24 שעות של נוסטלגיה: חגיגת המוטוריקה בלה מאן קלאסיק
700 מכוניות היסטוריות, מאות אלפי צופים ו־24 שעות של מרוץ אחד – לה מאן קלאסיק מחזיר את ההיסטוריה למסלול
ב-2019 עלה לאקרנים הסרט פורד נגד פרארי, ;נקרא גם '66' Mans Le 'במספר ארצות אירופאיות.
הסרט, שעלילתו מבוססת על שאירע במציאות, עוקב אחרי צוות נהגי מירוצים ומהנדסים שנשלחו על ידי הנרי פורד השני לבנות רכב מירוץ שיביס את פרארי בזירה בה היא הדומיננטית ביותר.
בשנת 1963 אנזו פרארי קיים פגישות עם אנשי פורד במטרה להגיע להסכם שיכניס מזומנים לחברה שלו, יצרנית רכבי היוקרה, שהייתה נתונה בקשיים כלכליים.
עוד קצת לה מאן
ספיישל לה מאן - עלייתו ונפילתו של גרופ C
ספיישל לה מאן – היסטוריית מרוצי הסיבולת
ספיישל לה מאן – סיקור מירוץ לה מאן 2023
המהלך הופסק על־ידי פרארי כאשר זה הבין כי פורד מכוון לא רק למפעל המכוניות שהקים ב־,1947 אלא גם לקבוצת המרוצים שלו, שהייתה הבסיס לכל, סקודריה פרארי שמקורה עוד ב־.1929 והוא מפוצץ את העסקה בסגנון המעליב את הנרי פורד השני שבתגובה מחליט ליצור מכונית שתתמודד מולו במקום הכי חשוב לפרארי, מסלול המירוצים.
שיאו של הסרט מתנקז אל מירוץ לה מאן 1966 שבסיומו שלישיית רכבי פורד GT40 חוצות ראשונות את קו הסיום.
אבל 24 השעות של לה מאן לא היה צריך את הסרט הזה כדי להתפרסם. נהוג להתייחס אליו כאחד משלושת האירועים החשובים בעולם המוטורי, יחס עם הגרנד פרי של מונקו ומרוץ אינדי 500; המהדרים מוסיפים את ראלי מונטה קרלו.
מסע בזמן
24 השעות של לה מאן מחזיק היסטוריה עשירה, באירוע יחיד במינו בו התחרו סוגים שונים של מכוניות מרוץ, החל ממכוניות מוכרות מוסבות למסלול, עבור בדגמי מרוץ 'רגילים' ועד לאלה היחידים במינם, הכה מיוחדים בעיצובם ומופרכים במפרטים ובביצועים שלהם.
אותה היסטוריה ארוכה הביאה לכך שמ־2002 מתקיים אחת לשנתיים לה מאן קלסיק. זה אירוע דו־שנתי המאורגן על־ידי ארגון 'פיטר אוטו' (Auto Peter ) המתמחה באירועי ספורט מוטורי קלאסיים - ספא קלסיק,אימולה קלסיק, מרוצי מטרה וראלי באירופה - ויצרנית שעוני היוקרה רישארד מיל, ובשיתוף 'מועדון המכוניות של המערב' Automobile clud de lOuest )) הגדול בין המועדונים מסוגו בצרפת, הוותיק שבהם נוסדב־1906 ומי שמארגן את 24 השעות של לה מאן מאז ומתמיד.
אירוע זה, המתקיים שלושה שבועות לאחר המרוץ השנתי של 24 השעות של לה מאן, מאפשר לבעלי מכוניות שהשתתפו במרוצים או כאלה שהמפרט שלהן זהה להשתתף במרוץ. לצורך זה נסגר אותו חלק מהכביש הציבורי המשרת את המרוץ המקורי,כך שאורכה של הקפה במרוץ הקלאסי זהה, 13.65 ק"מ. בשנת 2023 ציינו 100 שנים למפעל המקורי, אז המירוץ נערך שנתיים ברציפות.
