דגמי IM החדשים – התרשמות נהיגה ראשונה מ-IM5 ו-IM6

לאחר מפגש ראשון בתערוכה, התרשמות ראשונית מהדגמים, התנסות ראשונה בשני הדגמים הראשונים שיגיעו לראשון

לאחר המפגש עם המותג וביקור בשני הדגמים שלו, נכנסים לאזור המפעל – ואפילו הריקשות כאן חשמליות. המטרה שלנו היא מסלול הניסויים של SAIC שם ננהג מעט בדגמיIM  שעתידים להגיע אלינו בקרוב. רכב מסחרי נכנס לפרוק סחורה והוא שקט, כי אשכרה מישהו חיבר תחת הרצפה מסגרת ברזל גדולה, בצורה תעשייתית להחריד, ובזו מארז סוללות ענק. אני מתעלם באלגנטיות מזה וגם מזה שיש בצד מכוניות אחרי ריסוק כזה ואחר, תוצאה של הכנה למבחני בטיחות. אני מתעלם באלגנטיות מכל אלה ואפילו לא מזכיר אותם. את המכשירים הניידים לקחו לנו, כי בכל זאת, יש כאן מכוניות מוסוות של כל הקבוצה והם לא רוצים שידלפו פרטים למתחרים. 

טכנולוגיה

לטענת מומנטה, אחת מספקיות הטכנולוגיה של IM, נהיגה אוטונומית תהיה בטוחה ברמה של פי 10 מאשר נהג אנושי; זה האחרון גורם לתאונה כל מיליון קילומטרים, אבל את זה רק הזמן יוכל לספר. בכל אופן, מספר ספקי הטכנולוגיה והחומרה המשתפים פעולה עם המותג גדול. 

בכלל, לפי אנשי IM טכנולוגיה היא זו שתבדיל את המותג שלהם מהאחרים. במפרט, בין השאר, אופציה למתלי אוויר אדפטיביים עם חיישנים הקולטים וגורמים לתגובה במאית השנייה. אופציה נוספת היא היגוי אחורי, המעניק לרכב קוטר סיבוב של עשרה מטרים, כמו של סופרמיני. מחשב הרכב שולט על אופן התאוצה והבלימה, על בקרת האחיזה ועל ההיגוי באינטגרציה מלאה – לא מספר מערכות הפועלות בנפרד. הדור הבא יכלול מערכות היגוי ובלימה על-חוט (ByWire). 

הרכב עדיין לא נבדק על-ידי יורו NCAP, אבל במפרט הבטיחות, בין השאר שבע כריות אוויר, עשר מצלמות שיאפשרו ראות טובה גם במזג אוויר שאינו מושלם ויקרינו את התמונות במסך הגדול. עם האיתות, תיפתח במסך חלונית ותמונת הצד אליו פונים תוקרן בה. כמו ביונדאי. בקרת השיוט מאפשרת עקיפה אוטונומית על-ידי איתות. עוד בבטיחות מערכת חמיקה ממכשול – בלימה, עקיפה, חזרה לנתיב. 

כרגיל וכמקובל שני הדגמים מוצעים בגרסת הנעה אחורית עם שני סוגי סוללה, גם בגרסת שני מנועים והנעה כפולה; שלא כרגיל, רמות ההספק בשני הדגמים אינן זהות.  

IM5

למשפחתית הגדולה המאוד גדולה, IM5, גרסת כניסה הכוללת מנוע המייצר 290 כ"ס ו-45.9 קג"מ, וזה מסדר לה 0 ל-100 ב-5.4 שניות ועד 20 קמ"ש. לסוללה (ליתיום-ברזל-פוספט) 75 קוט"ש, טווח הנסיעה המוצהר 490 ק"מ (תקן סין, CLTC) והספק הטעינה 153 קילוואט; מתח המערכת 400 וולט.  

בגרסת 'מקסימום ארוך-טווח' תפוקה גבוהה יותר – 402 כ"ס, 51 קג"מ – משך התאוצה קצר יותר, 5 שניות ל-100 והמהירות המרבית 22 קמ"ש. לסוללה – כאן קובלט-מנגן (או אלומיניום), עם קתודה העשויה פולימר – 100 קוט"ש, הטווח המוצהר 700 ק"מ לפי התקן הנ"ל והספק הטעינה המהירה 395 קילוואט; בגרסה זו מתח מערכת של 900 וולט(!). 

