סבסטיאן פטל: מנועי פורמולה 1 של 2026 – יקרים, מלאכותיים ומנותקים מהכביש

אלוף העולם לשעבר סבור שצריך לחשב מסלול מחדש ולהתנתק מהחשמל

סבסטיאן פטל, ארבע פעמים אלוף העולם בפורמולה 1 יוצא בחריפות נגד תקנות המנועים החדשות ל-2026. לדבריו, המערכות ההיברידיות מורכבות, יקרות ומנותקות מהמציאות, ואולי הגיע הזמן לחזור למנועי ה-V10, כך בראיון מיוחד ל'אוטו מוטור אנד ספורט' הגרמני. 

התקנות החדשות של פורמולה 1 לשנת 2026 נועדו לשלב יותר חשמל ודלק סינתטי כחלק מהמאמץ להפחתת פליטות מזהמים. פטל, שכבר פרש מהמסלול אך ממשיך ללוות מקרוב את הענף, הסביר כי המערכת החדשה רחוקה מלהיות פתרון אמיתי: “זה מלאכותי מדי, יקר מדי, ולא מקרב את המרוצים לעולם הרכב האמיתי”.

הוא הדגיש כי אף שמנועי ה-F1 הנוכחיים הם מהיעילים בעולם, היתרונות שלהם לא מחלחלים אל רכבי הכביש. לדבריו, השוק לא ירוויח מהם דבר: “המנועים האלה מרשימים, אבל אף אחד לא יוכל להרשות לעצמו אותם בכביש”. מבחינתו, פורמולה 1 מחמיצה בכך את ההזדמנות לשמש פלטפורמה לפיתוח טכנולוגיות רלוונטיות לשוק הרכב.

1707238צילום: יצרן

באותו ראיון העלה פטל רעיון שלבטח מככב בדמיונם של רבים מחובבי הפורמולה 1 שצמאים לצלילים מנסרים ועמוקים - החזרת מנועי ה-V10 או מנועים פשוטים יותר, גם אם מדובר בצעד אחורה מבחינה טכנולוגית. לשיטתו, "מהלך כזה עשוי דווקא להחזיר את תחושת העוצמה והאותנטיות, להוזיל עלויות ולחזק את רוח התחרות האמיתית". 

לאן מתקדמים?

התקנות החדשות לשנת 2026 נחשבות לאחת מנקודות המפנה הגדולות בתולדות פורמולה 1. הן כוללות שינוי יסודי במערכות ההנעה, כאשר הדגש המרכזי הוא על הגדלת התרומה החשמלית עד כדי חלוקה כמעט שווה בין מנוע הבעירה למערכת ההיברידית.

יחידת ה-MGU-K, או יחידת מנוע-גנרטור קינטית, תחלץ הספק כמעט כפול לעומת המערכות הנוכחיות ותייצר עד כ-350 קילוואט, מה שיחייב קבוצות להשקיע בפיתוח מערכות אחסון אנרגיה מתקדמות ובניהול חום מורכב יותר. במקביל, יחידת ה-MGU-H, או יחידת מנוע-גנרטור תרמית שנחשבה לרכיב היקר והמסובך ביותר במנועים ההיברידיים, תוסר לחלוטין כדי לצמצם עלויות ולפשט את המבנה.

בנוסף, כל יחידות הכוח יחויבו לפעול על דלקים סינתטיים מתקדמים. המשמעות היא שהמנועים ימשיכו בשיטת בעירה פנימית, אך על בסיס דלק נטול נפט גולמי. יחד עם מגבלות תקציב חדשות, התקנות נועדו לבלום את מרוץ ההשקעות המטורף של בעלי הקבוצות, ולהפוך את פורמולה 1 לנגישה יותר ליצרניות נוספות.

להבנתו של פטל, פורמולה 1 ניצבת בצומת קריטי; אם לא תצליח למצוא איזון בין חדשנות טכנולוגית, עלויות סבירות ורלוונטיות לענף הרכב, היא מסתכנת באובדן מעמדה כפסגת הספורט המוטורי.

Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.