גניבות הרכב ב-2025: ההיברידיים מככבים אצל הכנופיות, החשמליות בירידה
דו"ח פוינטר מצביע על קיטון כולל בניסיונות גניבה לעומת 2024, אך גם על היפוך מגמה ברבעון הרביעי, עלייה חדה בדו־גלגלי ובהיברידיות ושינוי במפת האזורים
שנת 2025 הסתיימה בירידה של 18 אחוז בניסיונות גניבה וגניבות כלי רכב בישראל לעומת שנת 2024, כך עולה מסיכום פעילות המערך המבצעי של פוינטר. מדובר בירידה הראשונה לאחר ארבע שנים רצופות של עלייה, מאז תקופת הקורונה. עם זאת, נתוני הרבעון הרביעי מציגים תמונה שונה לחלוטין, עם עלייה של 25 אחוז בניסיונות גניבה וגניבות לעומת הרבעון השלישי של השנה.
בפוינטר מסבירים כי הירידה השנתית נובעת משילוב של המצב הביטחוני במהלך השנה, פעילות אינטנסיבית של כוחות הביטחון, הידוק האכיפה באזורי גבול וצמצום חדירת שוהים בלתי חוקיים. מנגד, ברבעון האחרון של השנה נרשמה חזרה לפעילות מוגברת, על רקע ירידת המתח הביטחוני והפחתת רמת האכיפה.
אילן גולדשטיין, מנכ"ל פוינטר, מציין כי "לאחר ארבע שנות עלייה חדה בשיעור הגניבות, השנה הנוכחית מסמלת ירידה מתונה בניסיונות הגניבה, אך עדיין מדובר במספרים גבוהים. כבר ברבעון הרביעי חזרנו למגמת גידול שככל הנראה תימשך גם בשנת 2026".
שינוי בסוגי הרכב הנגנבים
פילוח לפי סגמנטים מצביע על שינוי הדרגתי בהרכב כלי הרכב שנגנבים. קרוסאוברים ורכבי פנאי על סוגיהם מהווים בשנת 2025 כ-31 אחוז מסך ניסיונות הגניבה, לעומת 38 אחוז בשנת 2024, ירידה של 18 אחוז. רכבים חשמליים ירדו ל-4 אחוז בלבד מסך המקרים, לעומת 8 אחוז בשנה הקודמת, קיטון של 50 אחוז.
לעומתם, רכבים היברידיים רשמו עלייה בשיעור תלול ומהווים 22 אחוז מניסיונות הגניבה, לעומת 18 אחוז בשנת 2024, גידול של 20 אחוז. רכבים פרטיים עם מנועי בעירה פנימית שמרו על שיעור דומה של כ-14 אחוז. רכבים מסחריים ירדו ל-6 אחוז לעומת 8 אחוז בשנה הקודמת, בעוד משאיות מהוות 3 אחוז מכלל המקרים, ללא שינוי.
הדו־גלגלי בולט במיוחד: אופנועים וקטנועים מהווים 18 אחוז מניסיונות הגניבה בשנת 2025, לעומת 10 אחוז בלבד ב־2024, עלייה של 80 אחוז בתוך שנה אחת.
לאן נודדים הגנבים
גם בפריסה הגאוגרפית חלו שינויים מסוימים. תל אביב ממשיכה להוביל במספר ניסיונות הגניבה עם 35 אחוז מהאירועים, אך מדובר בירידה לעומת 41 אחוז בשנת 2024. אזור השרון ירד ל-17 אחוז, ואזור המרכז כולו ירד ל-32 אחוז לעומת 41 אחוז בשנה הקודמת.
מנגד, אזור הדרום רשם עלייה חדה והגיע ל-18 אחוז מסך ניסיונות הגניבה, לעומת 9 אחוז בלבד ב-2024. ירושלים והסביבה רשמו זינוק ל-7 אחוז, יותר מכפול מהשנה הקודמת. שלוש הערים הבולטות בשנת 2025 הן תל אביב, פתח תקוה וירושלים, לעומת תל אביב, פתח תקוה וכפר סבא בשנת 2024.
פילוח לפי שנת מודל מראה כי כלי רכב משנת 2021 הם המבוקשים ביותר, עם 18 אחוז מסך ניסיונות הגניבה. אחריהם דגמי 2022 עם 16 אחוז, דגמי 2023 עם 14 אחוז ודגמי 2024 עם 13 אחוז. דגמי 2020 מהווים 11 אחוז נוספים.
שיטת הגניבה המרכזית נותרה שכפול מפתח באמצעות חיבור לשקע OBD, המהווה כמעט מחצית מסך המקרים, עלייה של 4 אחוז לעומת 2024. תקיפות אלימות הכוללות החלפת מחשב הרכב מהוות 28 אחוז מהמקרים, שימוש במשכפלים אלחוטיים 10 אחוז, גניבת מפתחות מבית הלקוח וגניבה בידי מורשה 6 אחוז כל אחת. שוד וגניבת רכב מונע מהווים אחוז אחד בלבד, ללא שינוי.
גולדשטיין מסכם כי "שוק הגניבות מגיב ומחקה את שוק הרכב עצמו. הירידה בגניבות רכבים חשמליים והעלייה בגניבות רכבים היברידיים משקפות במידה רבה את מה שקורה בשוק הרכב החדש בישראל".
כתבות אחרונות
-
ניר בן טובים , 28/12/2025 -
ניר בן טובים , 28/12/2025איתות מסיאט: אחריות של עד 8 שנים בשוק אסטרטגי
-
אלי שאולי, 28/12/2025התכניות של MG ל-2026 בישראל
-
יואל שוורץ, 28/12/2025טסלה מודל 3 המחודשת - מבחן דרכים (לונג ריינג׳, הנעה אחורית)
-
ניר בן טובים , 25/12/2025חורף, טווח והאמת על רכב חשמלי
-
מערכת אוטו, 25/12/2025רכבי הסלבס: במה נוהגים רותם סלע וליאור רז?
-
קינן כהן, 25/12/2025BYD סיליון 5 פלאג אין: מבחן דרך
-
יואל פלרמן, 25/12/2025מבחן בטיחות למסחריות – משפרים ומשתפרים
-
שרון ביידר, 25/12/2025השרה רגב שומרת על לקוחות היוקרה