1708475צילום: יצרן

בגרסת הביצועים 'אולטרא פרפורמנס' עם ההנעה הכפולה מפרט מרשים – גם בהינתן מפרטים מרשימים אחרים ממיטב תוצרת סין. ובכן, התפוקה היא 776 כ"ס ו-81.5 קג"מ, משך ההאצה ל-100 הוא 2.8 שניות והמהירות המרבית היא 262 קמ"ש. עם הגבלה. בלי? 305 קמ"ש. אותה סוללת 100 קוט"ש, 720 ק"מ לפי תקן סין, אותה טעינה של 395 קילוואט בזכות אותו מתח מערכת. 

IM6

הסידור בדגם הפנאי דומה; נתוני ההספק, התאוצה והטווחים לא; המומנט, סוגי הסוללה, הטעינה ומתח המערכת זהים. בגרסת הכניסה המנוע האחורי מייצר 335 כ"ס ו-45.9 קג"מ, 6.4 שניות ל-100 קמ"ש ועד ל-200 קמ"ש. אותה סוללה של 75 קוט"ש ועד ל-460 ק"מ. 

בגרסת 'מקסימום ארוך-טווח' 508 כ"ס ו-51 קג"מ, 5.4 שניות ל-100 ועד ל-220 קמ"ש. לסוללה כאן 100 קוט"ש, הטווח הוא 610 ק"מ והספק הטעינה המהירה 395 קילוואט, כי בכל זאת, 900 וולט. 

1708585צילום: יצרן

בגרסת הביצועים הנעה כפולה, ההספק 786 כ"ס והמומנט 81.5 קג"מ, מ-0 ל-100 ב-3.6 שניות ועד ל-252 קמ"ש. הסוללה הגדולה מעניקה טווח של 520 ק"מ, והטעינה המהירה כנ"ל. אותה הספק טעינה מסדר לסוללה מ-30% ל-80% ברבע שעה, ולפי אנשי IM הסוללות המתקדמות אינן דליקות כלל. 

ג'ימקאנה

התנסינו ב-IM6 עם ההנעה הכפולה. המדריך הדגים תאוצה ואז בלימה, ולאחר מכן ביצע את מבחן החמיקה ממכשול הידוע גם כמבחן המוס (על-שם תרגיל החמיקה הנדרש כאשר פוגשים ביונק הצפוני הכביר הזה, הנקרא גם אלק ובעברית אייל הקורא, עד 750 ק"ג, חוצה כביש ביער; אין קשר לקינוח [שוקולד] או לדוגמנית [קיית']). מותג IM מאוד גאה בביצועיו במבחן זה, מכיוון ש-IM5 ביצע אותו היטב, 90.9 קמ"ש, וזה ממש סופר-מרשים.

לאחר מכן נכנס הרכב לתוך יער קונוסים שדימה מסלול נהיגה – הקצב היה מצוין, והמדריך העיף קונוס אחד. עבדכם עלה להגה – אם אפשר לקרוא כך להגה החצוי, שיותר מאשר מזכיר את ה'יוק' של טסלה; בכלל, בסין כ-95% מהרוכשים העדיפו את ההגה הזה. וזה גבירותיי ורבותיי, חתיכת נתון מקולקל בעיניי. בשורה התחתונה, הקצב היה מצוין באותו אופן, ואני לא העפתי ולו קונוס אחד. זה ממש לא מעניין פרט לאגו שלי, אבל אותו זה ממש מעניין. 

1708473צילום: יצרן

בתרגום לשפת הכביש, התאוצה מעולה, הטרן-אין ממש מהיר, האחיזה משובחת, זוויות הגלגול מתונות להפליא. כל אלה הרשימו במיוחד בתוואי הצר ובפיתוליו החדים. עשינו גם את מבחן המוס עצמו; התחלנו במהירות נמוכה יותר, גם כדי שאיזשהו אחד מאיזושהי עיירה ציורית אחת לא ישבור לנהג שלהם את השיא. במצב 'ספורט' ההגה כבד מאוד והמרכוז חזק מדי. במצב 'נוחות', המשקל נכון יותר והמרכוז פחות חזק, אם כי לטעמי עדיין יותר מדי. בלי קשר, ובהמשך להתנסות הדינמית הנ"ל הרכב ממש נטוע גם כאשר מאיצים בעיקול הצר אל מחוזות שלילה במדינת היהודים.

