עד 120 - קשישות בנות 100 בכבישי ישראל
בדקנו ברישומי משרד התחבורה מי המכוניות הוותיקות ביותר שנעות על כבישי ישראל. תתפלאו לשמוע אבל יש לא מעט כאלו. אלו כמה מהמעניינות יותר
אחת התופעות שאי אפשר להישאר אדיש אליהן היא רכישה ותחזוקה של רכבי אספנות. רכבים אלה מגיעים למעמדם בישראל באמצעות שתי דרכים עיקריות: הראשונה היא לאתר רכב משומש שנמכר בעבר ללקוח ישראלי, והשנייה היא ייבוא אישי של רכב אספנות מחו"ל. יש רכבים יפיפיים במצב מעולה שהם סוג של מוצג היסטורי פועם עם דוגמאות מכל מה שהיה למאה הקודמת להציע. אנחנו הלכנו והבאנו כמה דוגמאות של מכוניות קשישות בנות כמעט 100 או יותר שמקשטות חניונים של אנשים מיוחדים.
-
שנות ייצור
1908-1927
-
מספר היחידות שיוצרו
15,000,000
-
מחיר בסיס
525 דולר
פורד מודל T משנת 1919
הפורד מודל T, המכונה "טין ליזי", היא המכונית שהפכה את הרכב לנגיש להמונים ונחשבת לאחת המכוניות המשפיעות ביותר בהיסטוריה. היא הוצגה לראשונה ב-1 באוקטובר 1908 והייתה בייצור רצוף במשך 19 שנים - עד 26 במאי 1927. ב-1919, השנה של המכונית הספציפית הזו, כבר יושמו שיפורים רבים: מנוע 2.9 ליטר בהספק 20 כ"ס משודך לתיבת הילוכים פלנטרית עם שני הילוכים, שלדת פלדה קלה ומערכת חשמל בסיסית.
פורד יצרה בשנת 1919 בלבד מעל למיליון יחידות זהות של ה-T כשמחירה הצליח להגיע לשפל יחסי של 525 דולר לדגם רודסטר בסיסי. בסך הכול יוצרו כ-15 מיליון יחידות מכל הדגמים של מודל T בין השנים 1908 ל-1927, מספר שנשבר רק בשנות ה-70 על ידי החיפושית של פולקסווגן.
-
נפח מנוע
5.8 ליטר
-
הספק
75 כ"ס
-
מהירות מירבית
130 קמ"ש
סטודיבייקר Big Six משנת 1926
ה- Big Six של סטודיבייקר מדגם EP שיוצר בין 1925 ל-1926 היה אחד מדגמי הדגל של החברה האמריקאית הוותיקה מסאות' בנד, אינדיאנה. חברה שעסקה עד תחילת המהפכה המוטורית ביצור כרכרות. המכונית הייתה מצוידת במנוע ששה צילינדרים בטור בנפח מרשים של 5.8 ליטר שייצר 75 כ"ס ב-2,400 סל"ד שנחשב חזק לאותה תקופה. סטודיבייקר פיתחה מוניטין של יצרנית מכוניות איכותיות וחזקות במיוחד, והדבר בא לידי ביטוי בכך ששריפים במחוזות רבים באריזונה העדיפו לנסוע ב-Big Six בשל עמידותן בכבישים קשים ויכולתן להגיע למהירויות של עד 130 קמ"ש.
המכונית הוצעה במגוון גרסות מרכב והייתה זמינה עם בסיסי גלגלים של 120 או 127 אינץ' כלומר, 305 או 332.5 ס"מ. פרט מעניין: בתערוכת הרכב של ניו יורק ב-1924 הציגה סטודיבייקר Big Six משנת 1918 שעברה מעל 800,000 קילומטרים – עדות לאמינות שלה, דבר שלא היה מובן מאילו לגבי מכוניות באותן שנים.
-
היקף יצור
40 יחידות
-
שווי מקורית
4.5-7 מיליון דולר
-
טווח מחירי רפליקה
10-25 אלף דולר
רפליקת מרצדס 1929 SSK – חיקוי אמריקני לאגדה מוטורית
ה-SSK המקורית של מרצדס בנץ, שפרדיננד פורשה הביא לעולם, היא רכב קיצון שממנו יוצרו כ-40 דוגמאות בלבד. בזמנו, הרכב היה פסגת ההנדסה הגרמנית של שנות ה-20. עם מרכב רודסטר סופר-ספורטיבי על בסיס גלגלים קצר, מכאן ה-K בשמה, שהוא קיצור ל-Kurz, מצויד במנוע ששה צילינדרים ענק בנפח 7.1 ליטר עם סופרצ'ארג'ר שהעניק לה 200-300 כ"ס והגיע למהירות שיא של כ-190 קמ"ש, הישג אדיר לזמנו שהפך אותה לכוכבת מרוצים ולסמל יוקרה נדיר. נכון להיום – שווי המכונית המקורית נאמד בכ-4.5 מיליון דולר, בהתאם למצבה, מכונית במצב תצוגה יכולה להגיע גם ל-7 מיליון דולר.
בישראל ניתן למצוא רפליקה מסוג Gazelle, שכפול אמריקאי מפיברגלס על בסיס שלדה מודרנית ומנוע צנוע בנפח של 1.6 או 2.4 ליטר של שברולט או פורד ואחרים , בהספק של 80-90 כ"ס. פתרון מושלם למי שרוצה את המראה ללא התג המחיר - האחות הגדולה והנדירה אמנם שווה מיליונים, אך בשוק האספנות הישראלי, גם לרפליקות של אגדות יש מקום של כבוד בלב ובחניה. למי שמעוניין, העלות של הרפליקה של ה-SSK כצפוי צנועה יותר ונאמדת בכ-10-25 אלף דולר בהתאם למצב הרכב.
כתבות אחרונות
-
שרון ביידר, 04/12/2025עד 120 - קשישות בנות 100 בכבישי ישראל
-
מערכת אוטו, 04/12/2025רכבי הסלבס: במה נוהג ערן זהבי?
-
איתי שטיינברג, 04/12/2025שברולט סילברדו EV – מבחן דרכים
-
ניר בן טובים , 04/12/2025מכונית הספורט של קיה חוזרת?
-
ניר בן טובים , 04/12/2025ויכוח על חניה הסתיים ב"אתה רוסי מסריח" - ופיצוי של אלפי שקלים
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פריסבי מקבלת זיכיון לשיווק צ'רי באוסטריה
-
ניר בן טובים , 03/12/2025מרצדס נדירה הוחרמה מספורטאי אולימפי
-
ניר בן טובים , 03/12/2025סערה ביגואר לנד רובר: מעצב העל פוטר; המהלך האסטרטגי נעצר
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פורד מהמרת על ברונקו פלאג אין לאירופה