קיה ספורטאז' בדור הרביעי הפורש הוא מדגמי הפנאי הנמכרים ביותר בישראל לאורך כל שש שנות כהונתו, לרוב גם היה הנמכר ביותר בקטגוריה. בשנתו הראשונה היה אפילו במקום הראשון הכללי, ואת 2021 סיים במקום הרביעי הכללי.

הסיבה לכך היא שאותו קיה ספורטאז', בגרסת 1.6 ליטר וברמת הגימור 'אורבן', הוצע בישראל עם תחילת שיווקו בינואר 2016 במחיר של מכונית משפחתית, מחיר שהיה נמוך באופן משמעותי מזה של דגמים מקבילים. גם במהלך הזמן הוצע הדגם במהדורות שמחירן היה מושך. 

לכשעצמו, הדגם הזה הפגין במהלך השנים גם אמינות גבוהה, מה שהעניק לו את שני המקדמים הכה חשובים בשוק הרכב העברי: שמירת ערך גבוהה, סחירות מצוינת. 

קיה ספורטאז' – מבחן דרכים (1.6 ל' טורבו, פרמיום)
צילום: רונן טופלברג

צילומים של ספורטאז' החדש, בחוץ וגם של סביבת הנהג, הפגינו כי בכל הקשור למופע החיצוני וגם של הפנימיות, יש למה לחכות. 

מכל הדברים האלה עולה כי הדור החמישי של ספורטאז', שהושק בארץ לפני מספר ימים, אמור להיות דגם חשוב בשוק הרכב הישראלי. לקחנו אותו למבחן, כדי להתרשם באופן ישיר ממנו – בנהיגה ובשימוש.

ציר הזמן
ספורטאז' המקורי (בתמונה למטה) – רכב שטח אמיתי (שלדת סולם) עם הנעה כפולה (וגם אחורית), עם 3 דלתות וממש קטן, 5 דלתות ודי קומפקטי – הוצג ב-1993. שיווקו בישראל החל באותה שנה, ממש עם תחילת הפעילות של קיה בארץ. קבלת הפנים החיובית לדגם זה, בניגוד לתדמית אז של יצרנים קוריאניים, הייתה גם סימן לבאות. בדור השני (2004) היה ספורטאז' לדגם פנאי קומפקטי (C-SUV) תואם־טוסון של יונדאי (שרכשה את קיה ב-1998). הדור השלישי הוצג ב-2010, וזה הרביעי ב-2015. 

קיה ספורטאז' – מבחן דרכים (1.6 ל' טורבו, פרמיום)
צילום: קיה

הדור החמישי והחדש של קיה ספורטאז' חולק רצפה (N3) ומכלולים עם הדור הרביעי של יונדאי טוסון שהוצג ב-2020 ומשווק כאן מ-2021. ספורטאז' החדש מעט גדול מקודמו; בסיס הגלגלים גדל ב-1 ס"מ ל-268 ס"מ, האורך ב-3 ס"מ ל-452.5 ס"מ, והרוחב ב-1.5 ס"מ ל-186.5 ס"מ. העיצוב שונה באופן בולט מזה של קודמו, מבטא את שפת העיצוב החדשה של קיה, מתכתב עם זה של רכב הפנאי החשמלי EV6. הדגם מוצע עם מנועי בעירה פנימית מוגדשים 1.6 ליטר, בבנזין ובדיזל, בגרסה היברידית ובהיברידית-נטענת; יבוא השתיים האחרונות נדחה בגלל המלחמה באוקראינה והשפעתה על תעשיית הרכב.  

ההיצע והמחירים
ספורטאז' משווק בשתי גרסאות מנוע: טורבו-בנזין 1.6 ליטר מחודש המייצר 180 כ"ס ו-27 קג"מ; טורבו-דיזל 1.6 ליטר מוכר, עם 136 כ"ס ו-28.6 קג"מ. הדגם מוצע בארבע רמות גימור - 'אורבן', 'אורבן טופ', 'EX', 'פרמיום' – והדיזל רק עם הראשונה שבהן. רמת הגימור אורבן' בגרסת הבנזין עולה 170,000 שקלים, מחירה בדיזל 175,000 שקלים ואילו 'אורבן טופ' עולה 180,000 שקלים. מחיר רמת הגימור 'EX' הוא 185,000 שקלים, וזה של רמת הגימור 'פרמיום' עומד על 195,000 שקלים – והיא זאת שהייתה ברכב שנבחן. 

