פולקסווגן: "הגענו לתחתית. הטעויות מאחורינו"
מנכ"ל הקבוצה אוליבר בלומה מציג תוכנית שינוי רחבה: התאמת קיבולת הייצור, השקעות גדולות בסוללות ובטכנולוגיה, וחשיבה מחדש על תמהיל הדגמים. גם פורשה, נכנסת לתהליך של שינוי
פולקסווגן נכנסת לשלב של רפורמה שהיא הייתה צמאה אליה כבר הרבה זמן. מנכ"ל הקבוצה, אוליבר בלומה, אומר בראיון לכלי תקשורת בפרנקפורט, כי 2025 כללה חיובים חריגים בכל מותגי הקבוצה, וכי כעת פולקסווגן נמצאת בנקודה שממנה אפשר לבצע מהלך הדרגתי של התאוששות. לדבריו, המהלך הנדון מתחיל במפעלים בגרמניה ובאירופה, שם מתבצעת התאמת קיבולת הייצור לביקושים החדשים. במותג פולקסווגן לבדו מדובר בהפחתה של כ-730 אלף כלי רכב בשנה, ובמקביל גם אאודי ופורשה מצמצמות פעילות בהתאם.
בלומה, שיעזוב בקרוב את תפקידו כמנכ"ל פורשה, מדגיש כי ההתאמות אינן סגירה אוטומטית של מפעלים, אלא חלק מהצורך ליישר קו עם מציאות תעשייתית משתנה. לצד צמצומים אלו, פולקסווגן מתכננת להשקיע 160 מיליארד אירו בחמש השנים הקרובות, בהן השקעה במערכי ייצור סוללות באירופה, פיתוח טכנולוגיות תוכנה ונהיגה אוטונומית, ושדרוג תשתיות הייצור. הוא מציין כי ייצור עצמאי של תאי סוללה הוא קריטי, שכן תלות מלאה ביבוא מאסיה כבר אינה אפשרית.
בלומה משרטט יעד ברור ל־2030: להפוך את פולקסווגן ליצרנית שמובילה בכל טכנולוגיות הליבה, מציגה מוצרים אטרקטיביים ויציבה כלכלית יותר משהיא כיום. לדבריו, "הגענו לתחתית" בשנה החולפת, וכעת נוצר בסיס לעלייה מחדש וכי "הטעויות של המותג מאחורינו".
בשבוע האחרון, עלתה (גם) התפתחות רגולטורית שעשויה להשפיע ישירות על הדגמים החשמליים של פולקסווגן: האיחוד האירופי בוחן מחדש את המכסים שהטיל על רכבים חשמליים שמיוצרים עבור החברה בסין. לפי ההצעה הנבחנת, במקום מכס גבוה עשוי להיקבע מנגנון של מחיר מינימום או מכסות ייבוא שנתיות. אם המהלך יאושר, זה עשוי לאפשר לפולקסווגן לייבא לשווקים באירופה רכבים חשמליים בעלות נמוכה יותר - ולשפר את התחרותיות שלהם, מה שעשוי להשפיע גם על זמינות ועל תמחור דגמים בשווקים אחרים, כולל ישראל.
פורשה מתקנת מסלול אחרי נפילה חדה ברווח
במקביל לדברים אלו בצמרת הקונצרן, פורשה מתמודדת עם נסיגה חדה ברווחיות. הרווח הנקי צנח בכ-91 אחוז, בעיקר בגלל ירידה חדה בביקוש למכוניות יוקרה בסין, תעריפים גבוהים בארצות הברית ואסטרטגיית חשמליות שהייתה נוקשה מדי. בלומה מודה כי החברה העריכה יתר על המידה את כוחה בשוק הסיני וכי פורטפוליו הדגמים לא היה גמיש מספיק. דוגמה מרכזית היא המקאן החשמלי, שלא הצליח לייצר ביקוש משמעותי.
עם זאת, בלומה מדגיש כי החשמליות בפורשה "עובדות", אך השוק החשמלי ברמת היוקרה קטן בהרבה מהתחזיות המוקדמות. מכירות פורשה בסין ירדו מ-100 אלף בשנה לפחות מ-40 אלף, ובחברה מעריכים כי לא צפויה צמיחה מחודשת בתקופה הקרובה. בהתאם לכך פורשה מצמצמת את רשת הסוכנויות שלה, מתמקדת במנועי בעירה ובהיברידי, ומשפרת את ההצעות שהיא מנסחת ללקוחות שמעדיפים את ה־DNA המסורתי של המותג.
בלומה מציין עוד, כי ההשקה של הקאיין החשמלי החדש עשויה ליצור עניין בשוק, גם אם מדובר בסגמנט מצומצם, בשל ההיסטוריה שלו, הצלחתו והמיתוג.
כתבות אחרונות
-
ניר בן טובים , 10/12/2025קיה סלטוס - הדור השני יוצא לדרך
-
אלי שאולי, 10/12/2025אומודה 9 בארץ – המחיר החל מ-230,000 שקלים
-
אלי שאולי, 10/12/2025אומודה 7 בארץ – המחיר החל מ-185,000 שקלים
-
ניר בן טובים , 10/12/2025פולקסווגן: "הגענו לתחתית. הטעויות מאחורינו"
-
ניר בן טובים , 10/12/2025המחיר מנצח: כך בחרנו להתעלם מהציר סין-איראן
-
אלי שאולי, 10/12/2025אורה 5 – השקה בסין
-
ניר בן טובים , 09/12/2025תמרור שבר מראת RAM - הקבלן חויב בפיצוי
-
ניר בן טובים , 09/12/2025פורד ורנו הכריזו על שיתוף פעולה; הפיאסטה חוזרת?
-
ניר בן טובים , 09/12/2025הגנבים באים: מה שאירופה הבינה רק עכשיו, ישראל למדה מזמן