כדאי לקנות חשמלית משומשת בשנה הבאה?
באירופה חשמליות מאבדות עשרות אחוזים מערכן בתוך שנים ספורות, בישראל השוק רק מתחיל להגיב
בזהירות, וגם בחשדנות הנדרשת, רכישת רכב חשמלי משומש הופכת בהדרגה משאלה תיאורטית להחלטה נפוצה, כמעט כמו בחירת רהיט חדש באיקאה למשל. באירופה מדובר כבר בשוק מבוסס, עם נפח עסקאות גדול ונתונים מצטברים שמאפשרים ניתוח מפוכח של ירידת ערך, אמינות ועלות שימוש. בישראל השוק צעיר יותר, אך הסימנים הראשונים מצביעים על תהליך דומה, גם אם בעיכוב מסוים ובקצב מתון יותר, חרף הנכונות לקלוט עשרות מותגים סינים שכבר מבלבלים את הציבור.
בבריטניה, אחד השווקים המתקדמים בתחום, נמכרו ברבעון אחד השנה הזו, כ-80,600 מכוניות חשמליות משומשות, עלייה של כ-44% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. כלומר חלקן מכלל שוק המשומשות מתקרב ל-4%, ועל פי גורמים בתעשיית הרכב באנגליה, זהו שלב שבו החשמלית מפסיקה להיות נתון מהשוליים והופכת למוצר יד שנייה לגיטימי, עם כללי תמחור הרבה יותר מסודרים.
שווי וערך, עמידות סוללה
הכוח המרכזי שמניע את שוק החשמליות המשומשות הוא ירידת ערך חדה. באירופה מדווחים גופי ליסינג ומימון על קיטון של מעל 50% בערך הדגם בתוך כשנתיים בדגמים מסוימים, בעיקר כאלה שנמכרו בהיקפים גדולים לציי רכב בשנים 2021–2023. היצע גדול, הורדות מחיר בדגמים חדשים וקצב פיתוח מהיר יצרו לחץ מתמשך על ערכי היד השנייה.
עבור הקונה, המשמעות כפולה. מצד אחד, ניתן לרכוש רכב מתקדם ומאובזר במחיר נמוך משמעותית ממחירו המקורי. מצד שני, לא כל הירידה בהכרח מאחורינו; דגם שנמצא עדיין באמצע עקומת השחיקה עלול להמשיך לאבד ערך, ולכן תזמון ומחיר הכניסה הם יחסית קריטיים.
החשש המרכזי של קונים נוגע למצב הסוללה, אך כאן הנתונים האירופיים מספקים תמונה מאוזנת יותר. בדיקות של אלפי רכבים בציי ליסינג מצביעות על ירידת קיבולת ממוצעת של כ-1.5% עד כ-2% לשנה. במרבית המקרים, גם לאחר מספר שנות שימוש, מצב הסוללה נותר מעל רף של 80% מהקיבולת המקורית. המסקנה אינה שסוללה אינה נושא טעון, אלא שהיא ניתנת למדידה. בשווקים בוגרים בדיקת מצב סוללה הפכה לחלק בלתי נפרד מעסקת יד שנייה. היעדר בדיקה כזו אינו סיכון טכנולוגי אלא פשוט רשלנות של הקונה.
יש הבדל בין סיני לאירופי?
באירופה כבר ניתן לזהות פערים בירידת הערך בין חשמליות ממוצא סיני לדגמים אירופיים וקוריאניים, אם כי הם אינם גורפים. בדגמים עממיים, חשמליות סיניות מציגות כיום ירידת ערך של כ-30% עד כ-40% בתוך כ-3 שנים, נתון דומה ולעיתים אף מתון יותר מחשמליות אירופיות מקבילות, שנעות בטווח של כ-35% עד כ-45%. הסיבה המרכזית לכך היא מחיר רכישה נמוך יותר מלכתחילה, שמצמצם את “נפילת הערך” היחסית.
לעומת זאת, בסגמנט היוקרה הפער עדיין בולט: דגמים סיניים יקרים מציגים לעיתים ירידת ערך של כ-45% עד כ-55% בתוך כ-3 שנים, בעוד דגמי פרימיום אירופיים אמנם נפגעים גם הם, אך נוטים להתייצב לאחר השחיקה הראשונית בזכות השורשים שלהם. המסקנה מהשוק האירופי היא שארץ המוצא חשובה פחות ממיצוב וממחיר הכניסה, וככל שהמותגים הסיניים צוברים ניסיון וביקוש, הפער בירידת הערך הולך וקטן.
השוק הישראלי: דפוסים ראשונים לפי דגמים
בישראל כבר ניתן לזהות הבדלים יותר מובחנים בין דגמים. יונדאי איוניק 5, שנמכרה חדשה במחירי פרימיום, מציגה כיום ירידת ערך של כ-45% עד כ-50% בתוך כ-3 שנים. עבור קונה יד שנייה מדובר בנקודת כניסה אטרקטיבית לרכב מתקדם מאוד, אך כזו שמחייבת הבנה שהשחיקה טרם הסתיימה בהכרח.
