5 המכוניות הסיניות המהירות בעולם: עלית מהמזרח הרחוק, תחת עין מערבית

יצרניות סיניות מציגות הספקים חריגים ומהירויות גבוהות במיוחד. אולם נהגי מבחן, מכוני בדיקה באירופה מצביעים על פער בין נתוני היצרן לבין ביצועים עקביים בתנאי אמת

התרחבותן של יצרניות הרכב הסיניות אל קטגוריית הביצועים משנה את מפת התחרות בענף - או לכל הפחות מתחילה להשפיע עליה. בשנים האחרונות הוצגו מספר דגמי קצה חשמליים שמחלצים יכולות עוצרות נשימה - הספקי מנוע בהיקף של אלפי כוחות סוס ומהירויות מרביות שנחשבו בעבר נחלתן של יצרניות יוקרה מנוסות. תהליכים אלה כרוכים בהשקעות בהנדסת סוללות, מערכות הנעה מרובות מנועים ושלדות מתוחכמות. עם זאת, לצד ההתפתחות הטכנולוגית המואצת ניכרת גם זהירות מצד גופי בחינה עתירי ידע, המצביעים על אתגרים בהעברת הנתונים הללו למצבי שימוש רציפים.

בוחן מסלול בכיר במרכז IDIADA בספרד - אחד משלושה מסלולי מבחן מחוזרים מאוד באירופה על ידי יצרנים (יחד עם נארדו באיטליה ומילברוק באנגליה), אשר בחן דגמי קצה סיניים בשנים האחרונות, מציין כי “הספקי הכוח אכן מרשימים, אולם קיים קושי לשמר את אותם ביצועים לאורך מספר הקפות רצופות". מגבלות של ויסות טמפרטורה הוא אומר, "נותרות גורם מכריע”.

מהנדס בכיר בתחום הסוללות בקונצרן פולקסווגן מוסיף כי “קצבי הפריקה גבוהים, אך מערכות הניהול התרמי עדיין אינן אחידות ברמתן. המערכות הסיניות מבטיחות ביצועים גבוהים, אך עקביותן עדיין נבחנת”.

גם גופי תקינה רגולטוריים מצביעים על פערים. חוקר רכב במכון TÜV מציין כי “הנתונים אינם מטעים, אבל הם מתקבלים תחת פרוטוקולים שונים. מהירות מרבית שנמדדת במסלול סיני אינה מייצגת בהכרח את אותה תוצאה במסלול מערבי שבו תנאי האקלים, האספלט והעומסים שונים”.

לדבריו, המשמעות המצטברת היא כי הישגי המהירות הסיניים מעידים על פוטנציאל הנדסי, אך עדיין דורשים בחינה חיצונית רחבה לפני שניתן לגזור מהם מסקנות מלאות על יכולת יישומית.

הקשר אסטרטגי: כלי תדמיתי והרחבת גבולות טכנולוגיים

דגמי העל הסיניים אינם נמדדים רק בנתוני ההאצה. הם מהווים כלי אסטרטגי להאצת תהליכי פיתוח, לחיזוק אמינות תעשייתית וליצירת נוכחות בשווקים מערביים שבהם למותג סיני עדיין נדרשים שנים של בניית אמון. יצרניות סיניות פועלות במערכי פיתוח מהירים יותר, בקצבים שאינם מאפיינים את תעשיית הרכב האירופית, ובכך מצליחות להציג דגמים חדשים מדי שנה, "לעיתים מבלי להמתין למחזורי כיול מסורתיים", אומר חוקר הרכב במכון ה-TUV.

עם זאת, מומחים במערב מדגישים כי ביצועים אינם נגזרת של הספק בלבד. בכיר לשעבר בחטיבת הפיתוח של פורשה, המשמש כיום יועץ פיתוח עצמאי, מציין כי “דינמיקה של רכב ספורטיבי מבוססת על שלמות מערכתית: בלימה, חלוקת משקל, מבנה שלדה ויציבות בתנאי עומס. במרבית המקרים, אלה אלמנטים הנבנים לאורך שנים ולא ניתן לייצרם במחזור פיתוח קצר”. אנליסט מחקר באירופה מוסיף כי “סין מגלה יכולת יוצאת דופן בהאצת תהליכים, אך עמידות לטווח ארוך ודיוק דינמי - ימשיכו להוות מדד מרכזי”.

חמש המכוניות הסיניות המהירות ביותר כיום

1. BYD יאנגוונג U9

מכונת העל של BYD, עליה נהגנו מעט, כוללת ארבעה מנועים חשמליים ומפיקה מעל 1,000 כ״ס ומאיצה ל-100 קמ"ש בסביבות 2.4 ש'. בבדיקה רשמית במסלול סגור הגיעה גרסת ביצועים ייעודית למהירות של כ-496 קמ״ש - נתון גבוה במיוחד לרכב ייצור. עם זאת, מומחים מסייגים כי מדובר בגרסה שאינה זהה לדגם הכביש וכי נדרשת בחינה של יציבות, בלימה וניהול חום בתצורה הסדרתית.

