לא רק אורניום מועשר: איראן מחביאה מכוניות נדירות
בזמן שאזרחים נאבקים על חופש, מים ולחם, המשטר מטפח קולקציה מיוחדת במוזיאון הלאומי
לא רחוק מהכביש הראשי לעיר קראג' שבמערב טהראן עומד מבנה אפרורי ורבוע, על גבול חייזרי, אך בין חומותיו המבוצרים מסתתר אחד האוספים הנדירים בעולם המוטורי. המוזיאון הלאומי למכוניות של איראן מציג עשרות רכבי יוקרה שנשמרו מתקופת שלטונו של מוחמד רזא פהלווי, השאה האחרון של איראן, ורעייתו פארה דיבה.
המוזיאון שוכן כ-35 קילומטרים מטהראן, על שטח של כ-22 אלף מטרים רבועים, מתוכם מחצית מקורה. קראג' היא אחת הערים המתועשות באיראן, מוקפת בסיסים של מוסדות ממשלתיים, והיא נחשבת “שער הכניסה” לבירה מכיוון מערב. הבחירה למקם שם את אוסף הרכב הלאומי אינה מקרית: סמוך לצירי תחבורה מרכזיים ולמפעלי הרכב הגדולים של המדינה. המוזיאון עצמו מורכב משני אולמות תצוגה מרכזיים, מחסן שימור סגור ומתחם מבקרים הכולל סדנאות תחזוקה והדרכה.
המוזיאון, שנפתח לציבור בתחילת שנות ה-2000, נבנה סביב האוסף שהוחרם לאחר המהפכה האסלאמית של 1979. במשך שנים עמדו המכוניות במחסנים סגורים של המדינה, עד שהוחלט לשמר אותן ולהפוך אותן לאתר מורשת. כיום מוצגות בו למעלה ממאה מכוניות, חלקן נדירות עד קיצוניות.
מזראטי לשאה
גולת הכותרת של המוזיאון היא Maserati 5000 GT הידועה בכינוי "השאה של פרס", שנבנתה במיוחד עבור השאה בשנת 1959. הדגם תוכנן במודנה שבאיטליה עם מנוע V8 עוצמתי בהזמנה אישית, ריפודי עור שנמדדו לפי מושב המלך וגימור חיצוני שעוטר בסמל המלוכה האיראני. זו אחת המכוניות הנדירות בעולם - רק 34 יחידות יוצרו, והיא מסמלת את הקשר ההדוק שהיה אז בין איראן לאירופה.
לצידה מוצגות שתי רולס רויס פאנטום, מכוניות שיוצרו אך ורק עבור בתי מלוכה. אחת מהן, בצבע כחול כהה עם גג נפתח, שימשה את השאה באירועים רשמיים בארמון ניאווארן. באולם הסמוך ניצבות למבורגיני מיורה, בנטלי S3 ומרצדס פולמן 600, הלימוזינה המלכותית של הארמון. לפי נתוני המוזיאון, זהו האוסף הגדול בעולם של דגמי מרצדס 600, הכולל 21 יחידות.
להזכיר את העבר, לשכוח את ההווה
לדברי מוחמד אפרפאר, אוצר המוזיאון, השימור המדוקדק של כלי הרכב נעשה כולו בשיטה "יבשה", ללא טיפת דלק, שמן או נוזלי קירור. “אנחנו משתמשים בשיטה שמקובלת במוזיאונים הגדולים בעולם, שבה המכונית מוצגת כשהיא יבשה לגמרי“, אמר אפרפאר בריאיון ל-Tehran Times. “כך הצבע המקורי נשמר, אין סיכון לדליפות או חלודה, וכל רכב עומד בדיוק כפי שהורכב לפני עשרות שנים”. לדבריו, המטרה איננה להחזיר את הרכבים לכביש אלא לשמר אותם כעדות היסטורית: “כשמצמצמים מגע ותיקונים מיותרים, הרכב נשמר טוב יותר לאורך זמן.”
