מסתמן: הרכב החשמלי לא יתייקר ב-2026
האוצר מעלה מסים ומצמצם הטבות, אך השוק מוצף רכבים ותחרות חריפה שומרת על המחירים. גם רפורמת שווי השימוש ברכב צמוד, נגנזה ברגע האחרון
משרד האוצר פרסם את מתווה המסים החדש לשוק הרכב, שייכנס לתוקף בתחילת 2026. לפי ההחלטה, מס הקנייה על רכבים חשמליים יעלה מ-45% ל-52%, ותקרת ההטבה במס הירוק תופחת מ-35 אלף שקל ל-30 אלף. על פניו מדובר בצעד שמכביד על התחבורה החשמלית בישראל, אך לפי גורמים בענף – הצרכנים כמעט שלא ירגישו את ההשפעה.
יבואני הרכב כבר נערכים לספוג חלק מהמס החדש כדי לשמור על קצב המכירות, על רקע תחרות עזה בין המותגים והיצע גדול מהביקוש. בנוסף, אלפי רכבים שכבר נרכשו מראש בשיעורי המס הישנים צפויים להימכר גם במהלך 2026, מה שימנע קפיצה ממשית במחירים לציבור.
שווי השימוש נשאר קפוא
האוצר בחר שלא לגעת באחד הנושאים הרגישים ביותר - שווי השימוש על רכבים צמודים. במשך חודשים נדונה האפשרות לשנות את גובה המס שמשלמים עובדים שמקבלים רכב מהחברה, בעיקר בכל הנוגע לרכבים חשמליים והיברידיים נטענים.
בתכנון המקורי נשקלה הפחתה בהטבה לרכבי פלאג-אין והעלאה במס לרכבים חשמליים מלאים, כדי לצמצם את הפערים בין הקבוצות. אלא שבסיום הדיונים ירדה ההצעה מהפרק. גורמים במשרד האוצר מאשרים כי ההחלטה התקבלה “מלמעלה”, מחשש לפגיעה בעובדים שהצטיידו בשנתיים האחרונות ברכב חשמלי או פלאג-אין, מהלך שיכול היה להפוך למוקד פוליטי רגיש, קל וחומר ערב בחירות.
נכון לעכשיו, גובה ההטבה נותר על כ-0.56% מערך הרכב לחודש לדגם היברידי, כ-1.13% לפלאג-אין וכ-1.35% לרכב חשמלי מלא. תבוצע רק התאמה מדדית קלה, אך לא שינוי מבני. באוצר רומזים כי תידרש “התאמה תקציבית” בהמשך השנה, רמז לכך שהנושא עשוי לשוב לשולחן אחרי הבחירות.
מדיניות שמדברת ירוק, נושמת מס
הרפורמה החדשה ממחישה את הפער שבין ההצהרות על “תחבורה נקייה” לבין הצעדים הכלכליים בפועל. מצד אחד המדינה מעלה מסים ומצמצמת הטבות; מצד שני, היא מוותרת על עדכון מנגנונים מבניים מתוך שיקול פוליטי מובהק. התוצאה, מדיניות זהירה מדי, שמשאירה את השוק בחוסר ודאות מתמשך.
לפי נתוני יבואני הרכב ורשות המסים לרבעון השלישי של 2025, חלקם של הרכבים החשמליים מכלל המסירות ירד לכ-17%, לעומת כ-24% בשנת 2024. באוצר מסבירים שמדובר בהתייצבות טבעית לאחר תקופת גאות, אך גורמים בענף רואים בכך סימן ברור לפגיעה באמון הציבור במדיניות לטווח ארוך ולחוסר עקביות בתמריצים.
מבט קדימה
למרות העלאת המסים והצמצום בהטבות, המחירים צפויים להישאר יציבים. מלאים גדולים, תחרות גבוהה ושיקולים פוליטיים מונעים זעזועים חדים בשוק. הרכב החשמלי אולי כבר לא נהנה מההטבות של פעם, אבל גם לא יתייקר - לפחות כל עוד הממשלה ממשיכה לנהל את התחום בזהירות של קמפיין ולא של רפורמה.
בהערת שוליים, נכון לעכשיו, מס הנסועה נמצא בשלב גיבוש ראשוני בלבד, ללא החלטה רשמית או לוחות זמנים ברורים. באוצר בוחנים מודל גבייה לפי מרחק נסיעה שנתי, בהיקף מוערך של כ-15 אגורות לקילומטר, אך אין הסכמה על מנגנון המדידה או על סוגי הרכב שייכללו. המהלך נועד לפצות על הירידה בהכנסות ממסי דלק, אך הוא מעורר התנגדות ציבורית ופוליטית חריפה, בעיקר בשל החשש לפגיעה בנהגים בפריפריה. בשלב זה מדובר ביוזמה כלכלית “על הנייר” בלבד, שטרם תורגמה להצעת חוק או החלטת ממשלה מחייבת.
כתבות אחרונות
-
שרון ביידר, 04/12/2025עד 120 - קשישות בנות 100 בכבישי ישראל
-
מערכת אוטו, 04/12/2025רכבי הסלבס: במה נוהג ערן זהבי?
-
איתי שטיינברג, 04/12/2025שברולט סילברדו EV – מבחן דרכים
-
ניר בן טובים , 04/12/2025מכונית הספורט של קיה חוזרת?
-
ניר בן טובים , 04/12/2025ויכוח על חניה הסתיים ב"אתה רוסי מסריח" - ופיצוי של אלפי שקלים
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פריסבי מקבלת זיכיון לשיווק צ'רי באוסטריה
-
ניר בן טובים , 03/12/2025מרצדס נדירה הוחרמה מספורטאי אולימפי
-
ניר בן טובים , 03/12/2025סערה ביגואר לנד רובר: מעצב העל פוטר; המהלך האסטרטגי נעצר
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פורד מהמרת על ברונקו פלאג אין לאירופה