כשהגיע ארצה הדור השלישי של הפוקוס ב-2011, הוא זכה להצלחה רבה במבחני הדרכים שלנו - ובאולמות המכירה. בצד המעלות נספרו תא נוסעים בנוי היטב ומאובזר בנדיבות, איכות נסיעה טובה, ביצועים טובים, צריכת דלק טובה - והנאה מנהיגה. בצד החסרונות נרשם מרחב פנימי בינוני ותא מטען קטן יחסית בגרסת הסדאן.
 
אולם מהר מאוד החלו לצוץ תלונות על תפקוד תיבת ההילוכים. מתברר שאחרי שימוש קצר למדי התיבה מתחילה לזייף - שילוב ההילוכים, בעיקר במעבר מראשון לשני, לא חלק ולפעמים התיבה מתעקשת להישאר בהילוך גבוה וגורמת לרכב לקרטע בנסיעה איטית. בנוסף התגלתה תקלה באטם שמן בין תיבת ההילוכים ליחידת המצמדים, שגרמה לדליפת שמן אל בית המצמדים - מה שכמובן פגע בתפקודם.

פורד פוקוס 2012 - מבחן ארוך טווח
צילום: מערכת אוטו
 
בעוד הבעיה השניה נפתרה בצורה החלטית מהר למדי, הרי שבפתרון הבעיה הראשונה אנשי היבואן והיצרן נחלו פחות הצלחה. הפתרון הראשון "איפוס" המצמדים התברר כקצר מועד, ופתרונות של עדכון תוכנה לא הצליחו גם הם לפתור את הבעיה בצורה סופית. שמע הבעיות התפשט במהירות, וערכה של הפוקוס בשוק המשומשות צנח במהירות. אז הגיעה הודעה של היצרן כי נמצא פתרון לבעיה - מצמדים מתוכננים מחדש, מחומר שונה, אמורים להציע שילוב הדרגתי יותר, לטובת פעולה חלקה יותר של התיבה, ואורך חיים משופר.
 
סקרנותנו התעוררה, והחלטנו לבדוק האם באמת המצמדים החדשים פותרים את בעיית תפקוד התיבה בפוקוס. איך עושים זאת? לוקחים פוקוס משומשת, מחליפים בה את המצמדים לסט החדש ונוסעים - הרבה.
 

הכלה
פנינו למספר חברות ליסינג כדי שיתרמו רכב לפרויקט, ומי שהרימה את הכפפה היתה חברת קל-אוטו - ועל כך מגיע לה כל הכבוד. ביקשנו רכב שעבר חיים לא קלים, כדי שהמבחן יהיה מאתגר ככל האפשר - וקיבלנו. קיבלנו פוקוס סטיישן מודל 2012, עם 140,000 ק"מ, שעברה לפחות תאונה רצינית אחת מלפנים ועוד פגיעות פחחות משאר הצדדים. גם תא הנוסעים הראה סימנים לשימוש לא עדין בדמות חורי חריכה בריפוד ונתזי קפה על התקרה. אין ספק - אנשי קל-אוטו לקחו את הבקשה שלנו בשיא הרצינות...

פורד פוקוס 2012 - מבחן ארוך טווח
צילום: מערכת אוטו
 
בנסיעות הראשונות הרכב הפגין את בעיות התיבה המוכרות - ובעיקר שילוב הילוכים לא חלק בעליל בהילוכים נמוכים ויציאה קופצנית מהמקום. אבל משאר הבחינות הוא הפתיע אותנו לטובה - מכוניות בגיל ובנסועה הזו, בעיקר כאלו שעברו חיים לא קלים ותאונות, בדרך כלל מציגות חופשים. לא במובן הטוב, אלא במובן של תפעול לא מדויק, חופשים במתלים וחלקי פלסטיק משוחררים בתא הנוסעים. אולם הפוקוס נתנה תחושה מהודקת, של אוטו "בחתיכה אחת", אם כי מעט רועש יותר ונוקשה יותר מהזכור לנו מהמבחנים שערכנו לו כחדש. לגבי הרעש יש לפחות שתי סיבות הגיוניות - קיבלנו את הרכב ללא כיסוי תא המטען (בהעדר כיסוי, רעש חודר מכיוון תא המטען) ועם צמיגי "ליסינג" קלאסיים, משמע הכי זולים שהחברה הצליחה למצוא. עוד על כך - בהמשך.
 
לגבי הנוקשות אנו חושדים כי בולמי הזעזועים לא היו המקוריים, אבל לא הצלחנו לאמת זאת. בכל מקרה, עדיין מדובר בנוחות נסיעה טובה מהממוצע.
משאר הבחינות זו היתה אותה פוקוס שהכרנו - תא הנוסעים "אינטימי" יותר מהמקובל, אם כי לא ממש צפוף; תא מטען גדול ושימושי (בסטיישן); ביצועים טובים, ואבזור טוב. אין הרבה מכוניות בתקציב הזה שכוללות בקרת אקלים מפוצלת, למשל.
 
 

מעדכנים
מכיוון שלפי הרישומים הרכב עדיין לא קיבל את המצמדים המעודכנים, לקחנו את הפוקוס אל המוסך המרכזי של דלק מוטורס להחלפת מצמדים - עניין שמבוצע חינם במסגרת האחריות המורחבת לה זכתה תיבת ההילוכים עוד לפני הפשרה בתביעה הייצוגית (שהאריכה את האחריות על תיבת ההילוכים לשבע שנים).
 
