עם ה-ML המקורי, מרצדס הייתה ב-1997 ראשונה בין מותגי היוקרה להיכנס לתחום רכבי הפנאי ועמו חנכה את המפעל באלבמה, ארה"ב, שמייצר עד היום את הדגם ששינה שם ב-2015 ל-GLE.
 
בסוף 2018 הוצג מרצדס GLE חדש ומתקדם מבעבר - החל ממבחר המנועים, דרך מערך המתלים וכלה בממשק ה-MBUX. כמקובל, חלק מהמערכות בתוספת תשלום לא קטנה - מתלים אדפטיביים למשל יעלו לכם 60 אלף שקל, עבור חבילת שטח תשלמו 21 אלף.
 
ה-GLE החדש ארוך ב-10 ס"מ מקודמו (492 ס"מ), בסיס הגלגלים גדל בשמונה (299.5 ס"מ), הרוחב ב-1.5 ס"מ (192.5 ס"מ) ורק הגובה התכווץ (ב-2.4 ס"מ ל-174). הצמיחה אפשרה הצגת גרסת שבעה מושבים, שהיא זו שנבחנת כאן.
 
במהדורת ה"פרמיום" המהודרת ל-350d, יש תפעול חשמלי לשורת המושבים השנייה, בקרת אקלים מפוצלת מאחור ותג-מחיר של 695 אלף שקל (מחיר ה-GLE מתחיל בישראל מ-605 אלף שקל).

מרצדס GLE - מבחן דרכים (350d, דיזל, 7 מקומות)


עיצוב ותא נוסעים
כבר במבט ראשון ברור שמדובר ב-GLE, בייחוד בגלל מבנה הקורה האחורית, והיחסים שבין מכסה המנוע לשמשה הקדמית. אבל הוא מרשים יותר וכנראה הנאה בסדרה מאז הוצגה. החזית והאחוריים מיישרים קו עם שפת העיצוב החדשה כדי ליצור רכב שנראה בולט ודינמי יותר. ולמרות שגדל הוא אינו נראה מגושם.
 
בתא הנוסעים חומרים איכותיים ונאים, יחד עם צמד מסכים ברזולוציה גבוהה ותאורת אווירה, יוצרים מראה מודרני ומזמין. לא כל החומרים רכים אבל הרוב מקרין חוסן, כאשר רצועת העץ שנמתחת לרוחב סביבת הנהג וממשיכה לדופן מסייעת לתחושת הגודל. כך גם הקונסולה הרחבה בין המושבים, עם ידיות האחיזה שתורמות לתחושת הפנאי (חבל רק שתאורת האווירה שעליהן עלולה להשתקף בלילה על השמשות).
 
הצגים הצבעוניים נאים ובהחלט יכולים לספק תעסוקה בפקקים, עם שפע אפשרויות והרבה דרכי שליטה (צג מגע, פקדי מגע מההגה, משטח שליטה מרכזי ופקדי קיצורי דרך סביבו). לעיתים נדרשת  חפירה בתפריטים כדי להגיע לפרטים פשוטים, אבל לרוב זה סביר אחרי תהליך הסתגלות. גם עם שפע המתגים שעל ההגה לומדים להסתדר. עם זאת, קורה שנגיעה מקרית בפקדי המגע שעל ההגה או משטח השליטה מחליפה תפקוד באחד המסכים.

מרצדס GLE - מבחן דרכים (350d, דיזל, 7 מקומות)

 
האבזור בגרסה זו עשיר ביותר: החל מתאורת לד, חישוקי "20, תפעול חשמלי לדלת האחורית, חלון גג ענק (עם כיסוי דקיק מדי), סגירה רכה לדלתות, מושבים חשמליים מלפנים ומאחור, מפתח חכם, מצלמות היקפיות ועוד. מה חסר? אוורור למושבים הקדמיים.
 
ממושב הנהג התחושה היא של רכב גדול והראות לאחור מעט מוגבלת (טוב שיש שפע מצלמות). מאחור המרחב מעולה והאווירה נעימה ונעזרת גם במערכת אקלים שופעת פתחים. המושבים יודעים לזוז כדי לסייע בכניסה לאחור, או להתקפל בלחיצת מתג מתא המטען (במקרים אלה גם המושב הקדמי נע כדי לסייע). חבל שזווית בסיס המושב האחורי קצת מוזרה.
 
