הדגם החדש של וולוו - קפיצת מדרגה?
לקראת השקת ה־-EX60, היצרן השבדי מתנער מהכללים הישנים, מציג פלטפורמה חדשה לחלוטין ומשדרג את התפקיד המרכזי של תוכנה ובטיחות בפיתוח הדגמים הבאים
וולוו מפרסמת בימים אלה את הפרטים הראשונים על ה־ EX60, רכב הפנאי החשמלי שחשיפתו מתוכננת ל-21 בינואר. אך בעיני הנהלת החברה, מדובר הרבה מעבר לדגם חדש; אנדרס בל, המהנדס הראשי, מסביר כי פיתוח הפלטפורמה החדשה SPA3 חייב את החברה לבחון מחדש כמעט כל היבט של תכנון רכב. "היינו צריכים לא רק להתאים את עצמנו לחשמל", הוא אומר, "אלא להמציא מחדש את הדרך שבה אנחנו בונים מכוניות".
לדבריו, הניסיון להתחשב בכללי משחק שמתאימים לעולם הבעירה הפנימית הוא טעות בסיסית: "אי אפשר להתחיל רכב חשמלי מנקודת פשרה. אם אתה מנסה לבנות רכב חשמלי על גבי לוגיקה ישנה, אתה פשוט משחזר את הבעיות של העבר".
תוכנה כמרכז הכובד של הפלטפורמה
בל מתאר תהליך שבו ההנדסה והתוכנה תוכננו כיחידה אחת, ולא כמערכת שאליה "מחברים" יכולות דיגיטליות בדיעבד. "בנינו ארכיטקטורה שתאפשר לנו לעדכן, לשפר ולכוונן את הרכב כל הזמן", הוא אומר. "זה אומר להתחיל מדף חלק, גם אם זה דורש זמן ומשאבים".
המהלך הזה הוביל לעיכובים בפיתוח דגמי EX90 ו-ES90, אך לפי בל – האתגרים הללו היו חלק מהמעבר למודל פיתוח חדש: "עם EX60 הגענו סוף סוף לנקודה שבה כל היעדים מתקיימים יחד. לא כל החברות הצליחו בכך".
וולוו משתמשת במיליוני קילומטרים של מידע מרכבים מחוברים כדי לשפר מערכות בטיחות באופן רציף. בל מתאר כי הבטיחות אינה תוספת לרכב, אלא הגרעין ההנדסי של הפלטפורמה: "התלות בין התוכנה לבטיחות עמוקה משחשבנו. אי אפשר לפתח אחת בלי השנייה".
החברה מייחסת חשיבות רבה גם לשיתוף הפעולה ארוך השנים עם גוגל, שיצא לדרכו ב-2017. השילוב של מערכת אנדרואיד והרחבתו השנה באמצעות כלי ה-AI ג'מיני, מאפשר, לדבריו, פיתוח מהיר ומדויק יותר: "כשהמערכת מבינה שפה טבעית, קוראת ומתרגמת הודעות ומתעדכנת לבד, זה משנה את כל חוויית המשתמש".
כתבות אחרונות
-
יואל פלרמן, 14/12/2025יורו NCAP דצמבר – 19 דגמים, רק 11 קיבלו 5 כוכבים
-
איתי שטיינברג, 14/12/2025מאזדה 6e – התרשמות ראשונה
-
אלי שאולי, 14/12/2025ליפמוטור B10 החדש בארץ – המחיר החל מ-140,000 שקלים
-
ניר בן טובים , 14/12/2025הדגם החדש של וולוו - קפיצת מדרגה?
-
ניר בן טובים , 14/12/2025מיליון שקל חובות - וטסלה בחניה
-
ניר בן טובים , 14/12/2025שינוי כיוון: מנועי בנזין ודיזל לא ייעלמו ב-2035
-
אוהד אלגוב, 11/12/2025טויוטה אייגו X – מבחן דרכים (מתיחת פנים, השקה עולמית)
-
אלי שאולי, 11/12/2025ג'ילי סטאריי החדש בארץ – המחיר החל מ-170,000 שקלים
-
ניר בן טובים , 11/12/2025אופל חושפת את אסטרה 2026. ייתכן שלא תשוב לישראל