פורד הודיעה לאחרונה לסוכנויות שלה באירופה כי בעתיד הקרוב יגיעו לשווקים דגמי נוסעים חדשים. הבשורה, שכוללת גם מכוניות שאינן חשמליות, התקבלה בחיוב בקרב הסוכנים – לאחר שנים של תחושת מחסור והצטמצמות בהיצע.
בשנים האחרונות כווצה פורד בצורה משמעותית את מגוון הדגמים המשפחתיים שלה באירופה. ייצור הפיאסטה הופסק ב־2023 ובנובמבר 2025 צפוי לרדת מהפס גם דגם הפוקוס. במקביל, החברה התמקדה בפיתוח רכבים חשמליים והשקיעה מיליארדי דולרים במפעלי ייצור חדשים באירופה, כולל מרכז ייצור גדול בעיר קלן שבגרמניה.
לפי תוכניות קודמות של פורד, כל דגמי הנוסעים שלה היו אמורים להיות חשמליים או לפחות היברידיים עד 2026. אלא שבפועל, החברה נאלצת להתמודד עם ירידה מתמשכת בנתח השוק שלה באירופה – שכיום עומד על פחות מ־4 אחוזים – ועם ביקורת הולכת וגוברת מצד סוכנים ולקוחות כאחד.
אחת הביקורות הבולטות שהופנו כלפי פורד הייתה על כך שהחברה מיהרה מדי לנטוש את דגמי הבעירה הפנימית, במיוחד בתחום הרכבים הקומפקטיים והמשפחתיים. סוכנים רבים טענו כי חסרים להם דגמים שיכולים למשוך קהל רחב, במיוחד לקוחות שלא מוכנים עדיין לעבור לחשמל או שאין להם תשתית מתאימה לכך.
צילום: פורד
לאחרונה אף נסוגה פורד מתוכניתה לאמץ את מודל "agency", שבו הלקוחות קונים ישירות מהיצרן במחיר קבוע. המהלך נבלם בעקבות התנגדות רחבה מצד סוכנויות באירופה, שדרשו לשמור על עצמאות מסחרית ועל מרחב תמרון עסקי.
ההבטחה לדגמים חדשים – לא כולם חשמליים – עשויה להעיד על שינוי כיוון. לפי הערכות בגרמניה, ייתכן שנראה בעתיד הקרוב חזרה של פורד לתחום המשפחתיות הקומפקטיות או הוספה של דגמים מוקטנים וזולים יחסית לקטגוריות הפנאי, תוך שילוב טכנולוגיות היברידיות ומסורתיות.
במקביל, פורד ממשיכה לפתח דגמי חשמל מלאים כמו האקוספורט החשמלי וגרסאות חדשות של הטורנאו והאקספלורר, המבוססות על פלטפורמות חדשות ושת"פים עם קבוצת פולקסווגן.
המטרה, בסופו של דבר היא לשקם את המותג באירופה, לחזק את הסוכנויות הקיימות ולהשיב לעצמה את המעמד שאיבדה בעשור האחרון. הסוכנים, לפחות לעת עתה, נשמעים אופטימיים.