באספה הכללית השנתית של בעלי המניות של טויוטה, שהתקיימה לאחרונה, הציג נשיא החברה, אקיו טויודה, את החזון האסטרטגי של החברה להפחתת פליטות פחמן דו-חמצני (CO2) תוך דגש על גישה גמישה המותאמת לצרכים הייחודיים של שווקים שונים ברחבי העולם. "האויב היחיד שלנו הוא הפחמן, לא המכונית", הצהיר טויודה, ובכך סימן את הכיוון של טויוטה להתמקד בהפחתת ההשפעה הסביבתית מבלי להקריב את הרכב המסורתי, היינו בעל מנוע הבעירה.
טויודה הדגיש כי הפתרון להפחתת פליטות אינו יכול להיות אחיד עבור כל המדינות, שכן כל שוק מתמודד עם אתגרים אנרגטיים שונים. לדבריו, "המצב האנרגטי שונה ממדינה למדינה, ולכן חשוב להתאים את סוגי כלי הרכב לצרכים המקומיים". הוא התייחס לכך שבעוד שבחלק מהמדינות התשתית החשמלית מאפשרת מעבר מהיר לרכבים חשמליים טהורים, במדינות אחרות, שבהן הגישה לחשמל נקי מוגבלת או תלויה בדלקים מאובנים, פתרונות כמו רכבים היברידיים או מונעי מימן עשויים להיות יעילים יותר בהפחתת פליטות.
טויוטה, שהובילה את שוק הרכבים ההיברידיים עם דגמים כמו הפריוס, דיווחה על מכירת יותר מ-27 מיליון כלי רכב מחושמלים ברחבי העולם מאז שנת 1997, כאשר רובם המכריע הם היברידיים. עם זאת, החברה ממשיכה להרחיב את ההיצע שלה גם בתחום הרכבים החשמליים הטהורים, עם דגמים כמו ה-bZ4X, ומשקיעה משאבים משמעותיים בפיתוח טכנולוגיות מימן, כגון דגמי המיראי. טויודה הדגיש כי "המטרה שלנו היא לא רק לעמוד ביעדי פליטות, אלא לעשות זאת בדרך שתהיה נגישה ויעילה עבור כל לקוח, בכל מקום בעולם".
צילום: טויוטה
הגישה של טויוטה מבוססת על ההבנה שמכונית אחת לא יכולה להתאים לכל השווקים. לדוגמה, במדינות עם תשתית חשמל מפותחת כמו נורווגיה או הולנד, רכבים חשמליים עשויים להיות הפתרון המוביל, אך במדינות מתפתחות או באזורים כפריים עם גישה מוגבלת לרשתות חשמל, רכבים היברידיים או כאלה המונעים בדלקים חלופיים כמו מימן יכולים לספק מענה יעיל יותר. "אנחנו לא מאמינים בפתרון אחד שמתאים לכולם", אמר טויודה, והוסיף כי "המגוון הטכנולוגי שלנו הוא היתרון שלנו בהשגת עתיד נקי יותר".
טויודה גם התייחס לביקורות על כך שטויוטה אינה ממהרת לאמץ מעבר מלא לרכבים חשמליים, כפי שעושות יצרניות אחרות. הוא טען כי גישה זו משקפת מחויבות לטווח ארוך: "אם נתמקד רק בחשמליות, נשאיר מאחור מיליוני לקוחות במדינות שבהן התשתית עדיין לא מוכנה. המטרה שלנו היא להפחית את פליטות הפחמן בצורה משמעותית, אבל גם להבטיח שכלי הרכב שלנו יהיו זמינים ורלוונטיים לכל שוק".
צילום: טויוטה
החברה ממשיכה להשקיע במו"פ כדי לשפר את היעילות של כל סוגי המנועים, כולל מנועי בעירה פנימית, שבהם טויוטה רואה פוטנציאל לשיפור משמעותי ביעילות אנרגטית. בנוסף, טויוטה מפתחת טכנולוגיות סוללות מתקדמות לרכבים חשמליים, תוך שיתוף פעולה עם שותפים תעשייתיים, כדי להוזיל עלויות ולהגדיל את טווח הנסיעה.
הגישה של טויוטה מסבירה חלק מהצעדים המדודים שהיא נקטה בהם בכל הכרוך במעבר לרכב החשמלי. היא גם ממצבת אותה כשחקנית מרכזית במרוץ לעתיד מעט יותר מפוכח מבחינה כלכלית, תוך שמירה על מחויבות לכל שוק בהתאם ליכולותיו. כפי שטויודה סיכם: "אנחנו לא רק בונים מכוניות, אנחנו בונים פתרונות שמתאימים לעולם של היום ולהזדמנויות של המחר".