בגראז' של לואיס המילטון לא נשארה מכונית אחת
אלוף הפורמולה 1 לשעבר מכר את אוסף המכוניות הפרטי שלו ומתמודד במקביל עם עונה מאתגרת. ההצטלבות בין השניים, מסמנת תהליך עמוק שעובר עליו
באמצע ספטמבר האחרון, קצת לפני גרנד פרי אזרבייג’ן, לואיס המילטון אימת כי מכר את כל המכוניות שהחזיק באוסף המפואר שלו. “אין לי מכוניות יותר, נפטרתי מכולן”, אמר לכתבים. במשך שנים החזיק דגמים נדירים ובהם פאגאני זונדה 760 LH שנבנתה עבורו, מקלארן P1, פרארי לה פרארי, מרצדס AMG Project One ורכב שטח בגוון אפוקליפטי משהו - מרצדס G63 בעל שישה גלגלים. לצדם, החזיק גם מכוניות אמריקאיות מעידן היסטורי ועכשווי כמו שלבי קוברה 427 ושלבי מוסטנג 500.
ארבעה ימים אחרי הגרנד פרי, אמר המילטון שהוא כמעט ואינו נוהג במכוניות פרטיות בכלל, וכי אילו היה מחזיר רכב אחד לחייו, זו הייתה פרארי F40, שאותה הגדיר “יצירה” ולא מכונית לשימוש יומיומי. זו הייתה עוד אינדיקציה לכך שהוא מתרחק מהסמלים שאפיינו אותו שנים, ואולי גם מאותת לנו, המעריצים שלו, שהוא עובר תהליך פנימי שכרוך גם בהתבגרות הפיזית והרוחנית שלו.
מעולם הרכב לעולם האמנות
בשבועות האחרונים המילטון חזר ואמר כי תחומי העניין שלו השתנו. “אני יותר בעולם האמנות עכשיו”, הסביר באחד המפגשים עם התקשורת. הוא תיאר מעבר הדרגתי מחיים שמוגדרים דרך רכוש בולט לעיסוק בתחומים יצירתיים: אמנות חזותית, עיצוב ושיתופי פעולה תרבותיים. לדבריו, האמנות מאפשרת לו מרחב אחר, פחות קשיח ופחות מתוכנת, בניגוד לעולם שבו כל פעולה נמדדת באלפיות שנייה. מבחינתו זהו שינוי קיצוני שמגיע בדיוק בשלב שבו הוא מחפש להגדיר מחדש מה נכון לו מחוץ למסלול.
בהקשר זה, עונת 2025 עדיין נמשכת, אך עד כה ברור כי זו אחת הגרועות בתולדות פרארי, בלשון המעטה. לאחר מרוץ מונזה ב-7 בספטמבר אמר כי הוא “לא מצליח להביא את מה שיש בו, כי המכונית מגבילה אותו”. גם בתוך פרארי מודים שהמכונית של השנה אינה תחרותית מספיק ושחלק מהפתרונות שנועדו לשפר את יכולותיה התעכבו. על רקע זה נשמעה בנובמבר הערה של יו״ר הקבוצה, ג’ון אלקאן, שאמר כי הנהגים “צריכים להתמקד יותר בעבודה על המסלול ופחות בדיבורים”. אף שהדברים לא הופנו בשמו, הם הופנו גם אליו - ובעיקר אליו ופחות אל לקלר. המילטון הגיב שאין ביניהם עימות, חיכוך או אי הבנות, ושמתקיים ביניהם שיח רציף.
הטובים ביותר
בעולם הפסיכולוגי של ספורטאי-עילית כמו המילטון, מדברים לעיתים על “שינוי זהותי תחת עומס” - מצב שבו ספורטאי מנסה להרחיק עצמו מדפוס ישן שבנה אותו, ולעצב לעצמו נרטיב אחר. אצל המילטון שני הצירים האלה, האישי והמקצועי - נעים כמעט בגל. מצד אחד, הוא מפרק מרצונו אוסף מכוניות שהיה חלק מחייו הבוגרים. מצד שני, הוא נפגש עם תקופה מקצועית שבה ההתמודדות אינה נמדדת רק בתוצאות, אלא גם בציפיות שמונחות עליו מבחוץ.