התוודעות אישית
על לה מאן קלסיק שמעתי לראשונה דווקא באירוע דומה אחר, פסטיבל המהירות של גודווד 2022 חברי גיא אמודי התקשר אלי ואמר, "אני מבין שאתה נהנה בגודווד, אבל אתה חייב לבוא איתי בשבוע הבא ללה מאן קלסיק". גיא סיפר לי כבר קודם שהוא מתכוון לחלוק מורגן ישנה עם קרוב משפחה במרוץ במסלול בלה מאן, אלא שבמהלך השיחה עברה לידי עוד פגאני, וממש לא ראיתי את עצמי צופה במרוץ של מכוניות ישנות מעץ במסלול הקטן יותר בלה מאן, מסלול בוגאטי. אלא שבהמשך פגשתי בצוות המגיע כל שנה לגודווד עם שני רכבים השוכנים רוב ימות השנה במוזיאון בארצות הברית. "זו לא טרחה גדולה מדי להטיס את הרכבים האלה כל שנה רק בשביל הפסטיבל?". "מדובר בשני האירועים המוטורים הגדולים בעולם", ענה אחד מאנשי הצוות, "גודווד ולה מאן קלסיק", והם קרובים מאוד בזמן. בערב כבר ישבתי עם גוגל לשיחה.
הפרטים שעלו במהלכה כללו: כ־700 כלי רכב היסטוריים המתחרים במסלול המלא, לה סארת'; כ־8000 רכבי אספנות בתצוגה ובמדשאות; צפי ל־200,000 צופים.
חי בסרט
בטיסה חזרה מלונדון לתל אביב צפיתי בסרט של סטיב מקווין, 'לה מאן 1971', ו־48 שעות מאוחר יותר אני בסצנת הפתיחה: החניון המזרחי של המסלול, שלבי קוברה מתגלגלת ממובילית אל הדשא הדרוס, מסביבי קרוונים ולצידם מכוניות מירוץ ישנות וערמות של גלגלים להחלפה, טרקטורון גורר פרוטוטייפ לא מזוהה, פורשה 911 על בוקים ללא גלגלים, איש מבוגר מנקה עם מטלית יגוארD-טייפ יפיפייה; יותר מאוחר אגלה שפעם גם ניצח במרוץ עצמו עם פורשה. אני צועד לכיוון ממנו בוקע רעש מנועים והנה 40GT, ועוד אחת, וגם פרארי. בשלב זה אין לי מושג עדיין כמה עצום המתחם של לה מאן, אבל אני מתארגן על אופניים ומצליח להגיע לכל פינה אפשרית במתחם. אז כמה עצום? אורכו 3.5 קילומטרים.
אני כותב את זה אחרי שחזרתי מהביקור השלישי שלי בלה מאן קלסיק , אחד מתוך 238 אלף צופים - אני מרגיש מואר ורוצה להפיץ את הבשורה.
קבוצות ושנתונים
השתתפות בלה מאן קלסיק כמתחרה פתוחה בפני מי שברשותו רכב שהתחרה בלה מאן בין השנים 1923 ל-1981 או עם זהה. החלוקה המקורית היא לשש מחלקות) 'פלאטו';Plateau ) בהתאם לשנתון, החלוקה לפי שנתונים אך מספר השנים אינו זהה בכל אחת והוא נקבע לפי נקודות מפנה טכנולוגיות וגם בהתאם למספר המכוניות הזמינות; יותר קל לגייס מכונית חדשה יחסית.
הקבצה מקורית ועיקרית: בכל מחלקה כ־80 מכוניות, 2 נהגים בכל אחת
פלאטו 1 - טרום המלחמה, רכבים בין השנים 1923 -1939 בוגאטי T51 אלפא רומיאו 8Cמורגן 4/4 בנטלי 4.5L ועוד
פלאטו 2 - 1949-1956 הקרבות בין פרארי ליגואר ומרצדס שהצטרפה לחגיגה
פלאטו 3 - 1957- 1961 תקופת הזוהר של פרארי יגואר ואסטון מרטין והרבה משתתפים פרטיים עם רכבים בעלי נפח מנוע קטן.
