המבוך / רולס רויס קולינן: מכוער, אבל נמכר

על אף עיצובו השנוי במחלוקת, רכב הפנאי הראשון של רולס-רויס הפך לסיפור הצלחה

זה היה מונולוג שבשוליים שלו גם כתב אישום. כריס האריס, נהג המירוצים הבריטי, עיתונאי מוערך ולימים גם מגיש ובוחן על חורבותיה של תכנית הרכב 'טופ גיר', לא גילה רחמים כלפי רכב הפנאי של רולס רויס, הקולינן. בין האמירות הנוקבות שלו ציין כי רולס רויס קולינן "נראה כמו חיקוי סיני של איך רכב פנאי של רולס רויס צריך להיראות". הוא הוסיף כי "יש יותר מדי עשירים חסרי טעם מכדי שהוא לא יתקיים". ולא שכח לקנח בסיומת נאה: "הדבר הזה כל כך מכוער, שאם היה לו בטן הייתי נותן לו 1,000 פאונד להסתובב לידו בציבור". 

בהעדרם של כבישים סלולים, רולס רויס שנוסדה ב-1906 התחילה לכאורה כיצרנית רכבי שטח, ולא רק היא, שכן היה צורך ברכב עמיד בפני דרכים משובשות - וכך התייחסו היצרנים לשימוש היומיומי במכונית. אבל הקולינן, שהוצג ב-2018 וקרוי על שם היהלום הגדול בעולם (Cullinan) שנמצא ב-1905, סימן מהלך חריג בהיסטוריה של המותג הבריטי; החברה שבנתה רפטואר על לימוזינות מפוארות ומכוניות גרנד טורינג קלאסיות בחרה להיכנס לעולם רכבי הפנאי – סגמנט שנתפס בעיני חוג הלקוחות שלה כנחות. 

ההחלטה נבעה מתוך מכבש לחצים פנימי וחיצוני: שוק היוקרה התחיל להצפין אל רכבים אולטרא מפוארים בקבוצת ה-SUV, והמתחרים כבר לא הותירו לרולס-רויס ברירה אלא לסטות מהדרך השמרנית; הקולינן התבסס על רצפת פאנטום, התהדר באורך של יותר מ-5.2 מ', בסיס גלגלים של 3.3 מ' ונשא בקרביים מנוע V12 בנפח 6.75 ל' שהפיק 571 כ"ס והאיץ בו ל-100 קמ"ש ב-5.2 ש', על משקל של יותר מ-2.5 טון. 

1712284צילום: יצרן

ברולס רויס לא היה קונצזנוס סביב הקולינן אבל המנכ"ל של החברה, טורסטן מילר אמר שבין כה וכה חלק מהלקוחות שלו מחזיקים בחניה ריינג' רובר או בנטלי בנטייגה, ועל כן לא מדובר בהימור אלא בהחלטה אסטרטגית. לימים, הקולינן הפך לרכב הנמכר ביותר של רולס-רויס, אחראי ליותר ממחצית ממכירות המותג. לקוחות באסיה, המזרח התיכון וצפון אמריקה אימצו אותו לקוקלציה האופנתית שלהם, והוא נתפס לא רק כרכב פנאי יוקרתי אלא כסמל סטטוס. עבור רבים, העובדה שמדובר ברולס-רויס הראשון שיש בו ממד רב-שימושי, הפכה אותו לדגם מחוזר עוד יותר.  

מספרים. הקולינן מהר מאוד הוכתר כ"מנוע צמיחה" מרכזי ברולס־רויס. כבר ב־2019 הוא היווה כ־40% מהמסירות העולמיות, כ־2,000 מתוך 5,152 מכוניות שנמכרו באותה שנה. מאז התחזק מעמדו עוד יותר: ב־2023 רולס־רויס רשמה שיא כל הזמנים עם 6,032 מסירות, כשהקולינן היה הדגם הנמכר ביותר.גם ב־2024, אף שנרשמה ירידה קלה ל־5,712 מסירות בסך הכול, ה־SUV הגדול נותר אחד מעמודי היסוד החשובים של החברה והמשיך להוביל את הביקושים בשווקים המרכזיים. 

1712285צילום: יצרן

עיצוב ופילוסופיה

מערכת העיכול. לא היו מחנות מנוגדים באופן שווה בגודלם, כאשר הרוב נצמדו למעגל שלא אוהב את התוצאה. אז מצד אחד, קולינן שומר על מוטיבים המזוהים עם המותג – גריל אנכי עצום, פסל "Spirit of Ecstasy" בחזית, ותא נוסעים עטוף בעור, עץ ומתכות יוקרתיות. מצד שני, הממדים המסיביים והנוכחות האגרסיבית רחוקים מהאלגנטיות של פנטום או גוסט. בכך, הקולינן המחיש את הדילמה של רולס-רויס: האם לשמר מסורת של עידון, או לספק את התאבון של הסלבס והאוליגרכים.

ביקורות של גופי מדיה בכירים, באו במקביל ובעקבות האריס. אולם אחרי שכולם בלעו את הקרפדה של הארכיטקטים של הקולינן, נקודת הייחוס התרכזה בעיקר בתוכן; וכאן, כבר לא היו חילוקי דעות - רולס קולינן הוא אמת מידה ל-SUV הם אמרו, עם מחמאות על דממה מופתית, מנוע תריסר צילינדרים "חמאתי" ונוחות נסיעה מופלגת. אז לפחות בצד הדינמי, רולס רויס דאגו לפצות את מי שקיבלו לצערם דלקת בעין. 

1712286צילום: יצרן

מתחרים ישירים ועקיפים

הקולינן ניצב מול מתחרים כמו בנטלי בנטייגה כאמור, מאיבאך GLS ואסטון מרטין DBX707. כולם מציעים שילוב של ביצועים דמיוניים עם יוקרה חסרת נקודות תורפה, אך הקולינן נבדל בתחושת "בלעדיות מוחלטת" שהמותג הבריטי עדיין משדר לעומתם. מחירו הגבוה, שמתחיל סביב חצי מיליון דולר ויכול לטפס בקלות למיליון עם התאמות אישיות, מבטיח שהקהל יישאר מצומצם ומובחן, שכן רולס רויס מייצרת בסביבות 2000 יחידות בשנה. 

למרות הכל

הקולינן, בסופו של דבר, הפך לציר כלכלי עבור רולס-רויס אבל גם לפולמוס תרבותי: האם מותג עם מורשת של אצילות חייב להיגרר אחרי אופנה עולמית ו"למכור" את המקורות שלו תמורת סל רווחים? נכון לעכשיו, המספרים, העובדות לא משאירים מקום לספק שזו הייתה החלטה עסקית נכונה - בין אם אנחנו כמשקיפים מהצד, אוהבים אותו או לא.

Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.