אמנות הסחיפה: דריפט ריגה היא לא תחרות – היא חוויה

סבב חמישי בליגת דריפט מסטרס התקיים בריגה, בירת לטביה. הרבה אקשן במסלול, גם מחוצה לו

זה המסלול המהיר ביותר בליגה – המהירות בכניסה לדריפט היא בערך 140 קמ"ש. כדי לבצע אותה כמו שצריך, ההטיה צריכה להיות מאוד אגרסיבית, אלא שאבני השפה במסלול נראות כמי שהונחו שם על־ידי מישהו שממש לא אוהב מכוניות. או לפחות כאלה במסלול – הן גבוהות ומדורגות. עונש קשה ומיידי לכל מי שרוצה "לגלח" את הפניה או לקחת אותה רחב מדי. 

לקראת סוף המסלול, אחרי האטה משמעותית שמחייבת את רוב המתחרים גם להורדת הילוך מאתגרת באמצע שינוי כיוון, יש בטונדות שאיתן צריך לשחק "קרוב לקיר" כדי ולהצמיד את הפגוש האחורי עד כדי שפשוף עם הקיר. זאת כדי למלא את "נקודת החיתוך" ('Clipping Point') שבאזור זה אינה נקודה בכלל אלא סימול של מלבן שאורכו 15 מטרים ובו חייבים למקם את הגלגלים האחוריים.

IMG_6530-min.jpg

צילום: יותם קריסטל

עניין של מיקום

ריגה עצמה ממוקמת במעין אמצע הדרך בין פינלנד ופולין ומעבר לה אירלנד, המדינות שרוב הנהגים מגיעים מהן. זה מקל על הרבה מתחרים וגם אבן שואבת להרבה מאוד אוהדי דריפט. כל אלה מביאים לכך שהשהות בעיר הזאת – בה התחרות מתקיימת זו השנה העשירית – היא נקודת יציאה להרבה חגיגות. It’s Riga baby, כלומר What Happens in Riga….

האירוע מתרחש במשך יומיים מתוחים, כאשר בערב קודם נערך אימון קצר שאינו פתוח לקהל הרחב. אנחנו מגיעים אליו בבוקר היום הראשון כדי לראות את האימונים של המתחרים.

אנחנו מתמקמים בטריבונה המרכזית ומגלים שאין צל ואנחנו נצלים בשמש מול הרבה גדרות שמפריעות לראות את הפניות אותן כן רואים. קו הזינוק הוא בין עצים, ובפועל כמעט 50 אחוזים מהמרוץ אינו נראה על־ידי הקהל. מה שבכל זאת נראה מהטריבונות מוסתר על־ידי גדרות, ובמקומות שהן אינן מסתירות, והמסלול קרוב יותר לגדר, ממוקמים סטנדים גבוהים של רמקולים ואחת ממצלמות השידור שממוקמת על במת הרמה.

IMG_6602-min.jpg

צילום: יותם קריסטל

המתחרים רצים על המסלול באימון בוקר יחסית עצל, אך לא הרבה מהם מתאמנים בבוקר. רובם  עסוקים בתיקון הרכבים שלהם, שמתחילים להפגין סימני עייפות כרונית מהסבבים הקודמים. 

התקלות מגוונות, וכמובן חלקן קשות יותר לאיתור ותיקון מאחרות. יש מתחרים המתמודדים עם בעיות בתיבת ההילוכים, ולא הביאו תיבת הילוכים חליפית; רוב המתחרים משתמשים בתיבות הילוכים שעלותן 15,000 דולר וצפונה. אחרים מתמודדים עם בעיות במערכות ההזרקה הגורמות לקרטועים ולאספקת כוח לא־רציפה, כך שקשה להחזיק את הדריפט לאורך זמן והרכב מתיישר. יש כאלה שממש הסתבכו עם כיול המתלה, שינוי הכיוון התכופים תחת מהירות גבוהה מכריעים הרבה מכוניות, ואפשר שכיוון הפרונט שהיה מושלם בכניסה לדריפט משתבש באמצע המקצה כי במהירות הנמוכה יותר הוא לא מתאים.

למתחרה ותיק מאוד בדריפט מאסטרס, האינואן לאורי (Lauri Heinonen), נתפס המנוע כבר ביום הראשון לאימונים; המנוע היה ברכב נאסקר ישן ושודך לו סופרצ'ארגר מפלצתי, הוא חזר משיפוץ, לא מוצלח במיוחד כך מסתבר, וכשל אחרי שני אימונים. עבור לאורי הדבר מאמין בספק את האפשרות שיזכה באליפות העונה, ונראה שהשלים שעבור האירוע נגמר לפני שהתחיל. אבל מסתבר שלא, כי מתחרה אחר הגיע עם שני רכבים, לאורי יחליף באירוע את הניסאן S13 עם מנוע הנאסקר בטויוטה סופרה מארק 5 מודרנית 2JZ.

