א. הקדמה לשונה

1. המפגש.
לקסוס LM – על ממדיו הגדולים, החזית הכבירה, השמשות המוכהות והמסגרות הבוהקות, כאן כולו בשחור המדגיש עוד יותר את נוכחותו – נראה רכב מאיים. ממדיו גורמים לו לבלוט למרחקים, מושכים אליו תשומת לב חריגה. 

שכן יקר שאוהב מכוניות, טרח להגיע רק כדי לומר שהוא מכוער, אחרים חשבו שהוא מרשים ואפילו יפה, ובכל פינה בה עצרנו נשאלנו "מה זה הרכב הזה?" – שאלה ממש טובה עם תשובה ארוכה. האם האותיות LM אומרות בתרגום לעברית לחשובים מאוד? אולי.

לקסוס LM – מבחן דרכים (7 מושבים)
צילום: אלי שאולי

2. מה זה?  
מתישהו, במחצית הראשונה של שנות השמונים, נוצר המיניוואן. בעשור וחצי שלאחר מכן נתפס כרכב העתיד, ולכל היצרנים היה דגם שכזה, בהתחלה גדול יחסית, בהמשך גם קומפקטי יותר.

הרעיון: מקסימום שימוש ומרחב לנוסעים ברכב מוגבה, גם לנוחות ישיבה משופרת; המבשרים: פליימות' וויאג'ר ורנו אספאס שהוצגו ב-1983 וב-1984. אבל לא רק הם היו החלוצים. היפנים יצרו את ניסאן פריירי ב-1982, וטויוטה הבריקה עם פריוויה עשור מאוחר יותר עם עיצוב ומבנה מתקדמים ביותר; זה כידוע שווק בישראל ויש לו גם תפקיד בעלילה (מיד).

לקסוס LM – מבחן דרכים (7 מושבים)
צילום: אלי שאולי

אבל אותו דגש על שימושיות הביא לכך שהמיניוואנים הפסידו לדגמי הפנאי שהציעו גם מרחב פנים ראוי, אבל הוסיפו על כך יכולת מעבר לאספלט שקיבלה ביטוי בעיצוב מסוקס ועתיר אישיות. וכך החל המיניוואן להתפוגג מהיצע היצרניות בעשור הקודם.

בסין, שהיא יצרנית ושוק הרכב הגדולים בעולם, ובהפרש, נוצרה חיבה רבה למיניוואנים מגודלים. שם, לרכב כזה – עם מרחב פנים נרחב מאוד, אפשרות לעשות אותו למפואר ממש, מבנה המאפשר מקדם כניסה רב-נוכחות – יש יתרון עבור עשירים רבים; בסין יש עשירים רבים מאוד. ולא רק בסין: מיניוואן מהסוג הזה היה למבוקש בעוד מדינות במזרח אסיה וגם בקרב אנשי הממון ברוסיה.

ואכן, הטרנד החדש הזה הביא לכך שכיום מוצעים בעולם קרוב לעשרה דגמי מיניוואנים גדולים: כולם מיועדים לשוק הסיני, רובם מיוצרים שם, כמעט כולם עם הנעה חשמלית.

לקסוס LM – מבחן דרכים (7 מושבים)
צילום: אלי שאולי

3. LM?
ואכן, גם לקסוס, מותג היוקרה של טויוטה, הציג מיניוואן מפואר מאוד ב-2019, אלא שזה לא שווק במערב, גם לא ביפן עצמה. אותו LM, ראשי תיבות של Luxury Mover, מבוסס על הדור השלישי של טויוטה אלפארד (Alphard) מ-2015 (דגם שמקורו ב-2002). הדור השני של LM, שהוצג ב-2023 בתערוכת שנחאי, קרוב גם לטויוטה סיינה – וזה ממשיך את פריוויה הנ"ל, כך שהמעגל נסגר.