ג’ילי גיאומטרי C מציגה ירידת ערך מתונה יותר, סביב כ-25% עד כ-30% באותה תקופה. זהו דפוס שמזכיר יותר את שוק הרכב הכללי, עם ירידה ראשונית ולאחר מכן התייצבות יחסית.
BYD אטו 3, לפחות בשלב זה, שומרת על ערך טוב יותר, עם ירידה מתונה יחסית. הביקוש הגבוה והחדירה המהירה לשוק תומכים במחיר, אך ככל שהיצע המשומשות יגדל, גם כאן צפויה שחיקה קצת יותר מורגשת.
אקספנג G6 נמצא עדיין בשלב מוקדם מכדי להציג תמונת ירידת ערך מלאה, אך הסימנים הראשונים בשוק המקומי מצביעים על ירידה מתונה של כ-15% עד כ-20% בשנה הראשונה, בעיקר בדגמים שעלו לכביש בגל הראשון. מדובר בדפוס אופייני לדגמים חדשים יחסית, שעדיין נהנים מעניין גבוה אך חשופים לתחרות גוברת וללחץ מחירים מצד דגמים סיניים מקבילים. עבור קונה עתידי, המשמעות היא שהחלון האטרקטיבי לרכישה משומשת עשוי להיפתח מהר יחסית.
אירופה משנה יעד, וההשפעה מחלחלת
כמובן, שאי אפשר להתעלם מהדרמה שהתרחשה בשבוע הקודם בבריסל. החלטת האיחוד האירופי לשנות את היעד המקורי של מעבר מלא לרכב חשמלי, ולעבור ליעד של הפחתת החתימה הסביבתית בהיקף של כ-90% - ולאפשר ליצרנים להמשיך לייצר מנועי בעירה עד 2040 לפחות, מטרללת מעט את המערכת כולה, היצרנים וקובעי המדיניות.
הבשורה שיצאה מהאיחוד היא קיום של טכנולוגיות ביניים לצד חשמליות גם בעשור הבא, ולא מעבר חד ובלעדי - ולשינוי הזה יש השפעה עקיפה על שוק המשומשות; הוא מפחית את תחושת הדחיפות ומרחיב את מגוון החלופות, אך גם מוסיף אי ודאות רגולטורית (נשמע לכם מוכר?), שעלולה להשפיע על השווי של הרכב החשמלי בטווח הבינוני.
עבור השוק הישראלי, שמושפע ממגמות אירופיות, וסובל אף הוא ממדיניות מעורפלת לגבי עתידו של הרכב החשמלי, זהו בהחלט נתון שצריך להילקח בחשבון.
אז לקנות או לא?
במציאות הישראלית, המאופיינת בעומסי תנועה ממושכים ונסיעות עירוניות, לרכב חשמלי יש יתרון תפעולי. היעילות בנסיעה איטית והבלאי המכאני תומכים בכדאיות השימוש, במיוחד ביד השנייה. עם זאת, היתרון הזה מתקיים בעיקר למי שיש בסיס טעינה קבוע כמו עמדה בבית. הסתמכות על טעינה ציבורית בלבד עלולה לצמצם את החיסכון ולהפוך את השימוש לפחות נוח, או להגביר את גורמי החרדה - טווח או טעינה.
אז רכב חשמלי, יש בו מן הצד הדקלרטיבי של מי שנוהג בו ("תראו, התקדמתי"), ויש בו את הצד השימושי-מעשי, שמתייחס נטו לצרכים. הכדאיות אם כן תלויה בדגם, בתזמון, במחיר הכניסה וביכולת ליהנות מטעינה קבועה. מי שבוחר לעשות את הקפיצה לרכב החשמלי לאחר ירידת הערך הגדולה עם בדיקת סוללה מסודרת והבנה של האקלים המדיני שלנו, עשוי למצוא עסקה משתלמת. מי שיתעלם מהנתונים, עלול לגלות שהחשמל אינו מבטל את חוקי השוק, אלא רק משקף אותם בצורה אחרת.
כתבות אחרונות
-
ניר בן טובים , 22/12/2025 -
ניר בן טובים , 22/12/2025כדאי לקנות חשמלית משומשת בשנה הבאה?
-
אלי שאולי, 22/12/2025ג'ילי תשיק בארץ שני דגמים ב-2026
-
יוסי צרפתי, 22/12/2025הפסקת חשמל: פולקסווגן עוצרת את שיווק ה-ID.BUZZ
-
אלי שאולי, 22/12/2025החומה הגדולה בפעולה
-
ניר בן טובים , 21/12/2025"לא ידענו מה יקרה": הסוד מאחורי הקמת קופרה נחשף
-
ניר בן טובים , 21/12/2025יונדאי סטאריה מתרענן לשנת 2026
-
רוני נאק, 21/12/2025אקספנג G6 – מבחן דרכים (מתיחת פנים)
-
ניר בן טובים , 21/12/2025ניסאן מהדקת שורות: הג׳וק יהפוך לחשמלי וייווצר על פלטפורמת הליף