קיה ספורטאז' – מבחן דרכים (1.6 ל' טורבו, פרמיום)
צילום: רונן טופלברג

עיצוב חיצוני  
עיצוב קיה ספורטאז' לטעמי פשוט נהדר. הוא שונה ומיוחד ועדיין שומר על אסתטיות וכל אלה ללא גימיקים, או ניפוחי מרכב ותוספות. העיצוב מתחיל בחזית במה שלא ניתן להתעלם ממנו – חתימת האור בצורת V בשני צדי הרכב, הכוללת את שאר יחידות תאורת הלד. 

בין שני גופי תאורה אלה משתרעת שבכה עצומה ושחורה, ומעליה מופע כמעט סמלי של מוטיב "אף טיגריס"; פעם מרכיב עיקרי, כיום כמעט נעלם. מאחור יחידות התאורה במבנה טרפז, גם הן בלד, ופס תאורה מחבר ביניהן. 

קיה ספורטאז' – מבחן דרכים (1.6 ל' טורבו, פרמיום)
צילום: רונן טופלברג

חישוקים גדולי קוטר (19 אינץ') בעיצוב נאה על גבול היפהפה ממוקמים סביב, ומידות הצמיגים עצמם נראות נכונות – סוליה רחבה, כתף במידה סבירה (235/50) – וגם זה מוסיף להופעה הכוללת. כמקובל בעדת רכבי הפנאי גם כאן פלסטיק שחור סביב בתי הגלגלים ובתחתית המרכב, וגם כאן אותם פסי העמסה על הגג בשחור. ויש הבדל: השחור כאן מבריק, לא מט כמו בדגמים אחרים.  

פס ניקל בתחתית חלונות הצד נקטע בחלקו האחורי ואז "עולה קומה" לכיוון הספוילר שבגג – וגם הוא מוסיף למופע המושך של הרכב, הכל אסתטי, דינמי ונאה מאוד. ולחשוב שרכב המבחן יכול היה להיות בצבע משוגע יותר (יש שמונה צבעים לבחירה, ביניהם נועזים יותר) ואז מבטי העוברים והשבים היו עוד יותר ארוכים. והם היו בהחלט ממושכים גם לכיוון הספוראטז' שנבחן והיה צבוע בכסף-ליסינג.

קיה ספורטאז' – מבחן דרכים (1.6 ל' טורבו, פרמיום)
צילום: רונן טופלברג

מפרט אבזור ובטיחות
ברמת הגימור 'פרמיום' אבזור שופע, ובמפרט תאורת לד-מטריקס, המשמרת אור גבוה פרט לפנס המסנוור את הרכב ממול; חישוקי "19, גג פנורמי נפתח, קיפול מראות אוטומטי, מפתח חכם; תפעול חשמלי לדלת תא המטען – וגם ולמושבים הקדמיים שיש להם זיכרונות, חימום וגם אוורור(!) בריפוד המשלב דמוי-עור ואלקנטרה; חימום להגה, בקרת אקלים תלת-אזורית, טעינה אלחוטית, צימוד לאפל קארפליי ולאנדרואיד אוטו; ואיך לא: תאורת אווירה הנדלקת בליטוף.

לכבוד הקיץ: הדגמים שמצוידים במערכת אוורור למושבים, מ-95,000 שקלים!

מפרט הבטיחות עשיר מזה שבדגם הקודם, וכלל שבע כריות במקום שש (נוספה אחת לראש הנהג, להגנה מפגיעת צד), בלימה אוטונומית לאחור כולל התרעה קולית וברעידות בהגה, מניעת התנגשות בצומת בפנייה שמאלה – ובנוסף: בלימה אוטונומית ובקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה מנתיב כולל מרכוז הרכב בתוכו, התרעה על עייפות נהג, ניטור אקטיבי של שטחים מתים. 

קיה ספורטאז' – מבחן דרכים (1.6 ל' טורבו, פרמיום)
צילום: רונן טופלברג

סביבת נהג
מבנה סביבת הנהג יעיל מאוד, עיצובה מרשים לא פחות מזה החיצוני. סביבת הנהג בנויה כך ששני-שליש שלה אכן מוקדשים לנהג – צג המולטימדיה הגדול מאוד ("12.3) פונה אליו, ונראה כחלק מיחידה אחת הכוללת את לוח המחוונים המוקרן שגודלו זהה (לוח זה רק ב'פרמיום'). שני אלה תחומים על-ידי פתחי אוורור גדולים המעוצבים לתפארת. גם מערך השליטה בקונסולה בין-מושבים – הכולל בורר הילוכים עגול, כזה של מצבי ניהוג, כפתור התנעה כביר ועוד מספר פקדים – מתייחס לנהג במבנה. 