נוחות הכניסה לשורה השלישית סבירה לקטני מידות והיא תתאים בעיקר לילדים (או נמוכים כמוני). המרחב מספק, אך המושב מאוד נמוך וכפות הרגליים חייבות להידחק בדיוק למקום שמותירים המושבים. לתא המטען נפח גדול, שנע בין ל-860-630 ליטר בהתאם לכיוון המושבים במרכז.

מרצדס GLE - מבחן דרכים (350d, דיזל, 7 מקומות)

 
נוחות נסיעה
למרות שימוש בקפיצי אוויר (אך לא במערך אקטיבי), נוחות הנסיעה אינה אחידה. רוב הזמן התחושה נעימה אך על שיבושים מסוימים, בייחוד במהירויות איטיות, נוצרת תחושה עסוקה. מערך המתלים יודע לשנות קשיחות וגובה בהתאם לתנאים (מנמיך ב-15 מ"מ ב"ספורט", מגביה ב-60 מ"מ ב"שטח"). לרוב זה יותר נשמע ממורגש ועדיין גיהוץ שיבושים בינוניים וגדולים אינו אחיד.
 
בשבילים מפולסים הוא סופג היטב ומאפשר נסיעה מהירה, אבל לעיתים בורות יגררו חבטה מאחור (גם בכביש). בשבילים משובשים  יותר הוא פחות נעים. רעשי הכביש בולטים, אבל במהירויות רגילות התחושה נעימה ומעודנת.
 
התנהגות ובטיחות  
גם בתנועה ה-GLE לא מסתיר את גודלו - זה אינו כלי רכב ש"מתכווץ" סביב הנהג בפניות. אבל למרות שהוא רוכן בעיקול ולא תמיד מאוד מרוסן, עדיין ניתן לצלוח פיתולים במהירות וביכולת מרשימה, תוך שהרכב מגיב נכון להעברות משקל. ההיגוי, שנראה תחילה קל מדי, מקבל משקל נכון יותר במצב "ספורט". חבל רק שלבלמים חסרה עוצמה.

מרצדס GLE - מבחן דרכים (350d, דיזל, 7 מקומות)

 
ה-GLE שופע מערכות בטיחות מאוד מתקדמות, אבל חלקן היסטרי מדי בהתרעות קרבה או בתגובה מבהילה (תיקון הסטייה או ניטור אקטיבי של שטחים מתים). היינו שמחים לפעולה קצת יותר מדודה ולאפשרות ניתוק מידית יותר.
 
מנוע וביצועים
מנוע הדיזל שישה צילינדרים מהסדרה החדשה של מרצדס פשוט מצוין. למרות שזו הגרסה החלשה יותר שלו (272 כ"ס ו-61.2 קג"מ ב-1,200 סל"ד), התחושה מצוינת.
 
בעיר המנוע אינו חרישי, אבל מייצר צליל גברי שהופך נעים יותר כשהסל"ד עולה. בניגוד להרבה מנועי דיזל, התחושה היא שהוא שמח לטפס בסל"ד. מדובר במנוע חזק וזורם (6.6 שניות ל-100 קמ"ש), שמאפשר תנועה נטולת מאמץ בסל"ד נמוך, כאשר רק המחוונים רומזים שאתם בעצם במהירות האוטובאן הגרמני. תיבת התשעה הילוכים זורמת רוב הזמן ופועלת היטב.

מרצדס GLE - מבחן דרכים (350d, דיזל, 7 מקומות)

 
העובדה שלאורך המבחן הרכב הכבד הציג תצרוכת דלק של 9.1 ק"מ לליטר ובשיוט 12.7, בהחלט מרשימה.
 
תמורה
ניתן להבין מדוע במרצדס אומרים שה-GLE החדש הוא הטוב בהיסטורית הדגם. גם אם הוא פחות מרשים ללא מערך המתלים האקטיבי שפגשנו בהשקה, הצעד שעושה הדור החדש גדול. מדובר ברכב שמשלב אווירה עשירה ומודרנית עם מרחב וביצועים טובים ולמרות התחושה המגודלת גם היכולת גבוהה. המחיר אינו זול, אבל כאשר משווים למתחרים וזוכרים שמדובר בגרסת שבעה מושבים מהודרת, התמורה נראית הוגנת.

*פורסם ב-17.11.19 (נוסף וידאו)

מרצדס GLE - מבחן דרכים (350d, דיזל, 7 מקומות)