הערות: התאוצה כצפוי הרשימה מאוד, אבל התאוטה לא נפלה; לפי נתוני IM מרחק התאוטה מ-100 קמ"ש לעצירה מלאה הוא 33 מטרים, וזה ממש מרשים. איך לאורך זמן, כי בכל זאת יותר משני טון? נבחן כאן. כשירדתי מהרכב, אצתי רצתי לבדוק אילו צמיגים נעל, מכיוון שאלה יכולים להעניק שיפור מסיבי שלא הרבה נותנים לו משקל. אז כן, ברכב הורכבו צמיגי פירלי, אך אלה לא ספורטיביים ודרגת השחיקה הייתה 400. הצמיגים רחבים לא מאוד, והמידות שונות מלפנים/אחור: 235/50-20  ו-265/40-20.

1708471צילום: יצרן

היה גם דימוי לנהיגה בין-עירונית כולל השתלבות. שום דבר שניתן ללמוד ממנו ממש הרבה, וצבירת המהירות נעשתה בקלות מרשימה, אבל לא ציפינו אחרת מכלי חשמלי עם תפוקה שכזאת.

אין רעשי כביש, רחשי רוח נשמעו כבר במהירות תלת-ספרתית נמוכה, זאת למרות שלא הייתה רוח חזקה בחוץ. אני חשבתי שאחת הסיבות היא זאת שאין מסגרת לחלונות בדלות, שזה סקסי להופעה אם-כי מעט בעייתי בתחום השמע. אלא שלמחרת נסענו שלוש שעות בכבישים בין-עירוניים, לא רק דימוי נסיעה כזאת, ורחש לא חדר לתא הנוסעים שהרשים בבידוד שלו.

כבר ציינתי ששדה הראייה לאחור גרוע, אבל מה שמפצה על כך, בטח בחניה, הן המצלמות ההיקפיות; לרכב ארבע אפשרויות לניהוג אוטונומי, שלושה במצבי חניה, אחד נוסף בחילוץ לאחור. לפי אנשי IM אלה נשלטות בלחיצת כפתור אחת, אלא שאני מדייק יותר ומדובר בשתיים. 

בנוגע לחניה, בהתחלה הודגמה לנו חניה אוטומטית במקביל, לאורך המדרכה, בין שתי מכוניות; הביצוע והתוצאה, 20 ס"מ מהמדרכה, מצוינים. לאחר מכן החניה נעשתה בתוך טור, צפוף יחסית; התוצאה סבירה, הן בגלל האיטיות והן בגלל שהרכב נעצר כמטר לפני המדרכה. החילוץ לאחור, נעשה בהצלחה בקלות, אם כי רק בניסיון השלישי, שכן המכונית מיאנה לבצע זאת בפעולות שלפני. לדברי הנהג, הוא לא נסע מספיק מרחק. החילוץ לאחור נעשה לפי הזיכרון של המצלמות ובסיוע חיישנים שיבלמו את הרכב אם מישהו קופץ לכביש.

תם ונשלם האירוע

בנסיעה למלון ישבתי מאחור, שמענו את פעולת המתלים של IM6 ונוחות הנסיעה הייתה בינונית. זוהי הגרסה עם קפיצי סליל ולא קפיצי אוויר, ורמת האספלט אינה מצטיינת, כמו באם המושבות. וממש כמו בפתח תקוה, גם בשנחאי הנהג צריך לפלס את דרכו באלימות, כי לא האחרים מתעלמים ממנו.

ההתרשמות הקצרה היא ש-IM6 הוא רכב מרשים מאוד בביצועיו וביכולותיו הדינמיות, ומעבר לכך נמתין למבחן שייערך כאן, כולל בדיקת הטווח בנהיגה בפועל.

Cookies icon אתר אוטו משתמש בעוגיות

לידיעתך: באתר זה נעשה שימוש בקבצי Cookies ובכלים דומים כדי לספק לך חווית גלישה המותאמת ומבוססת על נתוני הגלישה שלך באתר. המשך הגלישה באתר מהווה הסכמתך לשימושים אלו על-פי לתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.