הדור השני, שנועד גם ליפן, לא נועד לארה"ב, גם לא לאירופה אך כן לרוסיה. האמברגו שהוכרז עליה בגלל הפלישה לאוקראינה הביא לכך שאנשי לקסוס החליטו להפנות את היחידות שנועדו לרוסיה לשווקי אירופה האחרים, והנה הוא כאן, לאחר שפגשנו בו בהשקה האירופאית ולאחר ששיווקו הוכרז בישראל לא מכבר.

לקסוס LM – מבחן דרכים (7 מושבים)
צילום: אלי שאולי

הדור השני גדול במעט מהראשון שהיה מגודל למדי, אלא שהרצפה שונה; הייתה MC, כעת TNGA GA-K העדכנית. בסיס הגלגלים, 300 ס"מ (ללא שינוי), אבל האורך כעת 513 ס"מ (תוספת של 9 ס"מ), הרוחב 189 ס"מ (עוד 4 ס"מ) והגובה 193 ס"מ (ללא שינוי) – אבל גדול מזה של קרייזלר פסיפיקה למשל, מדגיש ביותר את ממדי הרכב.  

לקסוס LM החדש מוצע רק עם יחידת כוח היברידית (בקודם היה גם בנזין 3.5 ל' V6), בפועל שתיים: לאחת, 350h, מנוע אטמוספרי 2.5 ליטר המייצר 190 כ"ס, מנוע חשמלי קדמי של 180 כ"ס להספק כולל של 250 כ"ס והנעה קדמית – או גם עם מנוע חשמלי אחורי של 55 כ"ס לאותו הספק כולל ולהנעה כפולה. התיבה היא מסוג מפצל כוח כמו זו המשרתת בדגמים היברידיים מוכרים של טויוטה ולקסוס. גרסה המנוע וההנעה הכפולה היא זו המיובאת לישראל, ובמפרט שלה גם שליטה אלקטרונית בבולמי הזעזועים ומערך להפחתת רעשים.

לקסוס LM – מבחן דרכים (7 מושבים)
צילום: אלי שאולי

בשנייה, 500h, מנוע טורבו-בנזין, הספק כולל של 354 כ"ס והנעה כפולה מסוג אחר.

לקסוס LM מוצע בישראל בגרסת שבעה מושבים מפוארת, היא זו שנבחנה ומחירה ברמת האבזור 'טאקומי' הוא 890,000 שקלים; על האבזור, ראו בסוף.

גרסת מרכב נוספת היא העוד-יותר-מפוארת, עם שני מושבים בלבד מאחור, מסך ענק לכל רוחב הרכב ומחירה ב-'VIP' הוא 1,058,000 שקלים.

ולאחר ההיכרות, אפשר להתרשם מהרכב, וראשית במקום החשוב באמת: מאחור.

לקסוס LM – מבחן דרכים (7 מושבים)
צילום: אלי שאולי

ב. דבר הנוסעים

4.  המושבים  
דלתות הזזה מופעלות חשמל מקדמות את הנוסעים הנכבדים והחשובים למקומם. בהתאם, הכניסה לשם נוחה יותר מאשר מלפנים הודות למדרגות, מפתח הדלת הגדול מאוד וגם ידיות האחיזה שאין מלפנים.

עם פתיחת הדלתות בולטים, מאוד, שני המושבים הקדמיים הנפרדים – כמו במחלקה ראשונה ואלה גם נראים כך. למושבים אלה כוונון חשמלי מלא, המאפשר גם להעלות את הבסיס ולהוריד את המסעד לכמעט מיטה, אם-כי צריך קצת התחשבות מהנהג ומהנוסע כדי לפרוש את הרגליים מלוא אורכן. במושבים, כיאה וכנדרש, עיסוי, אוורור וחימום ובהינתן ההשראה, יש בהם גם מגשים הנשלפים מהידיות, גם מנשאי כוסות. רק מעבר לדיילת בין המושבים חסר...