בריאיון לאותו עיתון הסביר אפרפאר כי המוזיאון מחזיק באוסף חסר תקדים של רכבי יוקרה מהעידן המלוכני: “ברשותנו האוסף הגדול בעולם של דגמי מרצדס 600, עם 21 יחידות – אפילו מוזיאון מרצדס בגרמניה מציג רק שלוש”, כך אמר. במתחם כך הוסיף, ארבע מהמכוניות מוצגות באולם המרכזי ו-17 נוספות נשמרות במחסן השימור. לדבריו, במוזיאון מוחזקים גם מעל 20 דגמי רולס רויס קלאסיים, מה שהופך אותו לשני בגודלו בעולם אחרי המוזיאון הרשמי של המותג באנגליה. “אנחנו לא אוסף פרטי סגור מאחורי דלתות” הוסיף אפרפאר. “הדלתות שלנו פתוחות למומחים ולחוקרים, ואנחנו שמחים ללמוד מהם. בעיניי, זה לא מוזיאון של מכוניות - זה מוזיאון של זיכרון".
בהתאם לדיווח האחרון של Tehran Times (מרץ 2025), המוזיאון הלאומי למכוניות של איראן עבר הרחבה משמעותית: שני אולמות חדשים נוספו למתחם, ובהם הוצגו לראשונה שבעים רכבים קלאסיים נדירים. לפי האוצר הראשי, התצוגה החדשה נועדה “להעניק לקהל חוויה רחבה יותר של התפתחות ההנדסה, העיצוב והיוקרה בתעשיית הרכב”. עוד נמסר כי שמונים רכבים נוספים נמצאים בהכנה לקראת הצגה בשנה הקרובה, צעד שאמור למצב את המוזיאון “בין המוסדות החשובים בעולם בתחום ההיסטוריה של הרכב”.
בנק המטרות, והעתיד
ביוני 2025, על רקע ההסלמה הצבאית בין איראן לישראל, הודיעה רשות המורשת התרבותית בטהראן על סגירה של כל המוזיאונים ואתרי המורשת במדינה. לפי הדיווחים, הצעד נועד להגן על אוספים היסטוריים ויצירות אמנות מפני אפשרות של מתקפות אוויריות ישראליות. מנהלי מוסדות תרבות, ובהם גם האחראים על המוזיאון הלאומי למכוניות בקראג’, קיבלו הוראה להעביר פריטים נדירים לאחסון מאובטח ולהשבית את הפעילות הציבורית עד להודעה חדשה. למרות המתיחות, גורמי ממשל הדגישו שלא נגרם נזק למוזיאונים עצמם.
כיום, המוזיאון הלאומי למכוניות של איראן הוא לא רק אוסף של רכבים נדירים, אלא גם תזכורת למה שאיראן יכלה להיות: מדינה טכנולוגית, מעוצבת ופתוחה לעולם. בזמן שבאולמות בקראג' משמרים ומרחיבים, הכלכלה בחוץ מקרטעת: האינפלציה מעל 40 אחוז, אין מים, יצרניות הרכב המקומיות מייצרות גרסאות ממוחזרות לשוק חסום, והציבור מתמודד עם עליות מחירים וירידת ערך המטבע.
ההתעקשות לשמר את העבר מתאימה בדיוק לרוח השלטונית באיראן. תחת הסיסמה “כלכלת ההתנגדות”, טהראן מעדיפה ייצור עצמי על פני אפיקי קליטה לשוק העולמי, גם אם המשמעות היא קיפאון או מלחמה. הסנקציות, הפיקוח והאיסורים על ייבוא סותמים כל ניסיון להתקדם, והמשטר מתגאה במוזיאון כאילו מדובר בהישג לאומי. בפועל, זו אותה אידיאולוגיה שמעדיפה בידוד על פני חדשנות.
כתבות אחרונות
-
שרון ביידר, 04/12/2025עד 120 - קשישות בנות 100 בכבישי ישראל
-
מערכת אוטו, 04/12/2025רכבי הסלבס: במה נוהג ערן זהבי?
-
איתי שטיינברג, 04/12/2025שברולט סילברדו EV – מבחן דרכים
-
ניר בן טובים , 04/12/2025מכונית הספורט של קיה חוזרת?
-
ניר בן טובים , 04/12/2025ויכוח על חניה הסתיים ב"אתה רוסי מסריח" - ופיצוי של אלפי שקלים
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פריסבי מקבלת זיכיון לשיווק צ'רי באוסטריה
-
ניר בן טובים , 03/12/2025מרצדס נדירה הוחרמה מספורטאי אולימפי
-
ניר בן טובים , 03/12/2025סערה ביגואר לנד רובר: מעצב העל פוטר; המהלך האסטרטגי נעצר
-
ניר בן טובים , 03/12/2025פורד מהמרת על ברונקו פלאג אין לאירופה