דו"ח חדש: איפה נגנבים הכי הרבה רכבים?

נתוני הרבעון השני מגלים ירידה ארצית קלה, אך עלייה חדה באזורים מפתיעים. וגם – השיטה שהגנבים הכי אוהבים

המערך המבצעי של פוינטר מסכם את הרבעון השני של שנת 2025 עם ירידה של עשרה אחוזים בניסיונות גניבה ובגניבות רכב לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הירידה נמשכת גם ביחס לרבעון הראשון של השנה, ככל הנראה בעקבות השפעות ישירות של המצב הביטחוני, הכוללות נוכחות מוגברת של כוחות אכיפה לאורך הגבולות, הידוק אבטחה בגדרות, הגבלת תנועת פלסטינים וכן פעילות ממוקדת בערים ובכפרים הפלסטיניים. 

לצד המגמה החיובית נרשם ממצא מטריד במיוחד: העיר פתח תקווה מככבת כזירה המרכזית לגניבות רכב בישראל ברבעון זה עם 15% מכלל ניסיונות הגניבה והגניבות – פי שניים וחצי לעומת הרבעון השני של 2024 וגידול של 36% לעומת הרבעון הקודם.

תל אביב ממוקמת שנייה עם 13%, ירידה של 28% לעומת השנה שעברה, אך כמעט ללא שינוי לעומת הרבעון הראשון. ירושלים מדורגת שלישית עם שמונה אחוזים – עלייה של 60% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. נתניה ובאר שבע תורמות כל אחת חמישה אחוזים לנתוני הגניבות וראשון לציון ארבעה אחוזים.

1710410צילום: פוינטר

בתוך כך, הדו-גלגלי חוזר למרכז תשומת הלב עם עלייה חדה במיוחד: גידול בשיעור של 75% בגניבות אופנועים וקטנועים לעומת הרבעון השני של 2024. כיום מדובר ב-14% מכלל ניסיונות הגניבה, זינוק משמעותי ביחס לשמונה אחוזים בלבד ברבעון המקביל אשתקד.

כפי שנהוג בשנים האחרונות, פיזור זמני הגניבות נמתח לאורך כל שעות היממה. אם בעבר מרבית ניסיונות הגניבה התרחשו בשעות הקטנות של הלילה, הרי שכיום הגנבים פועלים גם באמצע היום ללא חשש, מה שמעיד על שיטת פעולה ממוסדת ונועזת יותר, כלומר מאורגנת על ידי כנופיות וארגוני פשיעה עם מימון רב וציוד מתוחכם. 

שיטות

שכפול מפתח באמצעות חיבור לשקע OBD נותר שיטת הגניבה הנפוצה ביותר, ומשמש בכמעט מחצית מהמקרים שנרשמו ברבעון האחרון. השיטה כוללת קידוד מפתח חדש ומחיקת הקוד של המפתחות המקוריים. שיטות נוספות כוללות תקיפה אלימה והחלפת מחשב רכב שמאפיינת 20% מהמקרים, שימוש במשכפל אלחוטי 11%, גניבת מפתחות מבית הלקוח ("דאבל") עשרה אחוזים, גניבה על ידי מורשה שקיבל מפתח חוקי תשעה אחוזים ושוד של רכב מונע אחוז אחד מהמקרים בלבד.

1710409צילום: פוינטר

מבחינת התפלגות גניבות לפי אזורים, אזור המרכז ממשיך להוביל עם 35% – ירידה של עשרה אחוזים לעומת התקופה המקבילה אשתקד. השרון רושם עלייה ל-13%, הדרום נמצא בירידה קלה ל-12%, אזור השפלה נותר יציב עם 25%, אזור הצפון רושם שלושה אחוזים בלבד לעומת ארבעה בעבר, וירושלים כמעט ללא שינוי עם שמונה אחוזים.

רוצים חדש

כאשר בוחנים את שנת המודל של כלי הרכב שנגנבו, מתברר כי דגמים משנת 2021 הם הנפוצים ביותר עם 18% מכלל המקרים. אחריהם כלי רכב משנות 2022 ו־2023 עם 13% עד 16%, כלי רכב משנת 2024 מהווים 11% וכלי רכב מדגם 2019 בולטים במיוחד בזינוק של 117% לעומת הרבעון הראשון של השנה.

בהתפלגות לפי סוגי רכב, ג'יפונים ורכבי פנאי ממשיכים להוות נתח מרכזי של 43% אחוזים מכלל ניסיונות הגניבה – ללא שינוי משמעותי. כלי רכב חשמליים רושמים ירידה לנתח של ארבעה אחוזים בלבד, רכבים היברידיים מהווים 17%, רכבים פרטיים עם מנועי בנזין או דיזל עומדים על עשרה אחוזים, רכבים מסחריים ירדו לשבעה אחוזים לעומת 12% ברבעון הקודם, משאיות מהוות שלושה אחוזים וכלי צמ"ה שני אחוזים – הכפלה לעומת הרבעון הקודם. 

Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.