פורד הכריזה אתמול (יום ב'), על התכנית החדשה שלה לדור הבא של כלי הרכב החשמליים מתוצרתה. לדברי מנכ"ל החברה ג'ים פרלי, הפלטפורמה החדשה מהווה רגע של "מודל T", אמירה שאמורה להכיל בתוכה משמעות רבה הן עבור פורד עצמה והן עבור תעשיית הרכב כולה שהשתנתה לאין שיעור לאחר הצגתה של המכונית האייקונית.
המעבר לפלטפורמה החדשה אמור לאפשר ליצרנית האמריקנית להיכנס אל התחום החשמלי באופן רחב ומשמעותי יותר וחשוב מכך – תחרותי בהרבה מהצעות העבר. עד היום בפורד לא ממש הצליחו לפצח את הנוסחה החשמלית – דגמי F-150 לייטנינג, מוסטנג מאך-E ופומה החשמלית זוכים להצלחה חלקית, כאשר את התמונה אמורים להשלים מגוון מצומצם של
דגמים המבוססים על פלטפורמת MEB החשמלית של פולקסווגן כפתרון ביניים.
צילום: פורד
לפי פורד, הפלטפורמה החדשה – המכונה בשלב זה בפשטות 'פלטפורמה אוניברסלית חשמלית' – תפחית באופן ניכר את מספר החלקים הנדרשים להרכבה (כ-20% פחות), את נקודות החיבור (כ-25%) ותדרוש כ-40% פחות תחנות עבודה על פס הייצור. כל אלה אמורים להוביל להפחתה במשקל ובעליות וקיצור זמן הייצור בכ-15% ביחס לדגמים החשמליים מהדור העכשווי. חסכון זה אמור להיכנס לכיס של משקיעי החברה אבל גם להתגלגל אל הלקוח בדמות הצעה תחרותית יותר ועלות תפעול נמוכה ביותר. בפורד טוענים כי עלות הבעלות של רכב פנאי עתידי על בסיס זה ל-5 שנים תהיה נמוכה מזו של טסלה מודל Y המוכר על פני 3 שנים.
גם תהליך ההרכבה עצמו עובר שינוי. במקום פס ייצור לינארי עם תחנות עוקבות בפורד יפצלו את ההרכבה ל"עץ" כאשר בכל אחד מה"ענפים" ירכיבו מודול אחר של הרכב – קדמי, מרכזי ואחורי – עד שלבסוף אלה יפגשו לקראת סוף פס הייצור ויחוברו לרכב הסופי.
צילום: פורד
עוד מקור לחיסכון הוא הסוללה עצמה. בפורד מתכוונים לשלב בפלטפורמה בעיקר סוללות LFP בניגוד לסוללות הליתיום-יון בהן עשתה השתמשה בעיקר עד היום. עלות סוללות מסוג זה נמוכה יותר ויש להן יתרונות מסוימים באורך חיים ועמידות על פני סוללות הליתיום.
ואיך אפשר בלי קריצה לכבוד הנשיא. לפי פורד, הסוללות יורכבו במפעלי החברה בארה"ב יחד עם פסי הייצור החדשים לכלי הרכב החשמליים. לדברי החברה, המהלך צפוי להוסיף עוד 4,000 משרות לידיים אמריקאיות. התאמת המפעלים לקו הדגמים החדש מוערכת בהשקעה של כ-5 מילארד דולרים.
צילום: פורד
הדגם הראשון: טנדר חשמלי
הפלטפורמה המודולרית החדשה אמורה להתאים למגוון רחב של כלי רכב, ומהמצגת עולי כי בתכניות של היצרנית מגוון רכבי פנאי בגדלים שונים, וואן מסחרי ועוד. כבר בשנת 2027 צפוי להגיע לכביש הדגם הראשון על בסיס הפלטפורמה – מדובר בטנדר בינוני שימוצב מתחת ל-F-150 לייטנינג המוכר, מה שאומר טנדר מקביל פחות או יותר בגודלו לריינג'ר הנוכחי.
פרטים של ממש עדיין אין, אבל בפורד מדווחים כי הטנדר העתידי יציע ביצועים המקבילים לאלה של פורד מוסטנג אקובוסט אשר מסיימת את המאוץ ל-100 קמ"ש בקצת יותר מ-5.5 שניות. בנוסף, המרחב בסביבת הנוסעים יהיה עדיף על זה של רכב פנאי קומפקטי דוגמת טויוטה ראב 4, כך פורד.
צילום: פורד
בפורד מציינים כי הטנדר החדש יוצע במחיר התחלתי של כ-30,000 דולר. מחיר שנמצא כמעט בדיוק באמצע בין מחירו התחילי של פורד מאבריק הקומפקטי לזה של ריינג'ר הבינוני. אם אכן זה יהיה המחיר בפועל זה בהחלט עשוי להוות אתגר לכמה יצרניות צעירות כמו '
סלייט' שהציגה טנדר מוזל וחשמלי משל עצמה במחיר של 25,000 דולר (שמאז עלה).
אגב, אם המחיר לא הספיק – בפורד לא התאפקו ושלחו עקיצה בכיוונה של סלייט. דאג פילד, ראש חטיבת החשמליות של היצרנית אמר כי "אני לא חושב שסטארט-אפ יוכל לעמוד בקצב בקצב של המהנדסים ויכולות הייצור שלנו, חדשנות זה יותר מהצגת רעיון אלא מציאת הדרך בפועל להביא אותו אל השוק כך שמיליוני לקוחות יוכלו ליהנות ממנו".