ניתן לקבל את סביבת הנהג בגוון כהה למעלה ובהיר למטה (כולל המושבים), או כהה כולה. אל הגוונים האלה חוברים פלסטיק שחור ומבריק, פסים דמויי אלומיניום – וכל אלה מסכמים עיצוב עדכני ונאה מאוד לעין. החומרים המרכיבים את סביבת הנהג רכים ונעימים בחלקה העליון, נוקשים מגובה הברכיים ומטה.

קיה ספורטאז' – מבחן דרכים (1.6 ל' טורבו, פרמיום)
צילום: רונן טופלברג

הצג המרכזי ולוח המחוונים מוגשים בעברית, הגרפיקה הצבעונית נאה מאוד. תחת צג המולטימדיה בקרת מיזוג וכפתורי שליטה במערכת השמע. כל אלה מסדרים הנדסת אנוש טובה. 

המושבים הקדמיים סבירים מינוס בכל הנוגע לנוחות, הן בבסיס והן במשענת הגב, אבל התמיכה הצידית טובה. עם זאת הם עשירים באבזור, ומעבר לתפעול חשמלי, גם של הקשחת הגב, יש להם גם חימום, ויצוין האוורור במושבים – נהדר לקיץ הנמצא עמנו שמונה חודשים בשנה, לא טריוויאלי ברכב במחיר כזה. המרחב לפנים סביר ביחס למקובל בסגמנט עם כוכבית ביחס למרווח הרגל הצמודה לקונסולה המרכזית. 

קיה ספורטאז' – מבחן דרכים (1.6 ל' טורבו, פרמיום)
צילום: רונן טופלברג

תנוחת הנהיגה טובה בהחלט, עם שדה ראייה מצוין לפנים הודות לדשבורד נמוך יחסית – ובעיקר: קו הראות הנהדר אינו נפגע בגלל שהקורות הקדמיות אינן עבות במיוחד, ויחד עם מראות צד שמעט רחוקות מהן, נשמר שדה הראייה המשובח הזה גם לצדי הרכב לפנים, כך שתמיד ניתן לראות את הולך הרגל החוצה את הכביש.

המרחב מאחור
מפתח הדלתות מאחור מאפשר כניסה נוחה למדי. לספונים שם מציע ספורטאז' מרחב נאה, עם מרווחי ברכיים טובים, מרווחי כפות רגליים וראש מצוינים. המושבים עצמם סבירים בכל הקשור לנוחות הישיבה, הן בבסיסם, הן במסעד הגב, וניתן לכוון את זווית המסעד. באבזור בולטים בקרת אקלים וגג פנורמי גדול. הראות החוצה טובה פחות מאשר מלפנים, בגלל קו חלונות גבוה. במרחב מאחור פריטים שימושיים רבים: צמד שקעי USB-C, שלל תאי אחסון ולא פחות משישה ווי תלייה, וגם משענת יד עם צמד מחזיקי כוסות. 

קיה ספורטאז' – מבחן דרכים (1.6 ל' טורבו, פרמיום)
צילום: רונן טופלברג

תא מטען
תפעול דלת תא המטען כאמור חשמלי, וזה מהדברים הנוחים ההם. סף ההטענה סביר וכך גם רוחבו, והרצפה בשני גבהים לבחירה. נפח תא המטען הוא 591 ליטרים וזה סופר מרשים. גם כאן שפע פריטים, הכוללים תאורה, שקע 12 וולט, ארבע נקודות עגינה וארבע נקודות תלייה, ולרכב גלגל חלופי מוקטן. כיסוי התא נגלל אך הוא איכותי ועשוי היטב. 

ניתן לקפל בקלות את המושבים האחוריים באמצעות ידיות, ואפשר רק את גב המושב האמצעי, בשביל לאחסן מגלשיים אם אתם גרים במקרה סמוך להרי האלפים, או שמא להרי הרוקי, או לחילופין קרשים לל"ג בעומר בשכונה שלנו. 

קיה ספורטאז' – מבחן דרכים (1.6 ל' טורבו, פרמיום)
צילום: רונן טופלברג

מנוע, ביצועים
המנוע כאמור מחודש, מהדורה עדכנית של הטורבו-בנזין 1.6 ליטר המייצר 180 כ"ס ב-5500 סל"ד ו-27 קג"מ ב-1500-4500 סל"ד. התיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים וההנעה קדמית. כל אלה מסדרים לספורטאז' החדש האצה של 8.8 שניות ומהירות מרבית של 201 קמ"ש.