IMG_6599-min.jpg

צילום: יותם קריסטל

לקראת מקצי הדירוג אחר הצהריים נראה שרבים מהמתחרים עוד לא סידרו את הרכבים, והם עדיין עומדים, ללא זמן אימון כמעט.

ראשונים עולים אלה החדשים שאינם מוכרים בסבב, אבל מרטינס אימרמאניס (Mārtiņš Immermanis) הוא אחד הבולטים בלטביה, אלוף הליגה המקומית ופוסטרים שלו נמצאים ברחבי המסלול. הוא נוהג בסובארוBRZ  המצוידת במנוע טויוטה JZ2, שילוב מאוד נפוץ בין המשתתפים. ולאחר כל הדברים האלה, הדירוג במקצה נמוך כך שהוא לא ייכנס בהמשך לטופ 32.

אחריו עולים עוד כמה כוכבים מקומיים. אחת מהם הוא הנהגת הלטבית סנדרה יאנוסאוסקאיטה (Sandra Janušauskaitė), ולצד תמונה מצוירת שלה על הרכב נמצא כיתוב של סדנת דריפט הנקראת 'Drift Happens'. הדריפט לא קרה, ומה שהתגשם היא המילה הראשונה המקובלת בשילוב הזה. סנדרה חנכה את תאונות באירוע זה – אבל בסטייל: התרסקות מרשימה שהרסה את החזית והאחוריים של הרכב, לאחר ספין גדול ומפואר ומפגש עם חומה. הניקוד: 0.

IMG_6608-min.jpg

צילום: יותם קריסטל

גיבור לטבי נוסף, אדגר קרוגריס, (Edgars Kroģeris) שהתחרה גם בדריפט מאסטרס, מבצע מקצה דירוג ראשון עם ניקוד נחמד, אבל במקצה השני מאוחר יותר, כאשר ניסה לדחוף את עצמו ואת הרכב לניקוד גבוה יותר, פגש גם הוא באותו קיר. הנזק רוכך על־ידי ההצלחה של העסק המקומי שלו, 'קבאב פאקטורי', שהיה להיט גדול בקהל – שווארמה בסוג של טורטייה או במגש; בתור למשאית האוכל היו בכל רגע בשעות היום, ממש עם הפתיחה, עשרות ממתינים. הוא דאג גם שהצוות של דריפט מאסטר יקבל שווארמה גם בקו הזינוק – הוסיף לאהדה, לא שינה את התוצאה. 

במקצי הדירוג נרשמה גם תקלה טכנית רבת רושם; בשני בהם ברכב של זאקואוריל מרקו (Marco Zakouřil) מתפוצץ המנוע לאחר תום המקצה. זה מנוע מאוד שונה בנוף של דריפט מאסטרס, לא זה של טויוטה כי־אם כזה של פולקסגוון, המוכר מגולף GTI מארק 5 – אלא שהוא מחוזק במידת־מה, ל־900 כ"ס. עם זאת, המנוע התפרק ברגע הנכון, אחרי שמרקו סיים את המקצה שלו, קיבל 90.5 נקודות ונכנס לתחרות. מאוחר יותר ולתוך הלילה הצוות שלו מחליף את המנוע ומכין את הרכב ליום המחרת.

כבר במקצה הדירוג הראשון שלו, יואה רינטנן (Juha Rintanen), נהג פיני ותיק בתחרות, מקבל 95 על הלוח. לאחריו גם קונור שאנאן (Conor Shanahan) וגם ג'ימס דין (James Deane) קיבלו ניקוד דומה, אך רינטן ראשון בגלל שילוב התוצאות בשני המקצים, שאנאן שני, פיוטר ויאצק (Piotr Więcek) שלישי, דין רביעי. 

בסבב השנה ולאחר מקצי הדירוג, ניתנת לארבעת הראשונים ההזדמנות לסבב דירוג נוסף לשיפור הניקוד באליפות. בתחילת העונה, ויאצק הרס את הרכב שלו במסגרת כזאת כך שהפעם הוא בוחר שלא להשתתף. רינטן מפסיד לדין, זה האחרון נפגש עם שאנאן ובקרב על תוספת הניקוד לא נקבע מנצח; השניים מבקשים לא להכריע את הקרב הזה כדי לשמור את הרכבים לתחרות.

