יונדאי Crater: הקונספט שעשה לנו מכתש בלב

הישר מהביקור בתערוכת לוס אנג'לס, יונדאי מעמידה דגם תצוגה של רכב שטח קטן וקיצוני. הוא לא יגיע ליצור, אך רבים מהאלמנטים יעברו לדגמי XRT העתידיים

יונדאי הציגה את אחד מדגמי הקונספט המפתיעים והמרעננים ביותר שלה בשנים האחרונות. ה-Crater ("מכתש") הוא קרוסאובר חשמלי קטן בעל אוריינטציית שטח מובהקת ועיצוב שמצליח להיות גם קשוח וגם חמוד בו-זמנית. הקונספט, שנחשף לראשונה באירוע סגור לעיתונות, יועד במובהק לאוהבי טיולי שטח קלים ולחובבי עיצוב צעיר.


אלא שעל אף ההתלהבות הרבה, ביונדאי מבהירים כבר כעת כי ה-Crater לא מתוכנן לייצור סדרתי. בשלב זה מדובר במחקר עיצוב בלבד, כזה שממנו תישאב השראה לדגמי XRT הבאים של המותג. וחבל, משום שדגם חשמלי קטן, קליל ושובב כזה, היה יכול למצוא מקום ראוי בשוק ולו כדי לנחם אותנו על לכתו של סוזוקי ג'ימני.

יונדאי Crater קונספט

צילום: טל חמו

עיצוב: קשוח ומתוק


ה-Crater עוצב בסטודיו האמריקאי של יונדאי בקליפורניה ומציג פרופורציות קומפקטיות - בערך בגודל של יונדאי טוסון - אבל על נוכחות שרחוקה מהמראה הנפוץ של טוסון. זה מתחיל בצמיגי 35 אינץ' עצומים שנראים כמעט קומיים על גוף כה קטן, אך מעניקים לרכב הופעה מלאת ביטחון והתאמה טבעית לשטח.
שפת העיצוב מבוססת על מוטיבים חוזרים, ובראשם עיצוב הפיקסלים של יונדאי, שהוצג לראשונה באיוניק 5. הפיקסלים מופיעים ביחידות התאורה, במראות הצד, בפנסים בסגנון ראלי מעל השמשה הקדמית, ואף בהדפס של פסי ההגנה על דפנות המרכב.


אך מי שמושך הכי הרבה תשומת לב הוא "Crater Man" -  אייקון קטן והומוריסטי המופיע באלמנטים שונים ברכב. דוגמה בולטת היא וו הגרירה הקדמי, שבו שיני הדמות משתלבות כפותחן בקבוקים - גימיק מושלם לפיקניק בשטח. אפילו פתיחת הדלתות מרמזת על "שיניים" בסגנון הדמות. 

יונדאי Crater קונספט

צילום: טל חמו

תא נוסעים: רטרו-עתידני 


המעבר לתא הנוסעים מגלה סביבת נהג שתואמת לחלוטין את העיצוב החיצוני - גם מודרני וגם מעט ילדותי באופן הכי טוב שיש. עיצוב הפנים נוצר על ידי צוות בקוריאה, אך החיבור בין הפנים לחוץ מרגיש שלם לחלוטין. בתוך החלל בולט כלוב התהפכות, המשמש גם כמאחזי יד לנוסעים בעת טיפוס לרכב המוגבה. על הכלוב מוטבעים סימוני כף יד קטנים - עוד מחווה לעיצוב ההיתולי של הקונספט.


העיצוב הפנימי עצמו משלב תאורה ענברית, קווים אורגניים וממשק הפעלה הכולל כפתורים וחוגות מכאניות גדולות, מתחת לארבעה מסכים קטנים המציגים מידע שטח, סטטוס מערכת ההנעה, או - במצב משעשע במיוחד - בחירת דמות במשחק הווידאו המובנה. המשחק עצמו מוקרן על תצוגה עילית צבעונית ואיכותית שפרוסה לרוחב כל השמשה הקדמית.

גם ההגה זוכה להתייחסות: צורת "סקווירקל" (שילוב של המילים ריבוע-עיגול) עם כפתורים ייעודיים לחמישה מצבי נהיגה - שלג, חול, בוץ, אוטומטי ו-TRX. לכל מצב מתלווה אנימציה ייחודית הן על ההגה והן בתצוגה העילית. בתא הנוסעים משולב גם רמקול בלוטות' נייד מובנה , להשלמת חוויית הטיול בשטח - יירשם לפרוטוקול - רעיון מטופש שאנחנו מתנגדים אליו.

יונדאי Crater קונספט

צילום: טל חמו

לא יעלה לייצור – אבל משאיר חותם


בתור רכב חשמלי על אף היכולת של הקונספט לנסוע, לפחות לפי ההצהרה של היצרנית, יונדאי לא מפרסמת נתונים טכניים על המנועים או הסוללה - מתוך הבנה כי מדובר דגם תצוגה בלבד. עם זאת, בחברה רומזים שאלמנטים רבים מה-Crater יופיעו בדגמי XRT ו-XRT Pro בעתיד. אלו אמורים לצמוח למשפחת גרסאות "שטח" של דגמי יונדאי, כמו TRD בטויוטה. 


למרות האכזבה מכך שה-Crater לא יגיע לשוק, קשה להתעלם מהרושם החזק שהותיר. אם יום אחד נרצה קרוסאובר חשמלי קטן, קליל עם יכולות שטח רציניות - כזה שלא לוקח את עצמו יותר מדי ברצינות - יונדאי כבר הוכיחה שיש לה את המתכון המנצח.

 


Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.