מאזדה מנסה משהו אחר: מנוע בנזין שמנקה אחריו

ניסוי חדש במסלול מרוצים ביפן מציג מערכת שמצליחה ללכוד חלק מזיהום האוויר שנפלט מהמנוע

מאזדה בוחנת כיוון חדש בתקופה שבה תעשיית הרכב נעה במהירות לעבר חשמול מלא. במקום לוותר על מנועי הבנזין, היצרנית מפתחת מערכת שנועדה להפחית חלק מהזיהום כבר בתוך המנוע עצמו. במסגרת אליפות Super Taikyu במסלול פוג'י ביפן, החברה שילבה במנוע בנזין מערכת ניסיונית ללכידת פחמן דו-חמצני מתוך גזי הפליטה, ובדקה כיצד מנוע בעירה פעיל יכול לטפל בחלק מהזיהום שהוא מייצר.

הניסוי הארוך התקיים בתנאים תחרותיים קשים, כחלק מגישה רחבה יותר שמאזדה מובילה: שיפור מנועי בעירה פנימית לצד שימוש בדלקים נקיים יותר, ולא החלפה מלאה ומיידית של כל מערכות ההנעה.

איך עובדת המערכת

המערכת מבוססת על יצירת זרם פליטה משני שמנתב חלק מהגזים אל תעלה נפרדת. לאורך התעלה משולב "זאוליט, מינרל נקבובי שמסוגל ללכוד מולקולות CO₂. גזי הפליטה עוברים תחילה דחיסה וקירור, תהליך שמייעל את הספיחה, ולאחר מכן מאוורר ייעודי מסיט אותם אל תא הספיחה", כך הגדירו את השיטה.

הפחמן שנלכד מצטבר במכל פנימי בעוד הגזים המטוהרים חוזרים לזרם הפליטה הרגיל. במהלך כחמש שעות מרוץ, המערכת הצליחה לאסוף כמות ממשית של פחמן דו-חמצני, תוך שימוש בדלק HVO 100 - דלק דיזל "ירוק" שמיוצר משמנים טבעיים ושומנים ממוחזרים, ולא מנפט, ומבוסס על חומרים ביולוגיים.

מה אומרים במאזדה

בהודעה הרשמית שפרסמה החברה סביב הניסוי הסבירה מאזדה כי מטרת המחקר היא ליצור בעתיד מציאות שבה נהיגה תביא להפחתת פליטות ולא להגדלתן. לדבריה, "מאזדה שואפת להגיע עד 2035 לניידות שבה ככל שנוסעים יותר, כך מפחיתים יותר פליטות CO₂", והיא מוסיפה כי "אם כלי הרכב יופעלו באמצעות דלק נקי ויקלטו את ה-CO₂ שהם פולטים, יהיה ניתן להפחית את כמות הפחמן באטמוספרה בהתאם למרחק שנוסעים".

הצהרות אלו מדגישות את הרצון של החברה לבחון פתרונות גישור, ולא לוותר על מנועי בעירה פנימית כל עוד ניתן לצמצם את השפעתם הסביבית.

מאזדה 3 ניסיונית עם מערכת אחזור גזי פליטה

צילום: יצרן

המעורבות הזהירה של מאזדה בעולם החשמל

בניגוד ליצרניות שמצהירות על מעבר חד ומהיר לחשמל מלא, מאזדה נוקטת אסטרטגיה זהירה והדרגתית. החברה בוחנת פתרונות מגוונים: מנועי בעירה יעילים, מערכות היברידיות, חשמליות מלאות בהיקפים מוגבלים ומנוע רוטרי המשמש כמאריך טווח. הגישה הזו נובעת מהרצון לשמור על מאפייני הנהיגה המזוהים עם המותג, לצד התמודדות עם דרישות פליטה מחמירות.

המשמעות היא שמאזדה אינה רואה חשמל מלא כפתרון יחיד, אלא אחד מתוך כמה כיווני פיתוח. המערכת ללכידת CO₂ היא חלק מאותה תפיסה של "פתרונות מרובים", שבמסגרתה החברה מנסה לשפר כל טכנולוגיה בנפרד ולא להמר רק על כיוון אחד.


Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.