לקסוס LM – מבחן דרכים (7 מושבים)
צילום: אלי שאולי

הבוסים מאחור (במקרה זה ילדי הגדולים) השתלטו בזריזות על צמד טאבלטים נשלפים במידת אייפון. אלה שולטים בכל פונקציות הכיוון והתפעול של המושבים, גם במערכת השמע וגם בבקרת האקלים הדו-צדדית מאחור. בתקרה מערך שליטה נוסף, וזה אחראי לבקרת האקלים ויש בו פתחי מיזוג נוספים.

ב-LM שפע אפשרויות ותצורות תפעול. הילדים מצדם השתלטו על המולטימדיה – כולל צג "14 היורד לתקרה, ודאגו שתהיה להם מוזיקה משלהם. לאלה גם השפעה על מערכת היחסים עם הנהג והנוסע, אני וזוגתי וממש ברור מי חשוב יותר, לפי הרכב לפחות. כך שביחס לסאונד, "עדיף שתשמע חדשות כדי לקבל התרעות על אזעקות"; ביחס לצג המפריע למראה" תפעיל את המצלמה שמוקרנת במראה" (למרות שזו סובלת לעיתים מהשתקפויות וקצת מבלבלת); והעיסוי? אז להם יש, לנהג ולנוסע מלפנים אין. 

לקסוס LM – מבחן דרכים (7 מושבים)
צילום: אלי שאולי

5. שוברים שורות
בכל אופן, למרות הגודל אי אפשר לעבור בין השורות. בין המושבים הקדמיים קונסולה ענקית, ושני המושבים בשורה השנייה תופסים את מלא רוחב הרכב. צריך לצאת החוצה כדי לעבור לשורה השלישית. טוב, זה לא רכב משפחתי.

בניגוד ל"מרובי מקומות" רבים, הכניסה לשורה השלישית קלה והמרחב שם מצוין. המושבים נעימים, ומתכוונים ידנית לזווית ולמרחק אבל חסרים את מרכיבי העושר של אלה שבשורה השנייה. כאשר אותם מושבים מוזחים לאחור עד הסוף, אין כמעט מקום למטען, אבל במצב רגיל אין בעיה להעמיס תיקים לנופש, ואז אין בעיה.

לקסוס LM – מבחן דרכים (7 מושבים)
צילום: אלי שאולי

בלילה, אזור המטען חשוך וקשה למצוא את ידיות ההזזה של המושבים. לוקח זמן גם לגלות את לחצני הפתיחה והסגירה של דלת תא המטען שתפעולה חשמלי מכיוון שהם חבויים בתוך יחידות התאורה. זה מעט מבלבל מכיוון שבדלת יש ידית רגילה המתפקדת כידנית. 

בכל חלון ניתן בלחיצת כפתור להוריד וילון בצבע בז', וזה, יחד עם השמשות הכהות, מבטיח פרטיות מוחלטת. וילונות יש גם בחרכי הזכוכית בתקרה ואין בדלת האחורית.  

לקסוס LM – מבחן דרכים (7 מושבים)
צילום: אלי שאולי

ג. דבר הנהג

6. פער המעמדות
זה החלק שלי והוא יותר שגרתי. סביבת הנהג מזמינה אבל אינה יוצאת דופן. החומרים ברובה איכותיים בזכות הריפוד והדיפון העשויים עור, אך לא כל החלקים רכים למגע.     

התצוגות והתפעול דומים לאלה המקובלים בדגמים אחרים של לקסוס, וסובלים מאותן הפרעות בהנדסת האנוש.