הוא עצמו אמר לאחרונה שדברים שהיו מזוהים איתו בעבר “לא משקפים את מי שהוא היום”. על המסלול הוא דיבר על מחסומים למימוש, ונראה כי שני המשפטים, אף שנאמרו בהקשרים שונים לגמרי, יוצרים תמונה של נהג שנמצא בשלב של חשיבה מחדש על מה בכלל מניע אותו, ואיך הוא רוצה להיראות כלפי העולם. במילים אחרות, עולה כאן לא רק שאלת מחויבות לספורט המוטורי, אלא גם שאלה של מוטיבציה.
שחיקה
לאחר גרנד פרי לאס וגאס ב-23 בנובמבר 2025 תיאר המילטון את השנה כ“העונה הגרועה ביותר שהייתה לי”, וציין שהוא “ניסה כל דבר אפשרי, בתוך המכונית ומחוצה לה”, אך לא מצליח לייצר השפעה.
דבריו העצימו דיון שהחל כבר באפריל, כשג’וני הרברט, נהג הפורמולה 1 לשעבר כתב בטור אישי כי הוא מזהה אצל המילטון “סימני שחיקה מנטלית” והעריך שלא יופתע אם מחשבות על פרישה מתחילות לחלחל, בעיקר על רקע הפער בין הציפיות לבין המציאות. לצד שני הקולות האלה, יש גם נתון חשוב: להמילטון חוזה פעיל עם פרארי עד סוף 2027, מה שמעיד על התחייבות הדדית לטווח ארוך. המתח בין חוזה מסודר, לבין עונה מערערת בטחון, מחדד את הפער בין המקום שבו המילטון נמצא מקצועית, לבין המקום שהוא מצפה להיות בו, והורגל אליו בשיאו.
מילות עידוד
סבסטיאן פטל, שייצג את פרארי במשך שש עונות, התייחס בימים האחרונים למצבו של לואיס המילטון והדגיש כי הצלחה בקבוצה תלויה לא רק בביצועים על המסלול. פטל אמר כי המילטון חייב להשקיע בלימוד השפה והתרבות האיטלקית אם ברצונו להרגיש חלק אמיתי מהקבוצה: “בפרארי זה לא רק לנהוג מהר. צריך להבין את השפה, את האנשים, את האווירה. זה עולם אחר”. לדבריו, גם הוא ניסה לעשות זאת בתקופתו: “למדתי איטלקית, ניסיתי להיטמע, אבל בדיעבד הייתי צריך ללכת רחוק יותר”.
פטל המליץ למילטון להתחיל את התהליך כבר עכשיו לקראת עונת 2026, משום שהחיבור האנושי והתרבותי בפרארי משפיע ישירות על הדרך שבה עובדים יחד. "זה יכול לעשות את ההבדל בעקבות שנה קשה כמו זו”.
כתבות אחרונות
-
שרון ביידר, 04/12/2025עד 120 - קשישות בנות 100 בכבישי ישראל
-
מערכת אוטו, 04/12/2025רכבי הסלבס: במה נוהג ערן זהבי?
-
איתי שטיינברג, 04/12/2025שברולט סילברדו EV – מבחן דרכים
-
ניר בן טובים , 04/12/2025מכונית הספורט של קיה חוזרת?
-
ניר בן טובים , 04/12/2025ויכוח על חניה הסתיים ב"אתה רוסי מסריח" - ופיצוי של אלפי שקלים
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פריסבי מקבלת זיכיון לשיווק צ'רי באוסטריה
-
ניר בן טובים , 03/12/2025מרצדס נדירה הוחרמה מספורטאי אולימפי
-
ניר בן טובים , 03/12/2025סערה ביגואר לנד רובר: מעצב העל פוטר; המהלך האסטרטגי נעצר
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פורד מהמרת על ברונקו פלאג אין לאירופה