לבריאות: המכונית החשמלית שלך לא מסוכנת
סדרת מחקרים עדכניים באירופה, יפן וסין מפריכה את החשש מפני קרינה במכוניות חשמליות. מכון בגרמניה: “אין עדות להשפעות בריאותיות – אך נמשיך לפקח על טכנולוגיות חדשות”
מאז עליית המכוניות החשמליות על הכביש, אחת הטענות החוזרות ברשתות היא שהן פולטות קרינה מסוכנת; סוללות עצומות, מנועים שקטים וכבלי מתח גבוה יוצרים תחושה שאנחנו יושבים על פצצת גרעין, אך מבחינה מדעית מדובר בשדות אלקטרומגנטיים בתדר נמוך - לא בקרינה מייננת, כמו רנטגן או רדיואקטיביות.
שדות כאלה נוצרים סביב כל מכשיר חשמלי, ממכונת כביסה ועד למעלית, והרמות במכונית חשמלית נמדדו שוב ושוב - ונמצאו ברף הבטוח.
העבודה המקיפה ביותר בתחום פורסמה באפריל 2025 על ידי המשרד הפדרלי הגרמני להגנה מפני קרינה: 14 דגמי רכב נבדקו במצבי נהיגה שונים - האצה, בלימה, נסיעה עירונית ובינעירונית וטעינה מהירה. בין הדגמים: טסלה מודל 3, פולקסווגן ID.4, ב.מ.וו i4, מרצדס EQE, קיה EV6, יונדאי איוניק 5, פורד מאך-E, ניסאן אריה, רנו מגאן E-Tech, אודי Q4 e-tron, טויוטה RAV4 פלאג-אין וכן וולוו XC60 ריצ’ארג’.
בכל המדידות, רמות השדות בתאי הנוסעים היו נמוכות פי עשרות עד מאות מהרמות המרביות המותרות לפי תקן ICNIRP, הגוף הבינלאומי להגנה מפני קרינה בלתי מייננת.
ד"ר קארין הרמס, מהמכון הפדרלי לקרינה בבון, ציינה: “הנתונים ברורים: לא נמצאה חריגה אחת. גם במבחני קצה לא נמדדו ערכים בעלי משמעות ביולוגית. למעשה, חלק מהמכוניות החשמליות הפיקו פחות שדה מגנטי ממכוניות בעירה רגילות”. לדבריה, האזורים היחידים שבהם נרשמו ערכים מעט גבוהים יותר הם סמוך לרצפה ולתעלות הכבלים, אך גם שם מדובר ברמות זניחות.
פרופ’ ארנו שמידט מאוניברסיטת RWTH באאכן, גרמניה הוסיף: “הציבור נבהל מהמונח ‘קרינה’. בפועל מדובר בשדות מגנטיים חלשים מאוד, דומים לאלו שמיוצרים על ידי מכשירי חשמל בבית. ההנדסה של מערכות החשמל ברכב המודרני כה מדויקת, שההשפעה מחוץ לרכיב כמעט אפסית”.
במחקרים דומים שנערכו בצרפת וביפן נמצאו תוצאות כמעט זהות. בצרפת נמדדו ערכים ממוצעים של 0.6 עד 2.8 מיקרוטסלה בתאי נוסעים, וביפן 0.5 עד 3 מיקרוטסלה, גם בזמן טעינה מהירה. פרופ’ טאקשי הונדה מהמכון היפני לבטיחות אנרגיה אמר: “הציבור רגיש מאוד לנושא הקרינה, אבל כל המדידות שעשינו מוכיחות שאין כאן סכנה. גם במקרים של טעינה ממושכת לא נרשמה חריגה”.
המחקר הסיני: גם במזרח התוצאות דומות
בסין, שבה פועלת תעשיית הרכב החשמלי הגדולה בעולם, בדקו אוניברסיטאות טסינגהואה ודונגנאן דגמים של BYD, NIO ו-אקספנג במצבי נסיעה וטעינה שונים. התוצאות תאמו את הנתונים מאירופה: ברכבי BYD אטו 3 ו-NIO ET7 נמדדו רמות שדה של 1.2 עד 3.8 מיקרוטסלה בלבד. גם בניסויי טעינה מהירה לא נרשמה חריגה.
בניסויי טעינה אלחוטית ראשוניים נמדדו ערכים מעט גבוהים יותר: עד 12 מיקרוטסלה, אך עדיין רחוקים מאוד מהרף הבטוח של 200 מיקרוטסלה. פרופ’ לי צ’אנג, ראש המעבדה לחשיפה אלקטרומגנטית בטסינגהואה, סיכם: “הציבור נוטה לבלבל בין קרינה מסוכנת לשדות מגנטיים חלשים. במכוניות חשמליות, החשיפה נמוכה פי כמה מזו של מכשירי חשמל ביתיים. אין כל אינדיקציה לסיכון בריאותי”.
ומה בעתיד?
החוקרים מדגישים כי גם עם כניסת טכנולוגיות חדשות, טעינה אלחוטית מלאה, מערכות 800 וולט ופתרונות קירור מתקדמים, נדרש פיקוח מתמשך. עם זאת, כל המדידות עד כה מאשרות שמערכות הבידוד והמיגון הנוכחיות מספקות הגנה מלאה.
“נמשיך לעקוב”, אומרת ד"ר הרמס. “אבל נכון לעכשיו - אין בסיס מדעי לטענות שמכוניות חשמליות מסכנות את הנהג. זו אחת הפאניקות הציבוריות הנפוצות ביותר, ולמעשה אחת מהפחות מבוססות”.
כתבות אחרונות
-
שרון ביידר, 04/12/2025עד 120 - קשישות בנות 100 בכבישי ישראל
-
מערכת אוטו, 04/12/2025רכבי הסלבס: במה נוהג ערן זהבי?
-
איתי שטיינברג, 04/12/2025שברולט סילברדו EV – מבחן דרכים
-
ניר בן טובים , 04/12/2025מכונית הספורט של קיה חוזרת?
-
ניר בן טובים , 04/12/2025ויכוח על חניה הסתיים ב"אתה רוסי מסריח" - ופיצוי של אלפי שקלים
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פריסבי מקבלת זיכיון לשיווק צ'רי באוסטריה
-
ניר בן טובים , 03/12/2025מרצדס נדירה הוחרמה מספורטאי אולימפי
-
ניר בן טובים , 03/12/2025סערה ביגואר לנד רובר: מעצב העל פוטר; המהלך האסטרטגי נעצר
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פורד מהמרת על ברונקו פלאג אין לאירופה