איפה הכסף? הדולר נחלש אבל מחירי המכוניות מטפסים

הדולר נחלש השנה ב-11% אבל רוכשי הרכבים לא נהנים מהחגיגה. היבואנים שומרים על המחירון ומנסים להיות תחרותיים באמצעים אחרים, למרות יכולת הוזלה דרמטית בזכות התחזקות השקל 

לפני הסיפור המרכזי, בואו נניח את היסודות לאחת הבעיות המרכזיות של שוק הרכב המקומי - הסיבה העיקרית לעלות הגבוהה של מכוניות חדשות בישראל היא המיסוי על כלי רכב. בסיס התמחור של כלי רכב לצרכן נגזר קודם כל משווי ה-CIF (ראשי תיבות של עלות המוצר כולל שילוח והובלה) שמדווח היבואן. לאחר מכן, שיעור המס המלא על כלי רכב משתנה מעט בהתאם למס יוקרה או מיסוי ירוק, אך באופן כללי כולל את מס הקניה + מע"מ על הסכום הכולל. כלומר, על מנת להבין את מחיר המכונית שלכם, אנחנו צריכים בשלב הראשון לפרק את תג המחיר הזה למרכיביו.


כך למשל על רכב בנזין שעלות ה-CIF שלו היא 100 אלף שקל, נשלם מס קניה של 83% ואז לסכום הזה של 183 אלף ₪ נוסיף תשלום של 18% מע"מ על כל הסכום ואז עלות הרכב לצרכן תהיה 215,940 שקלים. אם מדובר ברכב חשמלי, הרי שכאן ב-2025 נשלם מס בגובה של 45% בלבד (עד לעליית המיסוי בחודש ינואר) ואת המע"מ בהתאם על כל הסכום, כך שהמחיר לצרכן יהיה 171,100 שקלים. 

677772_v3.png

צילום: יצרן

חשוב לציין שיבוא רכב לישראל הוא משימה מורכבת שדורשת מערכות יחסים עם יצרנים ברחבי העולם וטומנת בחובה סיכונים שונים בעקבות שינויים בכלכלת העולם וישראל. קורונה, מלחמה בישראל, מלחמה באוקראינה, מחסור עולמי בחומרי גלם, בשבבים, תנודות ביקוש כתוצאה ממיסוי בשווקים אחרים, שינוי במחירי התובלה הימית ושלל משתנים עשויים להשפיע דרמטית על הרווחיות של היבואנים. 


אחד הרכיבים שמשפיעים בצורה המהותית ביותר על שווי ה-CIF הוא שער המט"ח. בשנה האחרונה ראינו את השקל מתחזק אל מול הדולר וסל המטבעות בשיעור של כ-11%, בעוד שמול האירו, נרשמה התחזקות של כ-5%. די לשוחח בקצרה עם אנשים שטסו לאחרונה לחו"ל, על מנת שיוכלו לספר על ההשפעה הדרמטית של התחזקות השקל על מחירי הטיסות והמחיה בחו"ל לישראלים שמתרגמים את ההוצאות שלהם לשקלים, ששווים היום כאמור הרבה יותר. 

פורד ברונקו

צילום: יצרן

בגזרת יבואני הרכב שיודעים פעמים רבות להכריז על עליית מחירים בגלל עלייה של שערי המטבע, נשמרה דממת אלחוט בשנה האחרונה. בעוד הציבור בישראל נהנה מיבוא זול יותר בתחומים אחרים, בתחום הרכב טרם הגיעה הבשורה ולקוחות יבואני הרכב זוכים להנחות "מתחת לשולחן", הטבות מימון, מבצעים על רכבי אפס קילומטר ועוד, אך ירידה מהותית במחירון, לא נצפתה כמעט אצל אף יבואן. 


חשוב לציין, לא כל יבואן חשוף באותה מידה לאותם מטבעות, ובהתאם לניהול הסיכונים, הם מבצעים ומשלמים על הגנות שערי מט"ח שבמידה מסוימת מצמצמות את הרווח שלהם מירידת שערי המט"ח, אך באופן כללי, כל היבואנים בישראל נהנו השנה מהתחזקות דרמטית של השקל שלא תורגמה באמת לאולמות המכירה והמחירים שהם מציעים לציבור. 

אז כמה עולה מכונית חדשה בישראל?


העלות הממוצעת של מכונית חדשה בישראל עומדת היום על כ-200 אלף שקל. סימולציה פשוטה מראה לנו שמחיר ה-CIF במקרה של רכב בנזין או רכב חשמלי שונה באופן מהותי. CIF לרכב בנזין שעולה 200 אלף שקלים לצרכן יהיה כ-93 אלף שקל לעומת רכב חשמלי שה-CIF שלו יהיה כ-105 אלף שקלים. רוב כלי הרכב נרכשים בדולר אמריקני כך שערך ה-CIF שלהם יכל לרדת לכ-83 אלף שקלים לרכב בנזין וקצת פחות מ-94 אלף שקל לרכב חשמלי. במקרה כזה שהיבואנים היו מורידים את ערך ה-CIF החיסכון לצרכן היה כמעט כפול, בשל הוזלה של מס הקניה והמע"מ על הסכום הכולל. 


בסיכומו של דבר, בחישוב על פי המיסוי הנוכחי, גם המכונית החשמלית וגם מכונית הבנזין יכלו להיות מוזלות למחיר של כ-179 אלף שקלים, ללא פגיעה ברווח המקורי של היבואן. בחישוב פשוט, היבואנים מרוויחים בזכות התחזקות השקל מינימום של 4,000 שקלים עד 10,000 שקלים לכל מכונית שנמצאת בסביבת התמחור של 200 אלף שקל ללקוח. כמובן שככל ששווי הרכב גבוה יותר, כך היבואן נהנה יותר ממרווח פערי שערי המטבעות הזה.

OPEN.png

צילום: הדמיה

שתי הדוגמאות מראות כי התחזקות השקל מול הדולר אמורה הייתה לאפשר ירידה של אלפי שקלים במחירי הרכב לצרכן. אלא שבפועל ההנחה נשארת בקופות היבואנים. כל עוד המחירים אינם תואמים את השינויים האמיתיים בעלויות, הצרכן הישראלי ממשיך לממן מכיסו מרווחים שהולכים וגדלים עבור אותם כלי רכב בדיוק.


יבואני הרכב הם שחקנים חכמים בעולם היבוא ומטבע החוץ. באמצעות עסקאות פשוטות, הם יוכלו לקבע את שער השקל הגבוה וליהנות ממנו גם בעתיד, במידה ונראה התחזקות נוספת של השקל בעתיד, לא מן הנמנע שיותר ויותר לקוחות, ידרשו מהיבואנים לעדכן את המחירונים כלפי מטה ולא רק את המבצעים השונים שכבר היום ניתן למצוא אצל כל יבואן. 


Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.