פלאטו 4 - 1962-1965 שלבי קוברה ו GT40 מפגינים נוכחות פורשה מככבת בנפחי מנוע הקטנים עם ה904
פלאטו 5 - 1966-1971 LOLA T70 FORD GT40 שברון B19 ופורשה 917 עידן המפלצות
פלאטו 6 - 1972-1981 בעיקר פורשה מכל הדגמים ורכבי Mשל במוו
הקבצה חדשה מ־2018 לשלוש קבוצות עם מכוניות חדשות יותר
Group C Racing רכבים מהשנים 1982-1993 שנבנו בהתאם לרגולציה למכוניות אב טיפוס בעיקר פורשה 956 962 יגואר XJR8 וגם ה908 של פיג'ו
Endurance Racing Legends מכוניות LMP1 GT1 שהתחרו בין השנים 1994-2005, Maserati MC Bentley Speed 8 Dodge Viper GTS/R ועוד
Porsche Classic רק 911 בכל גרסאות המרוץ של הדגם הזה
קצת לוז
האירוע מתחיל ביום חמישי עם קבלת פנים למשתתפים, רישום וכניסת מבקרים ללא פעילות במסלול. ביום שישי מתקיימים אימונים ומקצי מדידת זמנים כולל נהיגה בחשיכה. בשבת בבוקר ועד הצהריים יש מירוצים לשלוש הקבוצות החדשות. המירוץ העיקרי של שש המחלקות הקלאסיות מוזנק ביום שבת בשעה 16:00 ונמשך 24 שעות ברציפות; בכל חמישים דקות עולה אחת הקבוצות למסלול באופן כזה שכל מחלקה זוכה להתחרות במהלך כך חלקי היממה. כל מכונית מחויבת לעצור פעם אחת במהלך המרוץ להחלפת נהג, ואלה שבחרו לנהוג לבד במשך 50 דקות מחויבים להיכנס לעצירה. האירוע מתנהל כסרט נע, עם סיום כל מירוץ תוך כדי הקפת הקירור, רכבי גרר הממוקמים בנקודות אסטרטגיות במסלול, יוצאים לחלץ את הרכבים התקולים והמסלול מוכן תוך כדי הקפת החימום למרוץ הבא. בראשון בבוקר מתקיים מרוץ נוסף של גרופ C, ולקראת 16:00 'קבוצת האגדות' של מרוצי הסיבולת סוגרת את האירוע.
יציעים עמוסים
בכל שנה מוגרלות שתי קבוצות שיזכו לזנק למרוץ בשיטת לה מאן המסורתית, ואלה הרגעים שבהם היציעים מלאים עד אפס מקום. מעמידים את המכוניות המתחרות לפי סדר הזינוק לאורך קיר רחבת הטיפולים, הנהגים מתייצבים מולן מעברו השני של המסלול, בינתיים עוברת תזמורת והקריין מרים את הקהל ומלהיב את הנהגים. עם הישמע צופר הזינוק הנהגים רצים לעבר המכוניות, מניעים אותן ושועטים קדימה. שיטת זינוק זו, שהייתה נהוגה בעבר בוטלה מסיבות בטיחות, גם מכיוון שנהגים רבים לא טרחו לחגור והיו מקרים של פציעות קשות ואף של מוות. לכן המתחרים בלה מאן קלסיק נעצרים לפני ישורת מולסאן, ורק לאחר שמוודאים שכל הנהגים חגורים המרוץ מוזנק שוב אחרי הקפה איטית בעקבות מכונית הבטיחות.
Little Big Mans
האירוע השני שבו היציעים מלאים עד אפס מקום הוא הזינוק למרוץ המיועד לילדים, Mans Big Little. במרוץ זה משתתפים 60 מכוניות בגודל קארט המעוצבות כמו כאלה קלאסיות - פרארי ,320 פורד 40GT, פורשה 917 - ובאלה מנוע חשמלי או מנוע קארט 4 פעימות. המכוניות נהוגות בידי ילדים בגילאים שבין 7 ל־12 הלבושים בחליפת מרוצים ברוח התקופה. הם עולים למסלול בליווי שוטרי ז'נדרמריה משופמים, ובחלק מהמכוניות שני ילדים; הביקוש גבוה. וכמו בזינוק הקלאסי, גם בזה המכוניות בצד אחד, והילדים רצים מעברו השני של המסלול עם הישמע הצופר ולפעמים כי אחד הילדים התחיל לרוץ בטעות. כעשרה ילדים לא מצליחים לזנק מסיבות מכניות כאלו ואחרות. זה מחזה שכיח לראות בזנב השיירה אב שדוחף את הרכב של בנו לקול תשואות הקהל. כך או כך, המרוץ לילדים מסתיים אחרי הפנייה הראשונה.
