מבצע חדש, ניידת חדשה: טויוטה קורולה קרוס

טויוטה קורולה קרוס מצטרפת לצי ניידות התנועה במסגרת מבצע אכיפה לאומי עם תקציב של 50 מיליון שקלים ומיקוד בעבירות המסוכנות ביותר להבנתם. השרה רגב מבטיחה ענישה כבדה - 10,000 שקל קנס למי ששולח מסרון בזמן נהיגה

באירוע שהושק כ“מבצע חירום לאומי”, המשטרה הציגה בתחילת השבוע את טויוטה קורולה קרוס שתצטרף לניידות התנועה כבר בתקופה הקרובה.

מדובר בחלק מגל רכש שנועד להגדיל את הנוכחות בכבישים ולהטמיע מערכות אכיפה חדשות. לפי משרד התחבורה, המבצע נתמך בתקציב של חמישים מיליון שקלים ויכלול קליטה של עשרות ניידות. שרת התחבורה מירי רגב אמרה כי “מדינת ישראל לא תהיה עוד גן עדן לעברייני תנועה”, והדגישה שהמהלך מתחיל לפעול מיידית, כאשר בין היתר הבטיחה ענישה מחמירה במיוחד - קנס של 10,000 שקל לכל נהג שנתפס שולח מסרון בזמן נהיגה. 

הקורולה קרוס מצטרפת למספר דגמים שכבר פועלים ביחידות התנועה הארציות; קיה סורנטו מופעלת בסיורים בין עירוניים ובפריסה רחבה, טויוטה ראב4 משמשת לאכיפה בצירים עירוניים ובכבישים ראשיים. סקודה סופרב ומאזדה 6 פועלות כניידות סמויות בעיקר באכיפת מהירות ובפעילות יזומה. יונדאי טוסון מופעלת בכבישים מהירים, ויחידות נוספות בסיור כגון טויוטה קאמרי, סאנגיונג (KGM) רקסטון ועוד. בנוסף, רכבים חשמליים מסוג BYD אטו 3 משמשים למשימות תמיכה שאינן דורשות פעילות מבצעית מלאה. זאת כאמור, לצד חטיבת האופנועים של המשטרה.

התוכנית עצמה, ממוקדת בשלוש עבירות עיקריות: מהירות מופרזת, שימוש בטלפון בזמן נהיגה ואי ציות לרמזורים. הניידות החדשות יופעלו על בסיס ניתוח נתונים משותף למשטרה ולרלב״ד, וישולבו בהן מערכות מהירות ממוצעת, מצלמות מתקדמות ומערכות ניטור בזמן אמת. חברת בקרה תפקח על מיקום הניידות ועל שעות הפעילות כדי לוודא שהאכיפה מחולקת בצורה יעילה.

המשטרה מעריכה כי המבצע, כאשר כל קצוותיו יחוברו (כולל החברות שאמונות על פיקוח ובקרה), יוביל לעלייה ניכרת בשעות האכיפה ויחזק את הנוכחות בצירים שהוגדרו כמוקדי סיכון. ניצב לוי הדגיש כי “המאבק בקטל בכבישים הוא משימה לאומית שמתקיימת רק בשותפות מלאה, ואנו נערכים לייצר שינוי אמיתי בשטח”. רק נזכיר, כי השנה נהרגו בכבישים 421 בני אדם. ביולי האחרון, פורסם דוח של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, לפיו מספר ההרוגים בשנת 2024 הסתכם ב-439 בני אדם - הנתון הגבוה ביותר מזה 17 שנים. 

WhatsApp Image 2025-12-01 at 12.48.11.jpeg

צילום: משטרת התנועה

נשמע מוכר?

לפי נתוני ה-OECD ישראל נמצאת בשנים האחרונות סביב רמה של כשלושה עד ארבעה הרוגים לכל מאה אלף תושבים, נתון שממקם אותה מתחת לממוצע המדינות המובילות.

המדינות החזקות ביותר בתחום הבטיחות, בהן נורווגיה שוודיה ושוויץ, נמצאות סביב שניים עד שלושה הרוגים למאה אלף תושבים. לעומתן מדינות שהיו בעבר במצב דומה לישראל הצליחו להפחית באופן תלול את שיעורי הקטל: פורטוגל ירדה בתוך שני עשורים מכ-12 הרוגים למאה אלף תושבים לכ-5 בלבד, יוון ירדה מ-15 ל-8, ואירלנד ירדה מ-11 ל-3.

בכל המקרים האלו הטיפול בתאונות הדרכים לא נבע בהכרזות מפוצצות מחשיבות עצמית אלא מתוך הבנה של בעיה שורשית: הקטנה עמוקה ומשמעותית התקבלה רק כאשר הונהגה תוכנית רב שנתית מהודקת שכללה תשתיות חדישות, אכיפה רציפה וחינוך נהגים חדשים - לא מבצעי אכיפה מוגבלים בזמן, בואכה ערב מסע בחירות, קל וחומר עם חילוקי דעות קשים בין המשרדים לגבי תקציבים וחלוקתם.

ולכן, ולמרות הרחבת הצי והחיזוק הטכנולוגי, ניסיון העבר בישראל מראה שמבצעי אכיפה קצובים בחודשים מניבים תוצאות כאלה -זמניות בלבד. ללא שדרוג תשתיות, רפורמות לנהגים חדשים ומדיניות קבועה, לא צפוי כאן שינוי או בשורה. הקורולה קרוס והניידות החדשות עשויות לשפר את יכולת האכיפה - בעיקר משום שיש צורך בנוכחות מוגדלת שלהן ושל השוטרים בכביש, אבל מהלך יסודי ידרוש תכנון הרבה יותר משכנע ובעיקר יהיה תלוי בעתיד בהסכמות רחבות בין הגופים הממשלתיים וגופי האכיפה.


Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.