בייחוד מדובר  במערכות המערבות את התצוגה העילית ואת פקדי ההגה הנוטים להתעורר בגלל מגע קל. גם אופן בחירת התצוגה במחוונים קצת טרחני. למולטימדיה נדרש זמן כדי שתעלה, וכדרכה של לקסוס היא דורשת אישורים מיותרים. המשמעות היא שלפעמים, אחרי יציאה מחנייה למשל, יש לעצור ולגמור את ה"סידורים". ובכלל, בחירה של מערכות דרך צג המולטימדיה – תחנות רדיו, מצבי ניהוג, ביטול התרעות, תיקוני הגה – דורשת יותר מדי לחיצות ותשומת לב, ביחוד כאשר קארפליי בפעולה. לא פלא שהמערכת מציקה בהודעות על כך שאיננו מרוכזים ואולי עינינו עצומות...

מושב הנהג נוח למרות שמיקום הקשחת תמיכת הגב אינו מדויק, ולמרות שיש לו חימום ואוורור הוא כאמור חסר עיסוי. מה שמפריע לנהגים נמוכים היושבים קרוב לדוושות הוא מיקום ההגה: קרוב יחסית לידיים ומסתיר חלק מהמחוונים.   

לקסוס LM – מבחן דרכים (7 מושבים)
צילום: אלי שאולי

7. לעבודה   
לקסוס LM מתעורר בשקט, יכול לנוע תחילה על חשמל בלבד והשילוב של מנוע הבנזין בהמשך לרוב בלתי מורגש. מה שכן מורגש וכמעט בכל האצה הוא רעש המנוע – וזה נשמע גם מאחור. הביצועים אינם יוצאי-דופן – משך ההאצה ל-100 קמ"ש 8.7 שניות, המהירות המרבית 190 קמ"ש – אבל הם נאותים לכלי כזה שמשקלו 2420 ק"ג.

המיניוואן המגודל מסוגל לטפס למהירויות גבוהות, אבל אינו מושך לכך – עקיפות, האצות ביניים ממושכות ובייחוד עליות, יביאו לרעש מנוע מופרז ולא הולם. עם זאת, בשיוט נינוח כשהמנוע בסל"ד נמוך הרכב מערך ההנעה שקט.

צריכת הדלק נאה לרכב ששוקל קרוב לשלושה טון בעומס מלא. 10.8 ק"מ/ל' במסלול מגוון, 13 ק"מ/ל' בשיוט נינוח.

לקסוס LM – מבחן דרכים (7 מושבים)
צילום: אלי שאולי

8. למרות הכל, מידות טובות
למרות ההופעה המגודלת של הרכב, ממדיו בכל זאת אינם חריגים ביחס למיניוואנים גדולים אחרים, ולא קשה לנוע אתו בעיר. כושר התמרון נאות ורדיוס הסיבוב, 11.8 מטרים, אינו ענק, הראות טובה והמצלמות ההיקפיות מסייעות. ועדיין כניסה לחניות מקורות שאינן גבוהות מלחיצה. הרכב שופע התרעות (קרבה ומהירות) מציקות עד שנוטים להתעלם מהן, וההיסטריה של מערכות הבטיחות גולשת לנטייה לבלימה עצמאית בזחילות חניה לאחור. קצת מבהיל.

בכל הקשור לנוחות הנסיעה, יש ויש. בעיר הרכב נוח ונעים, כל עוד פני הכביש אינם מאתגרים, אבל שיבושים בינוניים וגדולים מורגשים, לפעמים מדי, וגם פסי האטה עלולים לאתגר ולגרום לנדנוד.

לקסוס LM – מבחן דרכים (7 מושבים)
צילום: אלי שאולי

מחוץ לעיר נוחות הנסיעה משתפרת באופן משמעותי. באופן נדיר, אחד ממצבי הניהוג הוא 'נוחות מאחור', ומצב זה אמור להביא למיתון התנודות על ציר האורך בהאצה ובבלימה, למקרה ששכחנו מי חשוב כאן (ואיפה הוא יושב). כאשר הרשו לי לשבת מאחור לא חשתי בהבדל של ממש, אבל נסיכים אמיתיים ירגישו. רעשי הרוח והכביש סבירים בדרכים הבין-עירוניות. עם זאת הרגישות לרוח צד מורגשת בנסיעות מהירות והיציבות הכיוונית אינה מבריקה.