מיד לאחר ההחלפה השינוי בתפקוד תיבת ההילוכים היה בולט. נעלמו החבטות שהיו מדי פעם ביציאה מהמקום, וגם המעבר מראשון לשני היה חלק בהרבה. תמרוני חניה, גם בעליות, התבצעו בצורה טובה. אבל זה "לא חוכמה" - הרי גם הפתרונות שהוצעו בעבר פתרו את הבעיה לזמן קצר. עכשיו הגיע הזמן למבחן האמיתי - עשרת אלפים ק"מ של מבחן, במהלכם החליפה הפוקוס ידיים ותוואי נסיעה במטרה לבחון אותה בצורה מקיפה ככל האפשר. מהפקקים של גוש דן ועד נסיעות בין עירוניות ארוכות, לבד או ברכב מלא, במישור ובהרים.

פורד פוקוס 2012 - מבחן ארוך טווח
צילום: מערכת אוטו

ו...
והעסק עובד. גם אחרי עשרת אלפים קילומטרים, התיבה המשיכה לתפקד באותו אופן כמו מיד לאחר החלפת המצמדים. שלא תטעו, זו אינה התיבה החלקה או הזריזה ביותר בקטגוריה - בנהיגה עירונית היא עדיין מציגה את האופי הישיר שמאפיין תיבות רובוטיות לעומת האלסטיות של תיבות פלנטריות, לטוב ולרע; ולפעמים היא מתבלבלת כשעוברים מתאוצה להאטה ושוב לתאוצה, כמו שקורה בתנועה עירונית צפופה. אבל היא לא תוציא נהגים מדעתם כמו שהוציאה לפני העדכון.
 
בקיצור, נראה שהפוקוס נפטרה מהבעיה העיקרית שלה, וזו בשורה טובה למי שמחפש מכונית משפחתית טובה - במחיר זול. לפי מחירון יד2, פוקוס סטיישן אוטומטית מודל 2013 עולה 54,000 שקלים, לפני שקלול ליסינג. דגמים מקבילים - יונדאי i30CW, אופל אסטרה סטיישן וקיה סיד סטיישן - עולים בין 64,100 שקלים ל-69,000 שקלים. כך שכבר ברמת המחירון הפוקוס נהנית מיתרון גדול במחיר. במציאות, אפשר למצוא פוקוס 2013 אצל חברות הליסינג (ולחלקן יש עדיין דגמי 2012 במגרשים) ב-40,000 שקלים ואף פחות מכך, וגם כאן מדובר במחיר נמוך משמעותית ממחיר המתחרות הישירות. הוסיפו לכך אחריות מורחבת (במסגרת הסכם פשרה בתביעה יצוגית) שמאריכה את האחריות על תיבת ההילוכים לשבע שנים, ומתקבלת עסקה קורצת למדי.
 
 

 
על צריכת דלק ותקלות שונות שהתגלו ברכב
הפוקוס הגיעה אלינו עם 140,914 ק"מ וחזרה ל'קל אוטו' עם 151,161 ק"מ. הטווח הממוצע למיכל (כ-45 ל' לתדלוק) עד החלפת הצמיגים נע בין 500 ל-550 ק"מ – משמע צריכת דלק של 11-12 ק"מ לליטר, פחות או יותר. מחשב הדרך, אגב, היה אופטימי בכ-5%. אחרי החלפת הצמיגים (מתערובת של צמיגים סיניים למשלין פרמסי 3) השתפרה צריכת הדלק לכ-13 ק"מ לליטר ואף יותר (השיא היה 13.6 ק"מ לליטר). אולם יש לציין כי מזג האוויר בתקופה בה נסענו עם המשלין היתה אידיאלית לעניין צריכת הדלק – כמעט ללא גשמים כבדים ועם טמ' נמוכות שלא דרשו מזגן. ועדיין, נראה שבהחלט יש שיפור משמעותי בצריכת הדלק.
 
לקראת סוף התקופה שבה הרכב שהה אצלנו, כאשר על מד האוץ כבר יותר מ-150,000 ק"מ, התחיל רעש חריקה מתא המנוע, ולכן הכנסנו את הרכב למוסך המרכזי לבדיקה (עלות – 150 שקלים). האבחון – נזילה ממנגנון הגה הכח. עלות תיקון משוערת – בין כ-1000 שקלים אם מדובר רק בכשל באטם (המקרה הנפוץ יותר לדברי המכונאי במקום) ועד 8553 שקלים אם תידרש החלפת תיבת ההגה. עלות תיבת ההגה לבדה – 5996 שקלים לפני מע"מ. לדעתנו מדובר במחיר מוגזם עבור רכיב שכזה. בכל מקרה, מכיוון שהיה מדובר ממש בסוף תקופת המבחן, הוחלט פשוט להשלים את הנוזל ההידראולי החסר (המחסור בנוזל הוא שגרם לרעש) ולהשאיר את הטיפול בבעיה לחברת הליסינג.
 
בעיה נוספת שצצה – הפרדות גומיית האטימה בתחתית דלק הנהג (בעיה אופיינית לדגם), נפתרה בעזרת מעט דבק מגע.  
בעיות נוספות שנרשמו ברכב המבחן – שקע ה-USB  נעלם (כנראה נתלש ונפל פנימה) ושולי האזורים הכסופים החלו להתקלף. להערכתנו, ולאור העובדה שהקילופים נראו טריים מאוד, אנו מניחים שמישהו פשוט ניקה את הרכב בחומר לא מתאים לפני המסירה.    
 
תודה לחברת 'קל אוטו' על הסיוע בהפקת הכתבה!