-12 ק"מ/ל'.


קיה ספורטאז' - מבחן דרכים (1.6 ל', אוטו')
צילום: רונן טופלברג

סיכום ותמורה
הדור החדש של קיה ספורטאז' 1.6 ל' מציג שיפור מהותי לעומת קודמו כמעט בכל תחום, ומרגיש חסון ומעודן יותר. למרות שמדובר בדגם חדש לחלוטין, הוא שומר על מחיר כמעט זהה – תוך שהוא מאריך את רשימת האבזור, בדגש על מערכות הבטיחות המתקדמות. ומגיע לקיה ח"ח על כך שלא שמרו את המערכות הללו רק לגרסאות המאובזרות.

יחד עם העיצוב ששמר על המראה החסון וה"שטחי", נראה שיש לקיה את הכלי הנכון כדי לשמור על תנופת המכירות של הדגם.