מסובך מדי ומתלקח: המיתוסים שפוגעים ברכב החשמלי

סקר בינלאומי מקיף חושף פער עמוק בין הנתונים בשטח לבין האופן שבו הציבור תופס את הרכב החשמלי, ומציג תמונה מורכבת של פחדים, מחירים ומדיניות לא יציבה

ארגון GEVA, ה-Global Electric Vehicle Alliance (ברית הרכבים החשמליים, אם תרצו), בחן יותר מ-26 אלף נהגים ב־3- מדינות במהלך ספטמבר ואוקטובר 2025, במטרה למדוד כיצד בעלי רכב חשמלי עצמם תופסים את שוק החשמליות. התוצאה המרכזית לפניכם: 77 אחוזים מהמשיבים טוענים שהגורם העיקרי שמעכב את חדירת הרכב החשמלי איננו קשור ליכולות הטכנולוגיה, אלא לדימוי שנוצר סביבו.

לפי הסקר, שלל אמונות לא מבוססות ממשיכות לעצב את דעת הקהל. המשיבים התייחסו למיתוסים הנפוצים ביותר, בהם תפיסת סיכון יתר לשריפה, איכות סוללות נמוכה או אורך חיים מוגבל. בפועל, 88 אחוזים מבעלי החשמליות מדווחים כי אינם חוששים מהתלקחות כלל. לטענת בכירים ב־GEVA, הרעש הציבורי סביב האש נובע ממידע חלקי ומסרטונים ויראליים שמקבלים תפוצה גדולה יותר מפרסומים מבוססי נתונים. באופן עקבי, בעלי הרכב עצמם מדווחים על חוויית שימוש מתונה ושגרתית בהרבה מכל מה שמקבל תהודה ציבורית.

עוד עולה כי במדינות שבהן גורמי ממשל אימצו נרטיבים שליליים, קצב אימוץ הרכב החשמלי ירד אף כאשר התשתית וההיצע השתפרו. בסקר נטען כי השילוב בין מסרים שליליים, כותרות פשטניות ושיח ציבורי לא מאוזן יוצר מרחב שבו המיתוס חזק יותר מהעובדות בפועל.

כסף, מדיניות ומה שביניהם

המחיר נשאר המחסום הבולט ביותר; 58 אחוזים מהמשתתפים מדווחים כי עלות רכישה גבוהה מדי פוגעת ביכולת של השוק להתרחב. מדובר בממצא שמתיישב עם נתוני שוק רבים: גם במדינות בעלות תחרות גבוהה וריבוי מותגים, הפער בין מחיר דגם חשמלי חדש לבין רכב בנזין מקביל - עדיין משמעותי.

מנגד, 45 אחוזים מהבעלים מציינים כי עלויות השימוש הנמוכות הן אחת הסיבות שהניעו אותם לעבור לחשמל. תחזוקה פשוטה יותר, היעדר תקלות הכרוכות במנוע בעירה, ועלות טעינה נמוכה. אלו הם האלמנטים שנמדדו כבעלי השפעה גבוהה על שביעות רצון הנהגים.

הסקר מצביע גם על קשר ישיר בין שינויי מס לבין האטת קצב האימוץ. במדינות שבהן תמיכות בוטלו או השתנו במהירות, נרשמה ירידה ניכרת במספר הרכישות. לעומת זאת, יציבות רגולטורית לאורך זמן, גם בלי סבסוד גבוה במיוחד, תרמה לתחושת ביטחון ואף העלתה את רמת האמון בטכנולוגיה. החסם, כך נראה, אינו רק הכסף, אלא בעיקר אי הוודאות שנוצרת סביבו.

רכבים חשמליים

צילום: עזרא רפאל

הדרך קדימה

מנתוני הסקר עולה כי בעלי הרכב החשמלי עצמם מרגישים שהפער המרכזי אינו טכני: מרחקי נסיעה, זמני טעינה או עמידות סוללות כבר אינם המכשול העיקרי. במקום זאת, האתגר נמצא בתיווך המידע לציבור ובמדיניות שתומכת באימוץ נרחב יותר, ולא רק בפלח אוכלוסייה מאוד צר שמעריך חידושים.

הנתונים גם מראים כי במדינות שבהן הופעלו מאגרים פתוחים של עמדות טעינה, רגולציה פשוטה ותקשורת שיווקית אחידה, קצב החדירה של רכבים חשמליים היה גבוה משמעותית. לעומת זאת, במדינות עם דיון ציבורי מקוטב ועמוס אמירות לא תלושות מהמציאות, הציבור נותר זהיר ומנסה להימנע מהחלטה שנתפסת כ"מסוכנת".

שלא בשוליים, לפי העורכים של הדוח, השוק העולמי נמצא כעת בנקודה קריטית: הטכנולוגיה הגיעה לבשלות, אך הדימוי הציבורי עדיין מפגר מאחור. ההתמודדות עם המיתוסים אינה שאלה של מידע בלבד, אלא של אמון, תמריצים ומדיניות ברורה לטווח ארוך. נשמע מוכר?


Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.