לכל המשפחה
אירוע לה מאן קלסיק נועד לכל המשפחה. מרבית המבקרים הם חובבי רכב בוגרים, אבל ניתן לראות בקהל מספר רב של משפחות ולא מעט מבנות המין החכם. במשך ארבעת ימי הפסטיבל המוטורי ניתן ללכת בצידי המסלול בחלק המצוי במתחם בוגאטי, לבחור כל פעם נקודת תצפית אחרת - בין אם זה המראה המלהיב בשעות לילה של בלמים לוהטים בפניית טרטר רוז' או לשבת בטריבונה המשקיפה אל גשר דאנלופ. בין לבין ניתן לעבור בין מאות המכוניות של מועדוני רכב המוצגות במתחם ולאורך מקטע המסלול שאינו בשימוש: אלפא, פיג'ו, פורשה, לוטוס, ולא דמיינתי שאפשר לראות כל־כך הרבה 911 במפגש אחד. לצד הדרך יש עשרות דוכני מזון, משקאות וגלידה. מרבית הדוכנים נמצאים במתחם המרכזי שבו יש גם מסעדה ענקית ועוד המון דוכנים של מרצ'נדייס - החל ממחזיקי מפתחות, חולצות וכובעים עד לג'אנטים וחלקי חילוף לרכב. צמוד למסעדה פאב פתוח שהוא בפועל מסיבה אחת ענקית שלא נגמרת, עם הרבה די ג'יי המתחלפים בשעות הערב. בסמוך מתחם עם ביתנים של יצרניות רכב המציגות קונספט חדש או אגדות מרוצים ואז במה קטנה המארחת להקות רוק מקומיות עם מוזיקה ותלבושות מהסיקסטיז, מלוות ברקדניות הלבושות ברוח התקופה. למתעייפים מלכת ממתינה חבורה של 20 רכבי פולקסווגן 1T המשמשים כשאטלים, ואלה יסיעו את המבקרים תמורת חיוך לתחנות קבועות במתחם. לנהגים המתחרים במרוץ יש שאטל VIP בדמות רכב פיקוד צבאי נוסטלגי ירוק.
לב העניין
האזור המעניין ביותר הוא הפאדוק, החניה של הרכבים המתחרים, ולכל אחת משש הקבוצות חצר משלה. חשוב להצטייד בכרטיסים המאפשרים גישה לפאדוק, בו ניתן לראות את המכוניות מקרוב, לצלם ולהחליף מספר מילים עם צוות המכונאים המטפל ברכב. הפאדוק של שלוש הקבוצות הנוספות ממוקם בנקודה מרוחקת יחסית ליד הקארטינג, אבל פתוח לכולם. מדי חמישים דקות יוצאת שיירת מכוניות מהפאדוק לנקודת היערכות לקראת המרוץ, כך שניתן לראות אותן ממש קרוב, הזדמנות טובה להחליף כמה מילים עם הנהגים, חלקם ממש מפורסמים שהתחרו בלה מאן כמו נהג הפורמולה 1 רנה ארנו או עמנואלה פיירו שניצח ארבע פעמים (!) בלה מאן. המירוץ השנה הוזנק עם דגל הטריקולור על־ידי נהג פורמולה 1במיל,. פיליפה מאסה.
סידורים בלה מאן
בשעות הערב מגלים שיש במה ענקית באזור החניה, ובנוסף למסיבה האין־סופית של בירה וצ'יפס מתקיימת הופעת ענק של אמנים צרפתיים מוכרים שאני לא מכיר. האפשרויות למבקרים רבות: אחד מחפש מצתים ומנסה להכין את האוטו למקצה הבא, השני יושב על טרסה מקשיב לכרוז וצופה בבלמים הלוהטים, השלישי עושה קארטינג עם חברים במסלול שבמתחם, אחד נוסף נמצא בהופעה חיה בפארק.