IMG_7107-min.jpg

צילום: יותם קריסטל

העניינים מתחממים

בבוקר, אימונים לקראת הטופ 32 שיערך בצהריים. המתחרים מנסים ללמוד את המסלול ואת נקודות האחיזה, מספקים רגעים דרמטיים, מפגשים קטנים עם אותן פניות אלימות במסלול ששולחים את המתחרים להחליף משולשים או זרועות היגוי ובעיקר לחשוב טוב איך הם שומרים על הרכב בקו הנכון כדי לנצח בתחרות

כבר בטופ 32 רינטנן הממוקם ראשון מפסיד לאספן רוהד (Espen Rohde), מתחרה חדש שהגיע מתחתית הטבלה. רנטינן מסתחרר, אספן ממשיך הלאה. בקרב הראשון שלו בטופ 32, דיואן מק'יוור (Duane McKeever), סובל מתקלת מנוע הגורמת לכיבויו – הרכב מתיישר, וזה של המתחרה השני, לאורי, מתנגש בו בחוזקה ודוחף אותו לחומה, מטפס עם הגלגל שלו על מכסה המנוע של הרכב של דואן, אבל נוחת בשלום וללא נזק. בסבב הבא, טופ 16, עוד מתחרה ורכבו מכירים את הקיר של ריגה; פיון רושה (Fionn Roche) מאבד שליטה ומתרסק חזית ואחור.

אחרי טופ שמונה מותח במיוחד, נפגשו ארבעת הפיינליסטים לשני קרבות החצי גמר. דין מנצח את הנהגה המעולה ניקולאס ברטן (Nikolass Bertans) הנוהג בב.מ.וו סדרה 3 E92 שהוכנה על־ידי סדנת HGK. ויאצק מנצח את שאנאן לאחר מקצה רדיפה צמוד. 

IMG_6816-min.jpg

צילום: יותם קריסטל

במקצה הגמר מנצח ויאצק את דין; כבר מתחילת הקרב ביניהם היה ברור שהוא בא לנצח, ורדף אחרי דין צמוד ככל הניתן. דין נתן את ההופעה הרגילה שלו, אבל אין ספק שהמוסטנג החדשה שלו, שיוצרה על־ידי סדנת RTR ואיתה דין מתחרה בליגת פורמולה דריפט בארה"ב, צריכה עוד עידון ודיוק.

האירוע עצמו סיפק הרבה דרמות – נזקים, השבתת מכוניות – וייצר המון אקשן: מקצי הובלה ורדיפה מרשימים, כלים צמודים זה לזה בשינויי כיוון דרמטיים ובמהירות גבוהה. 

רמת האליפות עולה מסבב לסבב בצורה מרשימה, אבל איכות הצפייה אינה טובה. בנוסף לשמש הקופחת מבלי מגן, חלק מהמסלול מוסתר לגמרי, חלקו האחר באופן חלקי, כך שהרצון לחזור לשם אינו רב.

IMG_7498-min.jpg

צילום: יותם קריסטל

פינה בכחול־לבן

הנהג הישראלי באליפות דריפט מסטרס, איתי שדה, המשתתף בסבב זו העונה השלישית, התחיל את העונה בבום מרשים מאוד. בתחרות בספרד שפתחה את העונה, איתי עלה על הפודיום בפעם הראשונה, לאחר שהפסיד רק לאוליבר רנדלו, מה שהעניק לו את המקום השני.

באירוע בריגה, איתי קיבל ציון מרשים מאוד במקצה הדירוג, 93.5, ועד ממש לקראת הסוף נראה היה שיוכל להיות בין ארבעת הראשונים. הוא לא, אבל המקום השישי בדירוג בסוף אותו יום מכובד ביותר. 

את הטופ 32 למחרת בצהריים, איתי מתחיל אחרי תיקוני מתלים בפיטס לאחר שאחד המתחרים פוגע לו בגלגל בזמן אימון. במקצה שלו הוא פוגש ברושה, ולאחר מקצה הובלה טוב, ממש לקראת הסוף – ב־10 מטרים לקראת הקו בסיום מקצה הרדיפה של איתי – טעות קטנה עם ההגה, הקו משתבש ואיתי יוצא מהתחרות בשלב מוקדם יחסית. ללא ספק אכזבה גדולה. 

בכל אופן, הרכב החדש של איתי העונה מנגן מדהים. הוא גם מבלבל את השדרנים; זהו ב.מ.וו סדרה 3 E46 עם ערכת מרכב של M2, ולא M2 מקורית. 

אין ספק שאיתי נמצא בכיוון הנכון. להסתובב איתו בפאדוק ולראות את הכבוד שהוא מקבל משאר הנהגים מעורר גם הרבה תקוות להמשך.


Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.