היכולת הדינמית טובה ומעניקה ביטחון לנהג, גם הודות להנעה הכפולה בזכות המנוע החשמלי מאחור המוסיף ליציבות. עם זאת בהינתן המשקל הכבד וכיול המתלים, הרכב רוכן בפניות תחת עומס והוא נע על ציר האורך. בנהיגה מהירה ממש על כבישים שאינם מושלמים, הרכב נע מדי על גלי כביש חדים. רוח חזקה הפוגעת היישר במשטח הצד הגדול של הרכב תשפיע גם על היציבות הכיוונית. ההגה קל מדי במצב רגיל, משקלו טוב יותר ב'ספורט', ופעולתו צפויה עם הפניית הרכב. פעולת הבלמים אינה חדה או עוצמתית אבל לרוב צפויה, ובמצבי קיצון הדיוק נפגע.

לקסוס LM – מבחן דרכים (7 מושבים)
צילום: אלי שאולי

ד. סיכום הדברים

9. LM – לחשובים מאוד
אין דגמים כמו לקסוס LM בארץ. זה אינו מיניוואן גדול ורגיל למשפחה, גם לא מתחרה בוואן המהודר של מרצדס. לכן, תשובה על השאלה המתבקשת: "האם כמעט 900,000 שקלים אינו מחיר מופרז למיניוואן?". סיבה אחת היא שברכב זה לא מדובר בביצועים מרשימים של חטיבת הכוח הרועשת, או להתנהלות דינמית מבריקה. בכל הקשור לאלה, מכוניות פאר ודגמי פנאי ענקיים של מותגי יוקרה, גם של לקסוס, ישאירו את LM מאחור. 

העניין הוא שברכב זה כן מדובר במרחב, עושר, פאר ופינוק ברמה ובאיכות אחרים שאינם מיועדים לנהג אלא לנוסעים מאחור – בין אם מדובר בבעלים שרכשו אותו ושכרו נהג, בין אם מדובר ברכב הסעות ללקוחות נכבדים מאוד. זה כאמור, מביא עמו מושבים ומרחב ברמה של מטוס פרטי המתאים לבעלי הון, אורחים חשובים (ובימים מסוימים גם לילדי). יהיו אולי ראשי מדינות שיאהבו אותו בגלל אותו מרחב נכבד (יותר מאשר באודי A8, למשל).

זהו רכב שנועד להעניק חווית הסעה נדירה ועשירה והוא פונה רק למתי מעט, גם בגלל המחיר, לא רק.

לקסוס LM – מבחן דרכים (7 מושבים)
צילום: אלי שאולי

------------------------------------------------------------------------

ההיצע
לקסוס LM מוצע בשתי גרסאות-מרכב/רמות-אבזור. ל'טאקומי' שנבחנה ומחירה 890,000 שקלים, שבעה מושבים, ולזו תאורת לד אדפטיבית, חישוקי "19, גג זכוכית, מצלמות היקפיות, מפתח חכם; תפעול חשמלי לדלת האחורית, דלתות הצד, ההגה, הווילונות והמושבים – שלארבעת הקדמיים אוורור וחימום; לשניים המרכזיים גם עיסוי ואפשרות השטחה – בקרת אקלים ארבעה-אזורית ופתחי מיזוג בשורה השלישית, צג מגע "14, תצוגה עילית, מערכת שמע של מרק לווינסון.

ל-'VIP', שמחירה 1,058,000 שקלים, בעיקר שני מושבים בלבד מאחור, צג ענק "48 לנוסעים מאחור המשמש גם כמחיצה, תא מקורר, מערכת שמע משודרגת.


לקסוס LM – מבחן דרכים (7 מושבים)
צילום: אלי שאולי

*פורסם לראשונה ב- 1/1/2024 - נוסף וידאו.