קצת אחרי חצות ומתחיל לרדת גשם, יולי , קיץ, גשם, ככה זה בלה מאן. אני מחליט שהפוגה קלה בגשם זה זמן טוב לדווש לעבר דירת ABNB ששכרתי. אופציות הלינה בלה מאן מגוונות וחלקן יקרות למדי. רבים מהצופים מגיעים עם קרוונים אותם ניתן להחנות בחניון בתוך המתחם הצופה אל המסלול, בחניון מחוץ למתחם ובחניון מרוחק; עניין של תקציב. חלק מעמידים אוהל סמוך לרכבם בחניון ייעודי, יש אפשרות לשכור מראש אוהל פשוט, אוהל גלמפינג , "צימר" קובייה או קרוון - וגם את אלו ניתן למצוא בתוך המתחם, סמוך לו או ליד פניית ארנאז' שם אפשר לצפות בפעילות על המסלול, אבל כדי להגיע למתחם האירוע צריך אוטובוס. בתי המלון בעיר מלאים עד אפס מקום כבר שנה מראש והמחירים בשמיים.
בשאר ימות השנה מסלול לה סארת' לא פעיל ורובו שייך לרשת הכבישים הציבוריים, וביום ראשון בשעה חמש הכבישים כבר פתוחים לתנועה. אז אפשר לנהוג בתוואי המסלול ולהבין פחות או יותר איך זה נראה, ומוזר מאוד לראות אבני שפה צבעוניות ושטחי מילוט מחצץ בכביש ציבורי.
בחלק מהבתים לצד המסלול אין גישה עם הרכב הפרטי כשהמסלול פעיל וניכר שיש השפעה של המסלול על אורח החיים. בחצר הבית הסמוך לפניית אינדיאנפוליס מאוחסנים כדרך קבע בטונדות המשמשות מחסום לדרך המובילה אליו. העיר לה מאן משמשת כבית להמון בעלי מקצוע ויצרני בוטיק של מכוניות מרוץ וחלקי חילוף. בתוך המסלול קיים מרכז הדרכות של פורשה ומתחם הדרכה לכוחות הביטחון. צמוד לכניסה הראשית נמצא מוזיאון המארח תצוגה קבועה של רכבים ופריטים שונים מהיסטוריית המרוצים במסלול. בשיטוט קצר באחד החניונים הציבוריים הסמוך למסלול מתגלות פנינים מוטוריות שלא היו מביישות תצוגת רכב בפני עצמן.
לשנה הבאה
עם סיום האירוע הכריז המארגן כי החל מהשנה הבאה האירוע יתקיים אחת לשנה; בשנה אחת 'לה מאן קלסיק' למכוניות עד 1979; בשנה העוקבת 'לה מאן לג'נדס', לכאלה עד 2015. ואם תרצו לחוות את פורד נגד פרארי, לה מאן קלסיק זה המקום.
כתבות אחרונות
-
שרון ביידר, 04/12/2025עד 120 - קשישות בנות 100 בכבישי ישראל
-
מערכת אוטו, 04/12/2025רכבי הסלבס: במה נוהג ערן זהבי?
-
איתי שטיינברג, 04/12/2025שברולט סילברדו EV – מבחן דרכים
-
ניר בן טובים , 04/12/2025מכונית הספורט של קיה חוזרת?
-
ניר בן טובים , 04/12/2025ויכוח על חניה הסתיים ב"אתה רוסי מסריח" - ופיצוי של אלפי שקלים
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פריסבי מקבלת זיכיון לשיווק צ'רי באוסטריה
-
ניר בן טובים , 03/12/2025מרצדס נדירה הוחרמה מספורטאי אולימפי
-
ניר בן טובים , 03/12/2025סערה ביגואר לנד רובר: מעצב העל פוטר; המהלך האסטרטגי נעצר
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פורד מהמרת על ברונקו פלאג אין לאירופה