הביצועים טובים בהחלט, ולא רק הזינוק הנאה מהמקום. עקיפות נעשות בקלות, גם תחת עומס. במצב כזה – מעלה הררי, עקיפות בתנאים מכבידים, השתלבות בתנועה – הרכב מאיץ היטב, והתיבה מגיבה מהר לדרישת קיקדאון. התיבה גם לא "התבלבלה" במהירויות נמוכות. הערה אחת: התגובה ללחיצה מעודנת על המצערת לצבירת מהירות בשיוט, מ-100 ל-120 קמ"ש, אינה מיידית. השיוט עצמו נינוח, וב-100 קמ"ש המנוע ב-1800 סל"ד. 

קיה ספורטאז' – מבחן דרכים (1.6 ל' טורבו, פרמיום)
צילום: רונן טופלברג

צריכת הדלק הממוצעת במבחן נאה יחסית, ועמדה על 12.3 ק"מ/ל'.

נוחות נסיעה
נוחות הנסיעה בעיר סבירה, עם מתלים שאינם נוקשים אך גם אינם מכוילים על הצד הרך. הרכב לא מגהץ את המפגעים אך גם לא נחבט או מטלטל, ובידוד רעשי המתלים מצוין (או שהם שקטים מהבית). רק כאשר הרכב פוגש שבר עמוק וחד או לחילופין תיקון גבוה וחד מורגשת חבטה. 

קיה ספורטאז' – מבחן דרכים (1.6 ל' טורבו, פרמיום)
צילום: רונן טופלברג

נוחות הנסיעה הבין-עירונית טובה בהחלט, ושיכוך המהמורות וריסון הרכב מכובדים. בידוד הרעשים טוב בכל הנוגע לזה של צליל המנוע, סביר בכל הנוגע לרעשי רוח, מעט פחות בכל הנוגע לרחשי כביש.

על שביל כבוש, גם כזה הזרוע בורות קטנים ובינוניים, נוחות הנסיעה הייתה בסך הכל טובה. בקטנים טיפל הספורטאז' היטב גיהץ וספג אותם כמו שצריך, בבינוניים מעט פחות, גם בגלל שפעולת הבולם פחות לינארית בשינויי עומס, ועדיין כמכלול התוצאה טובה. השיכוך והריסון הטובים מנעו מהפרונט לצלול או לנוע מדי עם שינויי גובה, מה שהעניק גם ביטחון בנהיגה. יותר טכני משביל כבוש? לא עם הנעה קדמית ולא עם תיבה דו-מצמדית, ועם כל הכבוד למערכת הירידה במדרון... 

קיה ספורטאז' – מבחן דרכים (1.6 ל' טורבו, פרמיום)
צילום: רונן טופלברג

יכולת דינמית
השילוב של כיול המתלים עם הצמיגים שעל הרכב (מבית קונטיננטל עם מקדם שחיקה של 280TW) הניב אחיזה טובה בהחלט, התנהגות בטוחה ואפשר גם הידוק קליל של הישבן במגבלות. 

העברות ההילוכים מהפקדים מאחורי גלגל ההגה, בשילוב הורדות הילוכים מהירות של התיבה, אפשרו לשמר קצב מרשים בעיקולים שהרי ירושלים. הספורטאז' החדש הוא בהחלט בן לוויה ראוי במתאר שכזה ובקצב גבוה יחסית, למרות היותו רכב פנאי נטול יומרות ספורטיביות. 

קיה ספורטאז' – מבחן דרכים (1.6 ל' טורבו, פרמיום)
צילום: רונן טופלברג

סיכום
914 קילומטרים גמאנו עם הספורטאז' החדש, ביקרנו ברמת הגולן ובהרי ירושלים, אכלנו את פקקי המרכז ונהנינו מהנוף הציורי של העיירה חדרה.

קיה ספורטאז' החדש לא רק שטוב יותר מקודמו, ובפער, אלא ממקם עצמו גבוה מאוד בין דגמי הפנאי הקומפקטיים. לחובתו מושבים קדמיים לא נוחים מספיק, רחש צמיגים בנסיעה בין-עירונית, כיול מתלים פחות מוצלח בסביבה עירונית; לזכותו עיצוב מרשים בחוץ ובפנים, אבזור עשיר, ביצוע מכובד, שימושיות רבה, ועל אלה הוא מוסיף ביצועים מצוינים, איכות נסיעה ראויה ברוב המרכיבים ויכולת דינמית נכבדה. 

קיה ספורטאז' החדש מישיר מבטו אל הטובים בקבוצה, וייתכן שהוא הטוב ביותר. מבחן השוואתי אל מול הטובים שבסגמנט יערך בקרוב.

*פורסם ב-31.03.22 (נוסף וידאו)


קיה ספורטאז' – מבחן דרכים (1.6 ל' טורבו, פרמיום)
צילום: רונן טופלברג