BYD יאנגוונג U9

צילום: יצרן

2. GAC איון SSR

דגם בעל שלדת פחמן מלאה והספק כולל של למעלה מ-1,200 כ״ס. התאוצה הרשמית ל-100 קמ״ש נעה סביב 1.9 שניות. הרכב עושה שימוש בפתרונות קירור מתקדמים ובמערכות בלימה מחוזקות, אך נכון לעכשיו אין נתוני מסלול מאירופה, מבוקרים המוכיחים יכולת עקבית לאורך זמן.

GAC איון SSR

צילום: 新車速報 / ויקישיתוף – CC BY-SA 4.0

3. זיקר001 FR

גרסת קצה לדגם 001, בעלת כ־1,265 כ״ס ומערכת הנעה חכמה המווסתת את חלוקת הכוח בין הגלגלים. הדגם מציג שילוב של יכולת ביצועית גבוהה עם שימושיות יומיומית, אך טרם נבחן באופן עצמאי במסלולים אירופיים תובעניים.

זיקר001 FR

צילום: יצרן

4. הייפיי A

רכב ביצועים בעל שלושה מנועים ובהספק כולל של כ-1,200 כ״ס. הדגם כולל שלדת אלומיניום מחוזקת ומערכי אווירודינמיקה מתכווננים. מהירות השיא המוצהרת עומדת על כ-300 קמ״ש, אולם בבחינות מסלול שהועברו לגופים אירופיים טרם התקבל אימות מלא לנתונים.

הייפיי A

צילום: יצרן

5. ניאו EP9

דגם מוקדם יחסית בגל הביצועים הסיני, המציג מעל 1,300 כ״ס ומהירות שיא של כ-310 קמ״ש. ה-EP9 נבחן במספר מסלולים מחוץ לסין וקבע זמנים מרשימים, אולם אנליסט ביצועים בחברת מסלול במילאנו מציין כי “הדגם מציג פוטנציאל גבוה, אך עקביות תחת עומס חום ורצף הקפות עדיין דורשת שיפור”.

ניאו EP9

צילום: יצרן

עלות מול ביצועים: פער כלכלי מהותי והיעדר מעמד על זמני

אחד המאפיינים הבולטים בהשוואה בין דגמי העל הסיניים לבין מקביליהם האירופיים הוא הפער הכלכלי החריג. רכבים כמו זיקר 001 FR או איון SSR, המציגים נתוני תאוצה ומהירויות הדומים לאלה של רכבי על מערביים, מתומחרים לרוב בין כ-150 ל-300 אלף יורו. לעומתם, דגמי על אירופיים בעלי ביצועים דומים מתחילים סביב 500 אלף יורו ויכולים להגיע למיליון ואף מעבר לכך.

מבחינה מספרית, מדובר בפער של כ-70 עד 85 אחוז לטובת הדגמים הסיניים, ולעיתים בתמחור המהווה כ-15 עד 20 אחוז בלבד ממחירו של רכב על מערבי. עם זאת, הפער הזה אינו רק תוצאה של יעילות ייצור או אינטגרציה תעשייתית, אלא גם של היעדר מעמד “על זמני”; רכבי קצה אירופיים נהנים ממסורת עיצובית, רציפות דגמים ושוק אספנות פעיל המעניקים להם ערך כלכלי ותרבותי ארוך טווח - מרכיב שאינו קיים עדיין בדגמי העל הסיניים. כך, גם כאשר הפער הביצועי מצטמצם, הפער התדמיתי והערכי נותר משמעותי וממשיך להשפיע על הסטטוס של הרכב, המיתוג והרפטואר מאחוריו.

האם מרוץ המהירות עומד בפני שינוי?

ככל שדגמי על חשמליים מתקרבים לגבולות שאנחנו מכירים (בממד הפיזיקלי) של האצה ומהירות, המשקל היחסי של נתוני קצה קצת מאבד מהמשמעות שלו. ההכרעה בין יצרנים בסופו של דבר דנה יותר סביב עמידות, רמת הדיוק של מערכות השלדה, אמינות ממושכת ויכולת לשחזר ביצועים לאורך זמן וגם קבלת הכרה לגיטימית על מסלולי מירוץ תחרותיים. באזורים אלו, חלק מהיצרנים הסינים מקבלים אינטגרציה חלקית מאירופה (כמו זיקר ו-וולוו למשל), אך עדיין אינם מתחרים באופן מלא ביצרניות שצברו מוניטין.

בשוק הישראלי, ההשפעה תהיה עקיפה אך משמעותית: הטכנולוגיות שמפותחות ברכבי קצה סיניים כמו מערכות הנעה עם מספר מנועים על אותה פלטפורמה, מערכות חשמל עם מתח גבוה ומערכות קירור ייעודיות, צפויות להשתלב בעיקר בדגמי יוקרה שיגיעו לכאן בשנים הקרובות.

בשורה התחתונה, מרוץ הביצועים אינו רק תחרות על מספרים, אלא מאיץ תהליכים שישפיעו על כלל התעשייה. במובן זה, אין הבדל מהותי בשיטות היישום בין סין לאירופה.


Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.